Americký spotřebitel si libuje (zatím)
Globálně rozkročená neziskovka Conference Board včera odpoledne zveřejnila údaje o spotřebitelské náladě (Consumer Confidence Index, CCI) v tomto měsíci. Podobně jako třeba Ifo (jehož konstrukci jsme před časem už v Ranním restartu rozebrali), i CCI je dvousložkový: skládá se z vnímání aktuální situace (viz graf) a z očekávání v horizontu nejbližších 6 měsíců. Nejnovější hodnot směsi obou těchto složek se v červnu ocitla na úrovni 118,9 (1985=100), tedy o 1,3 výše než v květnu.
Jde o nejvyšší hodnotu za posledních 16 let. Vezmeme-li v úvahu, že toto období obsahuje i solidní růst americké ekonomiky kolem roku 2004, je zřejmé, že americký spotřebitel se cítí v tuto chvíli velmi komfortně. Konkrétně složka očekávání ovšem (velmi mírně) ochabla, což zapadá do lehce skeptického vyznění dalších vpředhledících indikátorů v USA z poslední doby. Prvotní naděje z prorůstových efektů nástupu Donalda Trumpa do Bílého domu zkrátka trochu blednou.
Michal Skořepa
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz