Oprava generátoru na Dlouhých stráních skončila, elektrárna jede na plný výkon
Specialisté kromě dalších prací přeizolovali vinutí rotoru generátoru, na kterém byly mezizávitové zkraty, a opravili popraskanou měď na amortizéru, čímž zajistili jeho bezpečný a spolehlivý provoz. „Zkušební provoz prokázal, že oprava dopadla dobře. Několik dní jsme provozovali soustrojí ve všech provozních režimech a v současné době již jedeme dle požadavku dispečinku,“ řekl šéf elektrárny Vítězslav Chmelař.
Oprava probíhala zejména ve strojovně generátorů, což je největší podzemní prostor elektrárny o rozměrech 87,5 × 25,5 × 50 metrů. Technicky zajímavou částí celého procesu bylo vytažení rotoru generátoru ze statoru pomocí dvou mostových jeřábů, z nichž každý má nosnost 250 tun, a spřahovací traverzy. Demontovaný rotor generátoru váží přes 400 tun. „Spřahovací traverzu mostových jeřábů jsme přitom použili po 21 letech, tedy poprvé od zahájení provozu elektrárny. Stejně náročné bylo usazení opraveného rotoru generátoru zpět. Šlo o brilantní kousek, na kterém se podíleli nezkušenější zaměstnanci elektrárny a špičkoví pracovníci z dodavatelských firem,“ vyzdvihl unikátní část opravy Chmelař.
Nedávná havárie autojeřábu externí firmy na dolní nádrži elektrárny provoz neomezuje. Autojeřáb hasiči řízeně sesunuli do nádrže, následně se opravila koruna sdruženého objektu, kde k havárii došlo, a nepřetržitě se kontroluje čistota vody. Po dohodě expertů zůstane jeřáb pod vodou, než se zvolí optimální řešení pro jeho vyzvednutí ze dna dolní nádrže.
SLOVNÍČEK:
Generátor: Generátor-motor je vertikální, reversní, synchronní, trojfázový stroj s přímým vodním chlazením statorového vinutí. Generátor motor slouží v turbínovém režimu pro přeměnu mechanické energie na spojce Francisovy reversní turbíny v elektrickou a pro opačnou přeměnu v režimu čerpadlovém.
Amortizér: Kývání rotoru je jev způsobený dynamickou změnou v zatížení synchronního generátoru. Velikost kývání je přímo úměrná velikosti dynamické změny v zatížení. Ke kompenzaci kývání synchronních strojů se využívá tzv. amortizérů. Jsou to většinou měděné kruhy umístěné na čelech rotoru a spojujících jednotlivé póly rotoru synchronního stroje. Při rozběhu slouží amortizéry také k většímu rozptylu magnetického toku a k lepšímu odvodu tepla nahromaděného při startu synchronního stroje.
Vladislav Sobol, mluvčí Skupiny ČEZ
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Štěpán Křeček, BHS
Tři měsíce v řadě klesají ceny potravin v České republice nejrychleji ze všech zemí Evropské unie
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz