(Kurzy.cz)
Kde se nejlépe podniká ženám?
Ženy mají vůbec nejlepší prostředí pro podnikání na Novém Zélandě, v Kanadě a ve Spojených státech, zjistila studie společnosti Mastercard o podnikání žen v různých zemích (Index of Women Entrepreneurs). V Evropě jsou k podnikání žen nejvstřícnější ve Švédsku, v Belgii a ve Velké Británii. Česká republika skončila v pořadí na 35. místě z celkem 54 hodnocených zemí.
Na předních místech seznamu se objevují země s rozvinutými ekonomikami. Podmínky, které ženám pomáhají prosadit se ve vlastnictví firem, jsou v těchto zemích na nejvyšší úrovni. K takovým podmínkám patří podle indexu například silné komunity malých a středních podniků, vysoká úroveň dozoru nad podnikatelským prostředím a vhodné podmínky k podnikání obecně.
Ženy podle studie často do podnikání vstupují spíše z nutnosti a odhodlání. Nicméně pro konečný úspěch firem ve vlastnictví žen má zásadní význam úroveň podpory, jaké se jim v dané zemi dostává, například v podobě přístupu k finančním službám nebo odstraňování překážek v podnikání.
„ Čím méně existuje překážek k podnikání v dané zemi, tím větší je šance, že se ženy do podnikání pustí. Kromě těchto bariér se začínající podnikatelky potýkají s kulturními předsudky a s nedostatkem příležitostí k vlastnímu rozvoji . Platí tedy, že čím je společnost vyspělejší, tím v ní pracuje více úspěšných žen-podnikatelek. Česká republika patří těm k zemím, kde se počet podnikatelek zvyšuje,“ komentuje studii marketingová manažerka Mastercard pro Česko a Slovensko Martina Piskorová.
Česká republika si ze tří hlavních posuzovaných kategorií vedla nejlépe v případě podmínek podporujících podnikání, které zohledňují i celkové vnímání možných potíží spojených s podnikáním nebo úroveň kvality dohledu. Nejhůře naopak dopadla v komponentě celkové podpory žen, jež vyjadřuje i míru předsudků vůči ženám na vedoucích pozicích v politice a byznysu nebo zájem o podnikání mezi ženami.
Mastercard Index of Women Entrepreneurs: 10 zemí s nejlepšími podmínkami podpory a příležitostmi pro ženy v podnikání
1. Nový Zéland – 74,4
2. Kanada – 72,4
3. USA – 69,9
4. Švédsko – 69,6
5. Singapur – 69,5
6. Belgie – 69,0
7. Austrálie – 68,5
8. Filipíny – 68,4
9. Velká Británie – 67,9
10. Thajsko – 67,5
…. 35. Česká republika – 60,4.
Metodologie: Studie Mastercard Index of Women Entrepreneurs se zabývá schopností žen využívat při podnikání příležitostí, které jsou jim k dispozici díky existenci různých podpůrných okolností v prostředí jejich působnosti. Výstupy studie představují vážený součet tří komponent: 1) výsledky podpory žen (vyjadřuje míru předsudků vůči ženám v zaměstnání, v pozicích vedoucích osob politiky a byznysu, i finanční sílu a zájem o podnikání mezi ženami), 2) vědomostní aktiva a finanční aktiva (míra dostupnosti základních finančních služeb, pokročilého vzdělání a podpory pro malé a střední podniky), a 3) podmínky podporující podnikání (celkové vnímání možných obtíží spojených s podnikáním v místě působení, úroveň kvality dohledu, vnímání úrovně bezpečnosti ženami a kulturní vnímání vlivu žen na finanční situaci domácností). Pro studii bylo použito 12 hlavních a 25 dílčích ukazatelů k posouzení odlišností ve výše popsaných třech komponentách. Výzkum probíhal v 54 zemích v Asii a Tichomoří, na Středním Východě, v Africe, Severní Americe, Latinské Americe a Evropě a zahrnul 78,6 procenta pracujících žen na světě.
- Co vede ženy k podnikání v rozvíjejících se ekonomikách? Odhodlání. Mezi prvních deset zemí co do podílu žen mezi vlastníky obchodních firem celkem se dostaly Uganda (34,8 procenta), Bangladéš (31,6 procenta), Vietnam (31,4 procenta) a Čína (30,9 procenta). V těchto zemích ženy těží z příležitostí k podnikání, které nezbytně nevyžadují vědomosti či inovativní aktiva.
- Úspěšné firmy ovšem nežijí jen z odhodlání. Aby ženy mohly podnikat, potřebují odpovídající podmínky, jako jsou přístup k finančním službám a produktům, nízká míra obtíží v provozování firmy, silná podpora pro malé a střední podniky a úroveň kvality dohledu. Tyto podmínky jsou na vysoké úrovni v zemích jako Nový Zéland, Kanada, USA, Švédsko nebo Singapur, které tak obsadily přední místa žebříčku.
- V zemích, které v žebříčku dosáhly nízkého hodnocení, jako například Indie (41,7 bodu; 49. místo), Saudská Arábie (37,2; 52. místo) či Egypt (34,0; 53. místo), převládají kulturní předsudky vůči ženám, které tak významně podkopávají jejich možnosti dosáhnout vedoucích pozic i využívat příležitostí k podnikání.
- Podle studie k největším překážkám v podnikání žen patří nedostatek finančních zdrojů/kapitálu k rozjezdu podniku, regulatorní omezení a institucionální nedostatky, nízká úroveň sebedůvěry a nedostatečné vzdělání. Téměř ve všech 54 zemích zahrnutých do studie existuje alespoň jedna z těchto překážek, které stojí v cestě většímu rozšíření vlastnictví firem mezi ženami.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.