Obliba oboru podnikání je silně závislá na věku i pohlaví
S věkem se významně mění podnikatelské preference. Zatímco muži ve věkové skupině do 45 let nejčastěji podnikají v oborech souvisejících s počítači a informačními technologiemi, starší muži dávají přednost výrobním oborům. Ženy ve věkové kategorii do 45 let jsou výrazně zastoupeny v orgánech firem, které se souvisejí se sportovními činnostmi. Ženy nad 45 let jsou oproti tomu více aktivní v obchodních činnostech a zdravotnictví. Takové závěry vyplývají ze studie poradenské společnosti Bisnode.
Metodika: V analýze poradenská společnost Bisnode sledovala vliv věku a pohlaví členů statutárních orgánů na předmět podnikání společnosti. Pro účely této analýzy bylo hodnoceno 468 oborů činnosti, ve kterých podniká alespoň 100 firem. Členové statutárních orgánů byli rozděleni podle pohlaví na „mladší“ do 45 let a „starší“ nad 45 let.
„Zjistili jsme, že obliba oboru podnikání je silně závislá na věku i pohlaví,“ říká analytik Bisnode Milan Petrák.
Neoblíbenějším oborem podnikání mezi ženami mladšími 45 let jsou činnosti fitcenter. Ze všech žen v orgánech těchto firem jich jsou téměř tři čtvrtiny. V příbuzných sportovních oborech jsou mladší ženy zastoupeny ve více než 60 procentech. Ženy do 45 let dále často působí v oborech, které souvisí s péčí o děti, obchodem přes internet a módou. Naopak ženy ve věkové kategorii nad 45 let jsou daleko častěji ve statutárních orgánech velkoobchodních i maloobchodních firem, a dále častěji působí v oblastech souvisejících se vzděláváním a zdravotnictvím.
Odvětví podle přítomnosti žen a mužů ve věku nad a pod 45 let ve statutárních orgánech
Podíl žen pod 45 let | Podíl žen pod 45 let | ||
Činnosti fitcenter | 72,37% | Velkoobchod s výrobky převážně pro domácnost | 13,76% |
Denní péče o děti | 71,30% | Střední odborné vzdělávání na středních odborných školách | 17,89% |
Maloobchod prostřednictvím internetu | 69,90% | Ostatní maloobchod v nespecializovaných prodejnách | 18,53% |
Vydavatelské činnosti | 69,77% | Maloobchod s novinami, časopisy a papírnickým zbožím | 18,60% |
Veterinární činnosti | 69,64% | Výroba nealkoholických nápojů, stáčení minerálních a ostatních vod do lahví | 18,60% |
Výroba ostatních nekovových minerálních výrobků | 68,75% | Finanční leasing | 21,28% |
Výroba textilií | 67,84% | 22,22% | |
Výroba oděvů | 66,30% | Ústavní zdravotní péče | 22,34% |
Ostatní sportovní činnosti | 65,52% | Výroba farmaceutických přípravků | 22,50% |
Zpracování dřeva, výroba dřevěných, korkových, proutěných a slaměných výrobků, kromě nábytku | 65,41% | Nespecializovaný velkoobchod s potravinami, nápoji a tabákovými výrobky | 22,54% |
Právní činnosti | 64,86% | Ambulantní a zubní zdravotní péče | 22,98% |
Maloobchod s nápoji | 64,86% | Ostatní podobná ubytovací zařízení | 23,33% |
Činnosti související s webovými portály | 64,71% | Ostatní finanční zprostředkování | 23,40% |
Administrativní a kancelářské činnosti | 64,55% | Specializovaná ambulantní zdravotní péče | 23,93% |
Ostatní pozemní osobní doprava j. n. | 64,29% | Výroba masných výrobků a výrobků z drůbežího masa | 24,39% |
Zdroj: databáze Bisnode
„Pokud je muž ve statutárním orgánu firem, které podnikají v oblasti péče o děti, v 81 procentech je mladší 45 let. Stejně tak v péči o děti převažují „mladší“ ženy. Zájem podnikatelů do 45 o tento druh činnosti souvisí s tím, že se sami stali rodiči, a s ohledem na funkčnost a kvalitu stávajících zařízení, stejně jako nedostatek míst ve školkách využili nové příležitosti na trhu,“ vysvětluje analytik Bisnode Milan Petrák. „V obecné rovině se ale mladší muži samozřejmě prosazují především v oborech spojených s moderními technologiemi, jako jsou například činnosti související s webovými portály, přístup k internetu či výroba počítačů. Oproti tomu muži ve věku nad 45 let mají převahu v průmyslových oborech a zemědělských firmách,“ dodal analytik Bisnode.
„Za pozornost stojí, že jak u žen, tak u mužů dávají osoby vyššího věku přednost oboru Výroba nealkoholických nápojů (zde je podíl osob mladších 45 let pouze 18,60 % u žen a 20,71 % u mužů), zatímco pro mladší osoby je výrazně atraktivnější obor Destilace, rektifikace a míchání lihovin (48,02 % u žen a 38,69 % u mužů,“ uzavřel Petrák.
Podíl mužů pod 45 let | Podíl mužů pod 45 let | ||
Denní péče o děti | 80,85% | Výroba pálených zdicích materiálů, tašek, dlaždic a podobných výrobků | 12,79% |
Činnosti související s webovými portály | 73,95% | Velkoobchod s výrobky převážně pro domácnost | 13,18% |
Maloobchod prostřednictvím internetu | 71,12% | Ostatní maloobchod v nespecializovaných prodejnách | 14,19% |
Informační a komunikační činnosti | 69,67% | Výroba elektrického a elektronického zařízení pro motorová vozidla | 14,93% |
Vydavatelské činnosti | 69,11% | Ostatní podobná ubytovací zařízení | 15,37% |
Poskytování přístupu k internetu přes bezdrátovou telekomunikační síť | 68,54% | Ostatní finanční zprostředkování | 15,44% |
Výroba počítačů, elektronických a optických přístrojů a zařízení | 68,38% | Výroba spotřební elektroniky | 15,50% |
Výroba textilií | 67,48% | Výroba keramických a porcelánových výrobků převážně pro domácnost a ozdobných předmětů | 15,69% |
Právní činnosti | 67,27% | Nákup a následný prodej vlastních nemovitostí | 17,48% |
Výroba oděvů | 65,74% | Výroba strojů a zařízení pro všeobecné účely | 17,50% |
Maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby | 64,04% | 17,72% | |
Ostatní poskytování úvěrů | 63,37% | Provoz pískoven a štěrkopískoven, těžba jílů a kaolinu | 18,13% |
Činnosti v oblasti informačních technologií | 63,36% | Výroba ostatních strojů a zařízení pro všeobecné účely j. n. | 18,23% |
Specializované návrhářské činnosti | 63,27% | Výroba dutého skla | 18,66% |
Poskytování přístupu k internetu přes pevnou telekomunikační síť | 62,75% | Zpracování mléka, výroba mléčných výrobků a sýrů | 18,72% |
Zdroj: databáze Bisnode
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Štěpán Křeček, BHS
Tři měsíce v řadě klesají ceny potravin v České republice nejrychleji ze všech zemí Evropské unie
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.