Patria (Patria Finance)
Investice  |  06.12.2017 17:39:06

Kobalt by kvůli boomu elektroaut mohl vyrůst na dvojnásobek. Znovu

Kobalt stojí tolik, co před deseti lety, na současných úrovních by ale zamrznout nemusel. Nabídka modravého vzácného kovu je těsná a poptávka poroste podle některých názorů tak rychle, že během několika let by kobalt mohl stát dvojnásobek.

Očekávaný nárůst souvisí se hlubokými změnami v automobilovém průmyslu, kde se společnosti jako Volkswagen nebo americká Tesla připravují na velkovýrobu elektrických vozů. Kobalt se používá kromě jiného právě v bateriích do elektrovozů. Banky jako Exane BNP Paribas nebo těžaři jako Glencore odhadují, že poptávka po užití tohoto kovu v bateriích poroste.

„Ve všech scénářích, které si dokážeme představit, půjde cena kobaltu nahoru,” uvedla banka BMO v pondělním materiálu pro investory. Libra kobaltu stojí nyní zhruba 30 dolarů . Aby se svět začal zabývat způsoby, jak ho nahradit, nebo našel nové zdroje, bude se prý cena muset vrátit k 50 dolarům, na které se vyšplhala před deseti lety, odhaduje také banka.

S aureolou etické těžby

Kobalt už má přitom minimálně jeden dramatický nárůst za sebou. Před necelými dvěma lety stála libra jenom 10 dolarů a razantním nárůstem si na londýnské burze kovů LME prošla i v letošním roce. V roce 2019 se podle odhadů BMO vyšplhá roční průměrná cena kovu na 40,50 dolarů za libru.

Podle banky Macquarie Group, jedné z největších v sektoru komodit, nicméně růst lehce zpomalí. Do roku 2021 by prý libra kobaltu mohla stát 32 dolarů a do roku 2022 zhruba 41 dolarů.

Nové doly - baterie?

Více než polovina kovu v současnosti pochází z Konga, které je jednou z nejchudších zemí na světě, má za sebou desítky let násilností a v některých dolech se stále používá dětská práce. Dobývat tam kov není nic snadného. Agentura Bloomberg přitom odhaduje, že expanze v elektrických autech by do roku 2030 mohla zvýšit poptávku po kobaltu až 40násobně.

Řešením by mohla být těžba kobaltu ze závadných baterií. Zabývá se tím společnost American Manganese z Vancouveru. Ta chce recyklovat každou desátou lithium-iontovou baterii, které neprojdou testem jakosti a skončí ve stoupě. Získat by tak mohla až 4 000 tun kobaltu, což odpovídá množství suroviny ve všech elektrovozech, které se v současné době pohybují na silnicích.

American Manganese si patentuje způsob, jak z nabíjecích baterií získat všechny kovy. „Než těžit rudu, ve které jsou 2 procenta kobaltu, těžíte baterii, která má v sobě 100 procent kobaltu,“ říká podle Bloombergu prezident American Manganese Larry Reaugh.

Zdroje: Bloomberg, Mining Journal


 

Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688