Růst mezd nabírá na obrátkách
Průměrná mzda vzrostla ve druhém čtvrtletí roku nominálně o 7,6 %. Rychleji než nyní rostly mzdy naposledy na začátku roku 2008. Finanční přilepšení dál rozšiřuje naše nákupní možnosti. Navzdory vyšším cenám jsme si v červenci koupili o 4,6 % více zboží než před rokem. Informaci o vývoji mezd a nákupním chování Čechů dnes zveřejnil Český statistický úřad.
Češi vyráží za nákupy stále častěji. Jejich nákupní apetit se odráží v rostoucím maloobchodním prodeji, který byl v červenci o 4,6 % silnější než před rokem, a to i navzdory příchodu letních měsíců a zahájení celé řady celozávodních dovolených. Tyto dva hlavní faktory se na druhou stranu promítly v meziměsíčním srovnání, neboť maloobchod v porovnání s červnem oslabil o jedno procento.
Nákupní boom je patrný po celý letošní rok. Stále častěji si kupujeme zboží, které nezbytně nepotřebujeme. Utrácíme za elektroniku, oděvy, knihy nebo vybavení domácnosti. Velkou část nákupů realizujeme prostřednictvím internetu. Online nakupujeme nejen nepotravinářské zboží, ale novým trendem jsou stále častější internetové nákupy potravin.
Větší volnost v nakupování mají Češi především díky vyšší kupní síle. Průměrná mzda vzrostla ve druhém čtvrtletí letošního roku nominálně o 7,6 % na 29 346 Kč. Očištěním o růst cen se mzda dostala reálně o 5,3 % nad úroveň loňského roku. Mzdy rostou napříč všemi obory, což je odrazem výrazného nedostatku pracovní síly.
Češi jsou na tom finančně lépe především díky nízké nezaměstnanosti a s ní souvisejícím silným růstem české ekonomiky. Tento vývoj dává zaměstnancům lepší vyjednávací pozici o výši jejich platu. Svůj podíl na růstu průměrné mzdy nese také navýšení minimální mzdy a zavedení elektronické evidence tržeb, které se promítlo zvláště do odvětví ubytování, stravování a pohostinství. Mzdy v tomto odvětví sice rostly nadprůměrně, na průměrnou téměř 30 tisícovou laťku však mají stále co dohánět.
Rychleji než průměrná mzda vzrostl medián mezd, konkrétně o 8,2 % na 24 896 Kč. Tento vývoj poukazuje na svižnější růst mezd lidí s nižšími příjmy.
Jakkoli by se mohlo zdát, že růst mezd v prvním čtvrtletí nastavil laťku pro zbytek roku vysoko, druhé čtvrtletí tuto úroveň navýšilo. Ani průměrná mzda nad 30 tisíci by tak pro letošní rok nemusela být nereálným cílem.
Petr Gapko, hlavní ekonom MONETA Money Bank
MONETA Money Bank
MONETA Money Bank, a.s., je přední nezávislou českou bankou poskytující služby svým zákazníkům prostřednictvím celostátní pobočkové sítě. Od svého vstupu na Pražskou burzu cenných papírů v roce 2016 má banka silnou pozici v retailovém a zemědělském sektoru a svoje služby zaměřuje na malé a střední podniky. Mimo to banka poskytuje další produkty jako pojištění nebo investiční fondy. Klienti MONETA Money Bank tvoří přes 9 % populace České republiky a využívají její multikanálovou strategii, která zahrnuje více než 230 poboček, přes 630 bankomatů, digitální bankovní aplikaci, která je špičkou na trhu, a dále vlastní call centrum, smluvní prodejce automobilů, finanční zprostředkovatele a leasingové partnery.
Více informací na: www.moneta.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz