Ekonomický deník (Ekonomický deník)
Investice  |  13.12.2017 06:03:35

Za londýnskou cyklodálnici se postavili i šéfové nadnárodních firem

Když před třemi lety zahájil tehdejší starosta Londýna Boris Johnson výstavbu třicetikilometrové „dálnice“ pro cyklisty, zvedla se proti tomu vlna odporu. Jenže více autbritská metropole neunese.

Proti výstavbě cyklodálnice protestovaly dokonce i místní podnikatelské svazy, které postrádaly důkladnou studii ekonomických dopadů projektu. Bouřil se pochopitelně i taxikáři, kteří měli přijít o svůj vyhrazený pruh na silnici. A v neposlední řadě byli proti i politici, na které by omezení automobilové dopravy dopadlo při jejich dojíždění do práce. Jeden z nich podle portálu CityLab.com prý dokonce ve Sněmovně lordů řekl, že cyklodálnice „způsobí Londýnu větší škody, než Blitzkrieg.“

Z pohledu samotného města byl Johnsonův projekt navržený tak, aby doprava v Londýně byla čistší, bezpečnější a efektivnější, zejména s ohledem na očekávaný růst místní populace. Jenže jak už to u plánů, které přinesou poměrně radikální změnu, bývá, největším problémem byla samotná politika.

Dát věci do pohybu

Nic však nechtěl nechat náhodě Chris Kenyon, který do práce na kole dojížděl každý den. Věřil, že vybudování cyklodálnice urychlí, když ještě s dalšími svými přáteli zahájí kampaň s názvem Cycling Works. Skupinka nadšenců neváhala oslovit největší zaměstnavatele v londýnské City a požádat je o podporu. Z osm týdnů oslovili desetitisíce Londýňanů, kteří také do práce jezdí na kole, aby své nadřízené požádali, aby se za cyklodálnici veřejně postavili.

Během dvou let se Kenyonovi a jeho spolupracovníkům podařilo nasbírat podpisy na podporu projektu od dvou set šéfů největších společností, které v Londýně podnikají, včetně Microsoftu, telekomunikační společnosti Orange, Unileveru, Coca-Coly nebo listu Financial Times. Akce přitáhla pozornost médií a dostala se až na program jednání londýnské radnice. „Tón celé diskuse o projektu se radikálně změnil,“ řekl Chris Kenyon.

Nyní je cyklodálnice již realitou a objem dopravy na bicyklech tomu odpovídá. V roce 2000 projelo vnitřním Londýnem kolem 12 tisíc cyklistů za den. Dnes je to už trojnásobek. A podle všeho to není zdaleka konečné číslo. V loňském roce připadala celá třetina přepravovaných osob po centru Londýna na jízdní kola. Will Norman, poradce londýnského starosty pro cyklistickou dopravu, odhaduje, že v minulém roce bylo každý den vykonáno přes 730 tisíc jízd na kole, zatímco v roce 2015 jen kolem 670 tisíc. To představuje meziroční nárůst o necelých devět procent.

Více kol, více emisí?

Takové tempo růstu cyklistické dopravy ale nemusí být udržitelné. Kapacita tras totiž tak rychle neroste a zřejmě ani k žádnému razantnímu rozvoji hned tak nedojde. Výdaje na řešení ostatních druhů dopravy jsou stále výrazně vyšší než právě na budování cyklotras. Stále častěji dochází k tvorbě dopravních zácp na cyklistických stezkách, obzvláště v době, kdy lidé jezdí do práce a zase z práce domů.

Objevují se také názory, že rozšiřování kapacity pro jízdní kola může vést k nárůstu objemu emisí z automobilové dopravy. Pokud totiž dojde k vybudování cyklostezky, je to zpravidla na úkor aut, kterým se obvykle sebere jeden či více jízdních pruhů a tím pádem se množí místa, kde se vozy snaží vměstnat například ze tří do dvou pruhů. Tím se provoz zpomaluje, vozidla se musejí častěji rozjíždět a do ovzduší se dostává více zplodin.

Jenže to je pouze optický klam. Je sice pravda, že pokud bychom za jinak stejných okolností snížili kapacitu silnic, automobilová doprava by zpomalila a vedlo by to k výše popsaným efektům. Ale když lidé začnou auta nahrazovat jízdním kolem, objem automobilové dopravy by poklesl a tím i množství vypouštěných emisí. Tak ostatně hovoří zkušenosti z jiných měst.

Turisté a populace

Problémem Londýna ale je stále rostoucí populace a rostoucí poptávka po doručovacích službách. To vede k nárůstu jízd lehkých nákladních vozů (dodávek). „Cyklodálnice sice část kapacity silnic snížily pro automobilovou dopravu, ale na druhé straně vzrostla kapacita pro dopravu lidí jako takových – na kole,“ řekl portálu CityLab.com Garrett Emmerson, šéf řízení pozemní dopravy v Londýně.

Další dopravní zátěž pro město představují turisté, kterých do Londýna zavítá téměř dvacet milionů ročně. A ti také chtějí po Londýně cestovat plynule bez zbytečného čekání v zácpách. Jestliže tedy nebudou budovány nové cyklotrasy, reálně hrozí riziko, že turisté raději zvolí zácpu automobilovou, neboť v ní čekají v relativním pohodlí a bez obav, že v davu cyklistů spadnou z kola.

Will Norman varuje, že pokud londýnská radnice nezačne rychle jednat, do roku 2041 stráví každý Londýňan v dopravní zácpě (ať už v automobilové nebo cyklistické) průměrně tři dny za rok. To s sebou nese náklady nejen ekologické, ale hlavně ekonomické v podobě ztráty produkce, a tedy nižšího HDP, než jakého by jinak mohlo být dosaženo. Z toho plynou ušlé mzdy zaměstnanců a ušlé zisky firem, o ztrátách příjmů do městského rozpočtu nemluvě.

-usi-

Příspěvek Za londýnskou cyklodálnici se postavili i šéfové nadnárodních firem pochází z Ekonomický deník


Ekonomický deník přináší zpravodajství, analýzy a komentáře ze světa ekonomiky a technologií.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Investice:

Út 18:13  US100 hájí klíčovou podporu 🔔 X-Trade Brokers (XTB)
Út 16:37  Akciové trhy: Evropské indexy výrazně ztrácí - Komentář Investiční bankovnictví (Komerční banka)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688