Ekonomický deník (Ekonomický deník)
Auto Moto  |  28.11.2017 06:03:35

Nastává soumrak elektromobility?



Tesla Semi, Tesla Roadster nebo autonomní vozidla. Budoucnost již pomalu nastává, ale bližší pohled odhaluje problémy, které rozvoji elektromobility stojí v cestě. Překoná je?

Elon Musk nedávno představil prototyp zcela elektrického tahače Tesla Semi a také nový osobní vůz Roadster. Elektrický kamion má na jedno nabití ujet až 800 kilometrů, tedy zhruba polovinu toho, co průměrný tahač s dieselovým motorem. To je ale řeč o nejvyšší verzi, v té základní je dojezd zhruba poloviční.

První sériově vyráběný náklaďák má z linky sjet v roce 2019. Podle Sarad Holderové, spolupracovnice portálu CityLab.com však tomuto termínu příliš věřit nelze. „Zpoždění ve výrobě Teslu pronásledují od chvíle, kdy představila dlouho očekávaný Model 3,“ píše Holderová a upozorňuje, že to nejsou jediné problémy, kterým Tesla čelí. Začátkem listopadu totiž zveřejnila nejhorší hospodářské výsledky ve své historii. Její tržní hodnota spadla zhruba o desetinu a dodnes se nevrátila na původní úroveň.

Výroba vázne

Z celkových 500 tisíc objednaných kusů Modelu 3 byl zákazníkům dodán jen zlomek. Přitom jsou to právě relativně dostupné vozy, jako Model 3, které mají pro Teslu zcela zásadní význam. Mohou totiž oslovit širší okruh zákazníků, kteří by byli ochotni o elektromobilu uvažovat.

K tématu jsme psali: Rozhovor s Tomášem Chmelíkem, manažerem Útvaru čistých technologií skupiny ČEZ.

Poptávka po nich je do značné míry stimulována daňovými úlevami, které lze při nákupu elektromobilu čerpat. Ve Spojených státech je možné takto elektromobil zlevnit až o 7,5 tisíce dolarů. Jakmile se ale bude počet elektromobilů na amerických silnicích přehoupne přes 200 tisíc, federální daňová podpora na jejich nákup bude ukončena. To by mohlo nastat už příští rok nebo v roce 2019. „Sněmovna reprezentantů chce ale daňové úlevy pro elektromobily přehodnotit,“ píše Holderová.

Je tak prý možné, že 7,5tisícový bonus skončí ještě dříve. O jeho osudu má být jasno v prosinci. A to je jeden z hlavních problémů elektromobilů. Jejich pořizovací cena sice klesá, ale i s daňovou podporou je stále podstatně vyšší než u vozidel se spalovacím motorem. Navíc lze poměrně úspěšně pochybovat o tom, zda je celková bilanci emisí skleníkových plynů pro elektromobily ve srovnání se benzínovými či naftovými motory příznivější.

Konec bonusu elektromobily fatálně prodraží

Pokud bude ve Spojených státech daňový bonus zrušen, a budou-li je v tomto postupu následovat další země, výrobci elektromobilů budou mít na výběr jen ze dvou možností: omezit produkci, nebo zvýšit cenu. Jedna i druhá varianta větší rozvoj elektromobility zpomalí, pokud ho zcela nezastaví.

To ostatně ukazuje i nový elektrický tahač od Tesly. Základní model s dojezdem kolem 480 kilometrů má v budoucnu vyjít na 150 tisíc dolarů (3,3 milionu korun), ale první kusy mají stát až 200 tisíc dolarů. Kamion s dojezdem 800 kilometrů by měl stát kolem 180 tisíc dolarů (skoro 4 miliony korun). Průměrná cena dieselového tahače se na americkém trhu pohybuje kolem 120 tisíc dolarů.

Jestliže se má elektrický tahač vyplatit, musí mít výrazně nižší spotřebu než ten, který jezdí na naftu. Elon Musk deklaruje, že elektrokamion si vezme na jednu míli 2 kilowatthodiny, tedy asi 1,25 kWh na kilometr. To by například v Česku dělalo asi dvě koruny na ujetý kilometr. Spotřeba nafty se u kamionů pohybuje kolem tří litrů na kilometr, což je asi devadesát korun. Elektrický tahač tak suverénně vede.

Jenže jedno jeho nabití prý bude trvat přibližně půl hodiny, kdežto natankování nafty lze stihnout v řádu několika minut. Navíc i u kamionu s dojezdem 800 kilometrů bude nutné „tankovat“ elektřinu dvakrát častěji než u nákladního vozu naftu. Základní model Tesla Semi pak řidič bude muset k dobíjecí stanici přistavit skoro čtyřikrát častěji.

Samořiditelná chudoba

Elektromobilita se také spojuje s autonomními, neboli samořiditelnými, vozy. Zastánci si od nich slibují vyřešení dopravy ve městech, která se zejména v zimních měsících dusí pod smogovou pokličkou, dílem kvůli příliš intenzivní individuální dopravě vozy se spalovacími motory. Fenoménem dnešní doby je, že se města vylidňují, respektive lidé do nich dojíždějí kvůli práci.

„Představa, jak miliony pracujících, kteří bydlí kilometry od svých pohodlných kanceláří, dojíždějí za pomoci samořiditelných vozů, je chytlavá,“ píše Richard Florida, editor portálu CityLab.com. „Jenže autonomní automobil je pořád automobil,“ dodává a naznačuje, že samořiditelná auta sice mohou usnadnit dojíždění a možná i snížit nehodovost, ale nejsou řešením přeplněných příměstských příjezdových komunikací.

Florida jde ale ve své úvaze ještě dál. Autonomní vozidlo nevidí jako faktor, který povede ke stírání rozdílů mezi chudým a bohatým obyvatelstvem. Podle něj tyto rozdíly ještě prohloubí. Lidé s vyššími příjmy se totiž nebudou chtít zdržovat v dopravních zácpách, a tak se začnou stěhovat zpět do měst, zatímco chudší zůstanou na periferii a budou i nadále dojíždět, byť autonomními vozy. „Samořiditelné vozy nebo samořiditelné autobusy pouze povedou k tomu, že modré límečky budou možná dojíždět z větších vzdáleností. Venkov tak zůstane doménou chudých,“ říká editor portálu CityLab.com.

-usi-

Příspěvek Nastává soumrak elektromobility? pochází z Ekonomický deník


Ekonomický deník přináší zpravodajství, analýzy a komentáře ze světa ekonomiky a technologií.

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:

St 11:14  Volkswagen za rok 2017 rekordně: prodal 10,7 milionu vozů Jiřina Kavková (Kurzy.cz)
05.01.2018  AAA Auto hlásí rekordní rok. Prodalo více než 75 tisíc vozů Ekonomický deník (Ekonomický deník)

Přečtěte si také:

26.05.2016Blíží se soumrak klasických tabletů? Patria (Patria Online)
21.12.2015Soumrak těžby uhlí: Británie zavřela poslední hlubinný důl Ekonomický deník (Ekonomický deník)





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Forex Zákony Kalkulačka Hypotéky Tarify Práce Půjčky Školení Volby Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Úřad práce

Investice

Makroekonomika - ČNB

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2018

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů