Kofole citelně klesl zisk. Co s tím hodlá dělat a kde si věří?
Kofola v pololetí zvýšila prodeje na domácím trhu, ale snížila celkové tržby. Zisk na úrovni EBITDA propadl meziročně o téměž třetinu, provozní zisk EBIT o více než dvě třetiny. Kde vidí důvody a jak chce zasáhnout ve zbytku roku?
Přes rekordní růst tržeb v ČeskoSlovensku i adriatickém regionu skupina Kofola očekávaně vykázala za první pololetí celkové meziroční tržby nižší o 3,8 %. Hodnota ukazatele EBITDA poklesla meziročně o 32,1 %. Na domácím československém trhu skupina zvýšila prodeje o 3,2 %. Největší podíl na tomto růstu mají především značky Rajec a Rauch. Opět nejrychleji rostl segment restaurací a impulzních formátů, kde firma zaznamenala meziroční růst o více než 8 %.
Značka UGO pokračuje ve svém růstu, ve srovnání s minulým rokem její tržby narostly o 30,5 %, konkrétně o 43 mil. Kč. V souvislosti se značkou UGO skupina ohlásila akvizici, kdy převzala od společnosti Titbit divizi výroby a distribuce salátů. Divize vyprodukuje několik tisíc salátů denně s ročním obratem 60 mil. Kč. Kofola se tak stane českým lídrem v kategorii čerstvých balených salátů.
V Polsku skupina udělala dva klíčové kroky. „Do konce roku soustředíme výrobu do jediného modernizovaného závodu v Kutně a v červenci jsme koupili místní perspektivní a rychle rostoucí společnost Premium Rosa. Ta se specializuje na produkty vyrobené podle tradičních receptů z ovoce a léčivých bylin, což je segment, který v posledních letech zásadně roste,“ říká Daniel Buryš, finanční šéf skupiny. „Jedeme podle plánu a věřím, že výsledky se dostaví,“ dodává.
Za poklesem výsledku v Polsku stojí podle firmy především změna obchodního modelu, která směřuje k navýšení prodejů vlastních značek na úkor privátních. Podle Daniela Buryše má pak na pokles celkového hospodářského výsledku významný vliv i vysoká cena cukru, která by se ale měla stabilizovat.
Ohledně výhledu na celoroční hospodaření Daniel Buryš říká pouze: „Hodně napovědět by měla letní sezóna, která je nyní v plném proudu a počasí je aktuálně na naší straně”.
Vyplácejí se dle Kofoly akvizice v adriatickém regionu. Tržby tam vyrostly o 19,2 %. Podíl EBITDA z tohoto regionu na celkovém hospodaření skupiny meziročně narostl ze 14 % na 20 %. Pozitivní je podle Kofoly zejména to, že EBITDA regionu roste i přes velké investice do komerčních nákladů a budování distribuční sítě.
Hlavní zdroje zlepšení jsou dva. Prvním je práce s produktovým portfoliem a inovace, které skupina na trh přinesla, například sportovní řada Radenské, nový přístup k ochuceným vodám či oživení značek tradičních limonád. Druhým je zvyšování efektivity ve výrobních závodech a zrychlení interních procesů. „Od akvizice jsme upevnili, a dokonce zvýšili dominatní podíl značky Radenska v kategorii minerálních vod. V letošním roce se nám také výborně daří v kategorii limonád, kdy tradiční značka Ora v červnu dosáhla v objemu rekordního tržního podílu 45 %," komentuje situaci na slovinském trhu Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola ČeskoSlovensko.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz