Veřejní zadavatelé budou muset od října kupovat i ekologická auta (31.3.2017)
Čtvrtina z nově pořizovaných aut veřejnými zadavateli, bude muset mít alternativní pohon. Vyplývá to z návrhu nařízení vlády, které má redakce Ekonomického deníku k dispozici.
Pětadvacet procent aut s nimiž jezdí státní úředníci, by do roku 2020 mělo mít alternativní pohon. Do konce roku 2030 by to měla být polovina vozového parku. Plánuje to vláda a chystá nařízení, které by mělo platit od října, jež stanoví, že čtvrtina všech nově pořizovaných vozů veřejnými zadavateli, musí mít alternativní pohon. Ekonomický deník má k dispozici návrh tohoto nařízení. „Závazek státní správy na obměnu vozového parku za vozidla s alternativním pohonem je v současné době zakotven v Národním programu snižování emisí České republiky schváleném usnesením vlády č. 978 z 2. prosince 2015,“ uvádí se ve vládním materiálu s tím, že opatření se nevztahuje na terénní a speciální vozidla, pokud jsou nezbytná pro výkon činnosti.
Podle něj je už s Českou republikou zahájeno tzv. infringementové řízení za překračování imisních limitů pro suspendované částice PM10 a NO2. I proto vláda chystá nařízení, jímž se budou muset řídit všechna ministerstva, jejich podřízené organizace a další instituce, které jsou tzv.“veřejným zadavatelem“. Při přípravě tohoto nařízení bylo pamatováno i na malé veřejné zadavatele – třeba malé obce, které nakupují menší počty vozidel. Pokud budou nakupovat tři a méně vozů, nemusí podmínku čtvrtiny nákupu s alternativním pohonem dodržet.
Za vozidla s alternativním pohonem budou považována vozidla splňující podmínku obsaženou v § 3 písm. b) NV č. 173/2016 Sb. „Jedná se o vozidla na zkapalněný ropný plyn, zemní plyn (stlačený i zkapalněný), hybridní vozidla (klasická hybridní vozidla a plug-in hybridní vozidla), elektrická vozidla, vozidla na směsné motorové palivo E85 či čisté biopalivo a vozidla na vodík,“ uvádí se v materiálu.
„Veřejný zadavatel v případě zadávacího řízení, jehož předmět zahrnuje dodávky vozidel kategorie N1 nebo M1, v zadávací dokumentaci stanoví, že alespoň minimální podíl z celkového počtu vozidel kategorie N1 a M1 pořizovaných v tomto zadávacím řízení tvoří vozidla s alternativním pohonem podle § 3 písm. b). Tento minimální podíl určí zadavatel tak, že počet vozidel kategorie N1 a M1 pořizovaných v zadávacím řízení vydělí čtyřmi a výsledek zaokrouhlí na celá čísla směrem dolů,“ uvádí se v chystaném nařízení vlády, které bylo mělo platit od 1. října.
V případě rámcových dohod a dynamického nákupního systému se povinný podíl vozidel s alternativním pohonem nevztahuje na rámcovou dohodu či dynamický nákupní systém jako celek, ale na jednotlivé veřejné zakázky, které jsou následně na základě rámcové dohody nebo v dynamickém nákupním systému zadávány.
Někteří z veřejných zadavatelů však nakupují auta již nyní a nedá se hovořit o tom, že by čtvrtinu poptávaných vozů tvořily ty s alternativním pohonem. Jediný alternativní pohon o kterém se v čerstvě vypsaných zakázkách uvažuje, je CNG. Například Státní fond dopravní infrastruktury vypsal zakázku na dodávku vozidel pro celý resort ministerstva dopravy. Celkem by mělo jít o více než 500 vozidel za více než 269 milionů korun.
Přitom pouze ve dvou kategoriích je uváděn jako alternativní pohon CNG, ty však paradoxně nejsou jednotlivými odběrateli příliš poptávány, jde o kategorie 2c a 2b.
Další velkou zakázku na dodávku automobilů, ale formou operativního leasingu, chystá Česká pošta. Ta poptává maximálně 782 automobilů s tím, že do konce roku odebere 482 automobilů. Další tři stovky označuje jako „nepovinný odběr“. Zakázka je rozdělena do sedmi kategorií vozů od nejnižší třídu až po nejvyšší. S pohonem CNG v kombinaci s konvenčním motorem jsou uvažovány jen dvě kategorie – vozy nižší střední a střední třídy. Počítá se u nich s nájezdem okolo 30 tisíc kilometrů. ročně.
Jediným hodnotícím kritériem u obou zveřejněných zakázek je nabídková cena.
Jiří Reichl
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz