Kobalt by kvůli boomu elektroaut mohl vyrůst na dvojnásobek. Znovu
Kobalt stojí tolik, co před deseti lety, na současných úrovních by ale zamrznout nemusel. Nabídka modravého vzácného kovu je těsná a poptávka poroste podle některých názorů tak rychle, že během několika let by kobalt mohl stát dvojnásobek.
Očekávaný nárůst souvisí se hlubokými změnami v automobilovém průmyslu, kde se společnosti jako Volkswagen nebo americká Tesla připravují na velkovýrobu elektrických vozů. Kobalt se používá kromě jiného právě v bateriích do elektrovozů. Banky jako Exane BNP Paribas nebo těžaři jako Glencore odhadují, že poptávka po užití tohoto kovu v bateriích poroste.
„Ve všech scénářích, které si dokážeme představit, půjde cena kobaltu nahoru,” uvedla banka BMO v pondělním materiálu pro investory. Libra kobaltu stojí nyní zhruba 30 dolarů . Aby se svět začal zabývat způsoby, jak ho nahradit, nebo našel nové zdroje, bude se prý cena muset vrátit k 50 dolarům, na které se vyšplhala před deseti lety, odhaduje také banka.
S aureolou etické těžby
Kobalt už má přitom minimálně jeden dramatický nárůst za sebou. Před necelými dvěma lety stála libra jenom 10 dolarů a razantním nárůstem si na londýnské burze kovů LME prošla i v letošním roce. V roce 2019 se podle odhadů BMO vyšplhá roční průměrná cena kovu na 40,50 dolarů za libru.
Podle banky Macquarie Group, jedné z největších v sektoru komodit, nicméně růst lehce zpomalí. Do roku 2021 by prý libra kobaltu mohla stát 32 dolarů a do roku 2022 zhruba 41 dolarů.
Nové doly - baterie?
Více než polovina kovu v současnosti pochází z Konga, které je jednou z nejchudších zemí na světě, má za sebou desítky let násilností a v některých dolech se stále používá dětská práce. Dobývat tam kov není nic snadného. Agentura Bloomberg přitom odhaduje, že expanze v elektrických autech by do roku 2030 mohla zvýšit poptávku po kobaltu až 40násobně.
Řešením by mohla být těžba kobaltu ze závadných baterií. Zabývá se tím společnost American Manganese z Vancouveru. Ta chce recyklovat každou desátou lithium-iontovou baterii, které neprojdou testem jakosti a skončí ve stoupě. Získat by tak mohla až 4 000 tun kobaltu, což odpovídá množství suroviny ve všech elektrovozech, které se v současné době pohybují na silnicích.
American Manganese si patentuje způsob, jak z nabíjecích baterií získat všechny kovy. „Než těžit rudu, ve které jsou 2 procenta kobaltu, těžíte baterii, která má v sobě 100 procent kobaltu,“ říká podle Bloombergu prezident American Manganese Larry Reaugh.
Zdroje: Bloomberg, Mining Journal
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz