Svaz dopravy varuje před dopady rozšíření mýta na „jedničky“ na dopravce
Vláda chce od roku 2019 zpoplatnit i silnice I. třídy pro nákladní vozy. Svaz dopravy varuje před dopady na podnikatele.
Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) společně se svým členem Svazem dopravy ČR v souvislosti se snahou vlády zpoplatnit po roce 2019 silnice 1. třídy pro dopravu těžkých nákladních vozidel žádají, aby zvýšené náklady nedopadly na dopravce, lokální podnikatele a aby mýtný systém byl efektivní.
Rozsah zpoplatněných silnic a rozšíření mýtného systému bude předmětem dalších jednání, zatím se avízovaně týká 850 až 3 000 kilometrů. O záměru ministerstva dopravy, který byl tento týden schválen, jsme psali již v polovině srpna v textu Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“.
„Stát musí zajistit mýtný systém, který bude dlouhodobý, stabilní, efektivní a zároveň nebude neúměrně zatěžovat dopravce a tím i ostatní podnikatele a spotřebitele, na které by tyto náklady nakonec dopadly,“ uvedl prezident SP ČR Jaroslav Hanák.
Podle SP ČR musí rozsah zpoplatnění mýtným systémem vycházet z důkladné analýzy nákladovosti. Stanovisko tohoto nejvýznamnějšího zaměstnavatelského svazu vychází z toho, že „mýto v našich podmínkách nemůže sloužit jako regulační nástroj, protože neexistují reálné dopravní alternativy“.
Proto je podle SP ČR i Svazu dopravy při úvahách o změně rozsahu nezbytně nutné:
- jakékoliv rozšíření mýtného systému posuzovat z pohledu jeho efektivity a dopadů na místní podnikatele,
- maximální podíl provozních a investičních nákladů stanovit na 20 % předpokládaného výběru za stávajících mýtných sazeb,
- do nákladů na mýto zahrnout i náklady na kontrolní činnost a obslužná místa,
- lokality, kde se prokáže určitý podíl zbytné dopravy, řešit místní úpravou – zákazovými značkami,
- chápat regulační funkci mýta pouze ve smyslu podpory ekologických vozidel a vozidel hromadné dopravy osob nastavením zvýhodněných sazeb.
Klíčový úkol mýtné koncepce vidí svazy v zajištění prostředků pro budování silniční infrastruktury pokud možno s co nejnižšími náklady, nikoliv v zajištění profitu pro dodavatele systému. Mezi kritérii pro rozhodnutí vlády o případném rozšíření zpoplatnění je třeba zejména zohlednit efektivitu výběru a dopad na lokální podnikatele.
Ministerstvo dopravy připravilo pro ministry Sobotkova kabinetu zhodnocení několika možných variant rozvoje s tím, že se drží stávajícího parametru ohledně ceny provozu mýtného systému Posuzovaly se v něm dvě varianty:
I)
– rozšíření zpoplatněné sítě pozemních komunikací na silnice I. třídy mikrovlnou technologií (extenzivním rozšiřování stávajícího Systému elektronického mýta využívajícího mikrovlnnou technologii)
– rozšíření zpoplatněné sítě pozemních komunikací na silnice I. třídy hybridní technologií, tzn., využití mikrovlnné technologie a současně technologie satelitní (rozšíření stávajícího Systému elektronického mýta o určování polohy vozidel na silnicích I. třídy pomocí satelitní technologie).
II)
– zachování stávajícího stavu rozsahu výkonového zpoplatnění
– rozšíření rozsahu výkonového zpoplatnění na silnice I. třídy
– rozšíření rozsahu výkonového zpoplatnění na silnice I. – II. třídy
– rozšíření rozsahu výkonového zpoplatnění na silnice I. – III. třídy
Pokud shrneme to, co vypočítali odborníci z dopravních fakult a dalších institucí, matematika je jednoduchá. „Při rozšíření zpoplatnění do cca 700 km silnic I. třídy je finančně výhodnější rozšíření současného systému (v tomto bodě dochází k protnutí čisté současné hodnoty mikrovlnné a hybridní technologie). Nad 700 km silnic I. třídy je satelitní resp. hybridní technologie pro rozšíření výkonového zpoplatnění finančně výhodnější,“ stojí v analýze předložené ministrům.
Jiří Reichl
Tématu mýtného se věnujeme podrobně. Přečtěte si starší texty:
Skytoll: Ve smlouvě s Kapschem na výběr mýta jsou skryty další…9.11.2016
Skytoll si stěžuje na mýto u Evropské komise 31.10.2016
ÚOHS pokutuje Dopravu: Milion za smlouvu s Kapschem na mýto
Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“
SkyToll CZ: Mýto na tři roky bez tendru napadneme
Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky
Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz