Víkendář: Čína už má vlastní Teslu
Lu Qun stojí v čele čínské společnosti Qiantu Motor a se zaujetím hovoří o elektrickém sportovním voze Qiantu K50: „Jde o skutečně výkonný stroj a jízdu s ním si zamilujete.“ Pro něj samotného je to životní sázka, která může jeho firmu a také celou Čínu dostat do centra dění v oblasti elektrovozů. Tvrdí, že tradiční automobilky omezuje výroba starých modelů, ovšem on a jeho firma jsou schopni „dívat se čerstvýma očima“.
Snahu o vývoj úspěšného elektroauta vyvíjí po celé zemi vláda, vedení řady společností i soukromí investoři. Cílem je podpořit domácí automobilový průmysl, který doposud zaostává za světovými automobilkami, a učinit z něj významného konkurenta americkým, japonským a evropským automobilkám. Vláda už na splnění tohoto cíle věnovala mnoho prostředků, ovšem všechny její snahy byly doposud neúspěšné.
Elektrovozy by tak Číně mohly vytvořit druhou šanci a vláda se snaží, aby ji skutečně využila. V rámci průmyslové strategie „Made in China 2025“ je stanoven cíl vyrábět v roce 2020 dva miliony elektrických a hybridních vozů ročně. Číně hraje do karet to, že elektrovozy jsou relativně novým konceptem pro všechny automobilky a tudíž všichni začínají z podobného výchozího bodu.
Lu byl fascinován auty již od dětství a věnoval se jim i při studiu na prestižní Tsinghua University v Pekingu. Po jejím ukončení pracoval pro joint venture jedné z divizí společnosti Chrysler a jedné z čínských firem z odvětví. Dva roky pracoval i v Detroitu. Poté si založil vlastní vývojářskou společnost a nakonec se zaměřil na výrobu elektrovozů. Věří, že u nich je schopen konkurovat větším společnostem, protože tato činnost vyžaduje u všech úplně nové součásti a technologie.
Výsledkem jeho snah je K50 – dvousedadlový vůz, jehož velká část je vyrobena z karbonových kompozitů. Jeho nejvyšší rychlost je 120 mil za hodinu a dojezd se pohybuje kolem 200 mil na jedno nabití baterií. Lu a jeho společnost CH-Auto nyní budují továrnu blízko Šanghaje, do které hodlá během pěti let investovat celkem 1,4 miliardy dolarů a v níž chce vyrábět 50 000 aut ročně.
Tesla má ovšem přece jen určitý náskok a to i v samotné Číně, kde podniká od roku 2013. CH-Auto musí vše vybudovat od nuly a přesvědčit zákazníky, aby zaplatili vysoké sumy za doposud neznámou značku. Proti nim budou stát ve světě dobře známé modely Elona Muska. Lu si ale i přesto věří a tvrdí, že K50 bude svým sportovním designem atraktivní zejména pro ty, kteří chtějí nějak naplnit svůj volný čas. Musk je pro něj podnikatelem, od kterého je co se učit, a Tesla je ukázkou společnosti, která dokázala postavit svůj podnikatelský model pouze na výrobě elektrovozů.
Podle některých ekonomů je podpora vývoje a výroby elektrovozů v Číně tak rozsáhlá, že může dojít k podobnému hromadění nadměrných kapacit, jako tomu bylo u státem vlastněných firem a sektorů v minulosti. Příkladem může být výroba oceli či obnovitelné energie, která doposud nepřinesla takový technologický pokrok, a inovace, který by celé ekonomice zajistily potřebnou konkurenceschopnost.
Crystal Chang z University of California tvrdí, že „čínská vláda buduje nadbytečné kapacity a plýtvá penězi“. Podle jeho názoru se dá pochybovat o tom, že výsledkem nakonec bude úspěšné odvětví výroby elektrovozů. A čínské ministerstvo financí před nedávnem informovalo, že pět společností dostalo pokutu za to, že od vlády podvodnými prodeji elektroaut získaly podporu ve výši 150 milionů dolarů.
Autor: Michael Schuman
(Zdroj: New York Times)
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz