Stále jim nedochází, proč se řítí do propasti
Maloobchodní řetězce jsou na frontové linii enormních změn, které přinášejí posuny v chování spotřebitelů. Pokud někdo tvrdí, že jde jen o přesun tržeb od kamenných obchodů k těm internetovým, pak celou situaci hrubě zjednodušuje. Online nákupy jsou sice pohodlné, nabízejí obrovský výběr a nízké ceny, ale v americké ekonomice stále představují jen asi 10 %. Podle známého investora Barryho Ritholtze je proto třeba vnímat řadu dalších revolučních změn.
Dochází k výměně generací, mění se způsob nakupování, ale i to, co lidé ve vyspělých ekonomikách nakupují. Je tu příliš mnoho prodejců, mzdy rostou pomalu a to zhoršuje ekonomickou situaci střední třídy. Ta následně omezuje nákupy zejména u zboží dlouhodobé spotřeby.
Novými retailovými králi se stávají mileniáni, i když jejich podíl na celkové populaci je nižší, než byl podíl generace babyboomu během jejího největšího rozkvětu. Maloobchod podle všeho stále neví, jak tuto novou generaci oslovit a jak s ní pracovat. Zdá se například, že klade větší váhu na zážitky než na prostý materialismus. V tom jim hodně asistují nové technologie. Proč například sbírat CD a DVD, když lze všechno stáhnout z internetu? Proč kupovat automobil, platit garáž a pojištění, když lze využívat Uber a Lyft?
Obrovské supermarkety jsou ikonou amerického maloobchodu, ale nyní jim nepomohou pouhé změny barev a vybavení. Stále totiž spoléhají na starý model, kdy lidé sedli do auta, přijeli, strávili nakupováním pár hodin a pak se vrátili domů. Mladá generace se ale tomuto „sportu“ nevěnuje, na nakupovací terapii není zvědavá.
„Ve čtvrti, kde žiji, jsou změny jasně patrné. Pryč jsou obchody s hračkami či butiky. Místo nich jsou nabízeny zážitky jako jóga, tanec, masáže, karate či salóny krásy. A nejde o nijak ojedinělý jev, trend je zřejmý: Pryč od prodeje fyzického zboží směrem ke službám,“ píše Ritholtz. A dodává: „Bylo by tedy skutečně příliš zjednodušené vinit ze všech problémů tradičního maloobchodu Amazon a další online obchody. Širší pohled ukazuje obrovské změny v chování spotřebitelů a kamenné obchody na ně reagují příliš pomalu. Čím dříve to pochopí, tím lépe pro ně.“
Zdroj: Bloomberg
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz