Ekonomický deník (Ekonomický deník)
Investice  |  20.01.2017 09:45:44

Trump nastupuje do úřadu, peso zůstává pod tlakem

Dnes se Donald Trump stane 45. prezidentem Spojených států amerických. Po slavnostním složení přísahy nás pravděpodobně nečeká nic mimořádného. Na druhou stranu již na začátku příštího týdne může padnout řada důležitých rozhodnutí.


Trhy mají strach především z výraznějšího osekání severoamerické obchodní dohody (NAFTA) – Donald Trump slíbil, že jednání o ní otevře již v prvních dnech svého prezidentství. Není tedy divu, že pod tlakem dál zůstává mexické peso – to od zvolení Trumpa prezidentem ztratilo přibližně 20 %. Mexiko funguje v řadě sektorů (například auta) pro USA jako levnější “montovna”. Znovuzavedení cel by pravděpodobně narušilo stávající výrobní řetězce těžící z volného přeshraničního pohybu zboží a vedlo by k poklesu průmyslových vývozů Mexika do USA. Do Spojených států by se pravděpodobně vrátila část nízkokvalifikovaných pracovních míst, ale zboží jako auta by v USA podražilo. Současně by se americká ekonomika mohla méně “soustředit” na obory s vyšší přidanou hodnotou (menší specializace) a na mexickém trhu by pravděpodobně ztratili velice výhodnou pozici američtí zemědělci. Kam až protekcionismus Donalda Trumpa může zajít zůstává otevřené.

 

Podobně otevřená zůstávají i jednání o brexitu. Premiérka Theresa Mayová v tomto týdnu řekla, že che odejít z vnitřního trhu EU a že “žádná dohoda je lepší než špatná”. Pokud ale Londýn s Bruselem nenajdou společnou řeč, může vést brexit do dvou let k výraznému omezení vzájemného obchodu Británie s unií. Stačí se podívat na to, jak dnes funguje britský automobilový průmysl. Ten je v tuto chvíli plně integrován do evropské produkce. Automobilky působící v Británii (jako například Nisan) velkou část vstupů dovážejí a než je zakomponují do finálních automobilů, tak je ještě několikrát posílají nazpátek do EU na zpracování (například do Polska, Itálie, nebo Nizozemí). Pokud by Britské automobilky měly při každém překročení hranic nově platit dovozní cla (3-5 % na autodíly podle WTO) a nakonec platit vývozní clo do EU (okolo 10 %), nedává výroba pro evropský trh v Británii žádný smysl. Protekcionismus pak může jednoduše všem přidělat vrásky na čele…
Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance


Ekonomický deník přináší zpravodajství, analýzy a komentáře ze světa ekonomiky a technologií.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Investice:

Pá   9:09  Procházka (ČNB): trh nás čte správně Research (Česká spořitelna)
Pá   9:03  Válečné nepokoje ke konci týdne - Makrokalendář X-Trade Brokers (XTB)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688