Je druhou nejdražší automobilkou světa. Její silná stránka ji ale začíná brzdit
Pokud má Toyota nějaké tajemství, díky kterému se z ní stala největší automobilka na světě, tak je to její schopnost dotáhnout do dokonalosti naprosté základy celého výrobního řetězce. Zatímco Tesla se chlubí tím, že má dalekosáhlou strategii, která pomůže světu odpoutat se od fosilních paliv, Toyota se drží svých známých čtrnácti principů. Ty jsou založeny na suchých pravidlech týkajících se procesů ve firmě, které nepochopí nikdo jiný než manažeři produkce, píše David Fickling na Bloomberg Gadfly.
Tato strategie se Toyotě v minulosti již několikrát vyplatila. V šedesátých a sedmdesátých letech vyráběl Detroit vysoce výkonné vozy s velkou spotřebou paliva. Vlajkovými loděmi tenkrát byly pro Ford Mustang a pro General Motors Chevrolet Camaro. Toyota ale uspěla s tím, že nabídla něco jiného: Její vozy sice nebudily takové nadšení, ale byly mnohem efektivnější a uspokojily domácnosti, které chtěly levné a zároveň spolehlivé rodinné vozy.
V osmdesátých letech se do popředí dostávaly luxusnější vozy od BMW a bylo zřejmé, že na trhu došlo ke změnám. Toyota se držela svého principu „nemawashi“, což se dá zhruba přeložit jako „opatrnost vůči změnám“. Chvíli jí tak trvalo, než dohonila automobilky jako BMW, a až poté, co Honda přišla se značkou Acura, zareagovala Toyota představením Lexusu. Podobný vývoj nastal v posledních deseti letech. Tesla, GM či Nissan se o překot hnaly do vývoje elektromobilů, Toyotě ale stačila modernizace hybridní technologie používané v Priusech a práce na vodíkových palivových článcích.
Velkou hrozbu pro tradiční automobilky nyní představuje trojice „elektromobily, autonomní vozy a sdílené jízdy“. Automobilky kvůli ní investují miliardy dolarů a Toyota určitě není pozadu. Její rozpočet na výzkum a vývoj se řadí mezi deset nejvyšších na světě a mezi automobilkami je před ní pouze Volkswagen. Jde ovšem o absolutní částky a pokud srovnáme její výdaje v této oblasti s tržbami, je obrázek opačný. Méně než Toyota pak investují pouze BMW, Subaru, Kia Motors, Fiat Chrysler Automobiles a Mitsubishi Motors.
Až donedávna byla strategie Toyoty tak úspěšná, že je těžké si představit, že už to neplatí. Analytici na jednu stranu čekají, že ziskovost firmy bude po celé tři roky nižší než v roce 2016. Investoři jsou ovšem stále ochotní platit za akcie Toyoty vysoké částky. Jak je zřejmé z následujícího grafu, který porovnává poměr hodnoty společnosti (EV) k provozní ziskovosti na úrovni EBITDA významných světových automobilek:
Vyšší valuací než Toyota se tedy může chlubit pouze Tesla. Jedním z principů, na kterých stojí strategie Toyoty, je „hansei". Vyjadřuje nutnost sebereflexe a ochoty přiznat si chyby a poučit se z nich. Je možné, že ostatní automobilky nyní dělají chybu a špatně odhadly revoluční změny, ke kterým momentálně v odvětví dochází. Pak by byla Toyota se svým primárním zaměřením na efektivitu výroby a s nízkými rozpočty na výzkum a vývoj tím, kdo se směje naposled. Pokud mají ale ostatní automobilky pravdu, moc času na jejich dohnání už nemá.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz