Cez.cz (ČEZ)
Akcie v ČR  |  27.11.2017 08:55:26

Oprava generátoru na Dlouhých stráních skončila, elektrárna jede na plný výkon


Specialisté kromě dalších prací přeizolovali vinutí rotoru generátoru, na kterém byly mezizávitové zkraty, a opravili popraskanou měď na amortizéru, čímž zajistili jeho bezpečný a spolehlivý provoz. „Zkušební provoz prokázal, že oprava dopadla dobře. Několik dní jsme provozovali soustrojí ve všech provozních režimech a v současné době již jedeme dle požadavku dispečinku,“ řekl šéf elektrárny Vítězslav Chmelař.

Oprava probíhala zejména ve strojovně generátorů, což je největší podzemní prostor elektrárny o rozměrech 87,5 × 25,5 × 50 metrů. Technicky zajímavou částí celého procesu bylo vytažení rotoru generátoru ze statoru pomocí dvou mostových jeřábů, z nichž každý má nosnost 250 tun, a spřahovací traverzy. Demontovaný rotor generátoru váží přes 400 tun. „Spřahovací traverzu mostových jeřábů jsme přitom použili po 21 letech, tedy poprvé od zahájení provozu elektrárny. Stejně náročné bylo usazení opraveného rotoru generátoru zpět. Šlo o brilantní kousek, na kterém se podíleli nezkušenější zaměstnanci elektrárny a špičkoví pracovníci z dodavatelských firem,“ vyzdvihl unikátní část opravy Chmelař.

Nedávná havárie autojeřábu externí firmy na dolní nádrži elektrárny provoz neomezuje. Autojeřáb hasiči řízeně sesunuli do nádrže, následně se opravila koruna sdruženého objektu, kde k havárii došlo, a nepřetržitě se kontroluje čistota vody. Po dohodě expertů zůstane jeřáb pod vodou, než se zvolí optimální řešení pro jeho vyzvednutí ze dna dolní nádrže.

SLOVNÍČEK:

Generátor: Generátor-motor je vertikální, reversní, synchronní, trojfázový stroj s přímým vodním chlazením statorového vinutí. Generátor motor slouží v turbínovém režimu pro přeměnu mechanické energie na spojce Francisovy reversní turbíny v elektrickou a pro opačnou přeměnu v režimu čerpadlovém.

Amortizér: Kývání rotoru je jev způsobený dynamickou změnou v zatížení synchronního generátoru. Velikost kývání je přímo úměrná velikosti dynamické změny v zatížení. Ke kompenzaci kývání synchronních strojů se využívá tzv. amortizérů. Jsou to většinou měděné kruhy umístěné na čelech rotoru a spojujících jednotlivé póly rotoru synchronního stroje. Při rozběhu slouží amortizéry také k většímu rozptylu magnetického toku a k lepšímu odvodu tepla nahromaděného při startu synchronního stroje.

Vladislav Sobol, mluvčí Skupiny ČEZ

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:

Út 16:37  Akciové trhy: Evropské indexy výrazně ztrácí - Komentář Investiční bankovnictví (Komerční banka)
Út 11:01  Měsíční report Photon Energy Research (Česká spořitelna)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688