Vědci varují: roj meteorů Tauridy může ohrozit Zemi

V roce 2015 překvapil meteorický roj Tauridy neobvyklým množstvím jasných bolidů a vědci nyní vědí, co za tímto úkazem stojí. Vypozorovali totiž, že Tauridy mají další větev, která může pro Zemi představovat nebezpečí.

Mateřským tělesem Tauridů je pravděpodobně kometa 2P/Encke, která za sebou zanechává ohromné množství vyvrženého materiálu, což se projevuje například právě v meteorických rojích. Nejznámější jsou právě Tauridy, které až dosud měly dvě větve, které nesou označení Severní Tauridy a Jižní Tauridy.

Vědci prostřednictvím kamerového systému Evropské bolidové sítě analyzovali 144 bolidů. "Dráhy 113 bolidů měly podobnou charakteristiku a tvořily dobře definovatelnou strukturu ve sluneční soustavě, kterou jsme určili jako novou větev a která byla odpovědná za zvýšenou aktivitu. Tato nová větev je součástí Jižních Taurid a se Zemí se setkává mezi 25. říjnem a 17. listopadem," uvádí vědci ve výzkumu zveřejněném na celosvětovém portálu Astronomie a Astrofyziky.

Kromě toho, že se Země s touto větví setká vždy jednou za několik let, vědci také zjistili, že jsou v roji objekty, které jsou hmotnostně velice různorodé. Mohou se objevit tělesa od několika desetin gramu až po asteroidy těžší než jedna tuna. I když jsou těžší tělesa křehčí, stále mohou v případě dopadu způsobit i kontinentální katastrofu.

"Na základě orbitálních charakteristik si myslíme, že asteroidy 2015 TX24 a 2005 UR jsou oba v rozmezí mezi 200 a 300 metry a patří do této nové větve. Je velmi pravděpodobné, že jsou v nové větvi další neobjevená tělesa, která mají deset metrů a více," uvádí studie.

"Další studie vedoucí k lepšímu popsání tohoto zdroje potenciálně nebezpečných objektů, které mohou být dostatečně velké na to, aby způsobily místní nebo dokonce kontinentální katastrofu, jsou proto velice žádoucí," píší autoři studie.

Problémem tedy nejsou popsaná tělesa,nebezpečí představují objekty, o kterých vědci nic neví a neznají tudíž ani jejich dráhu. Jednou za několik let je tedy průlet Tauridů mnohem nebezpečnější, než tomu bývá obvykle. Na studii spolupracovali P. Spurný a J. Borovička z Astronomického ústavu AV ČR společně s H. Muckem z rakouského astronomického ústavu a J. Svoreněm ze slovenského astronomického ústavu.

Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem