Patria (Patria Finance)
Investice  |  07.11.2016 18:04:11

Značky, bez kterých se neobejdeme

Z hlediska nových ekonomických dat by měl být tento týden nudou, přesto je jasné, že se může zařadit mezi týdny přelomové. Příčinou je přirozeně vyvrcholení volebního souboje o křeslo amerického prezidenta. Nicméně o tomto tématu toho již bylo napsáno více než dost (i mnou), nyní zbývá jen čekat. A toto čekání na výsledek souboje dvou politických „značek“ Trump a Clinton si můžeme ukrátit pohledem svět značek korporátních (a na jejich vliv na celou ekonomiku).

Společnost Prophet provedla průzkum mezi cca 15 000 spotřebiteli a ptala se jich na více než 300 značek v 27 odvětvích. Tento průzkum měl za cíl identifikovat ty značky „bez kterých se lidé neobejdou“. Které to jsou? Asi nepřekvapí, že v USA na prvním místě dominuje Apple, další pořadí je ale zajímavé více. Já jej vnímám tak, že jde o seznam druhů zábavy. Jinak řečeno, jde o důkaz toho, že jsme se opět značně posunuli do doby „měkké“, kdy ty nejdůležitější značky v našem životě souvisí zejména s tím, jak trávíme volný čas a jak se bavíme:

 

Podívejme se ještě na to, jak vypadá situace v Německu a Číně. Pokud uplatním výše zmíněnou logiku, v Německu trochu „přitvrdilo“, protože do první desítky se dostalo Lego (což je ovšem stále zábava) a hlavně Bosch. Ale celkový obrázek je hodně podobný tomu americkému: Neobejdeme se bez zábavy:

 

Jak ukazuje poslední obrázek, v Číně už je situace přece jen trochu jiná. V první desítce jsou už dva platební systémy, které ulehčují život, ale se zábavou nesouvisí. Do stejné kategorie můžeme zařadit Uber. A najdeme tu hned tři vyloženě „tvrdé“ firmy: Ford, VW a Ikea. Možná to ukazuje, že čínský spotřebitel má stále přece jen trochu jiné starosti než my zápaďané. Nachází se ve fázi „ulehčování života“ a teprve míří do fáze „zábava“.

 

Zábava, značky a ekonomika

Výše uvedené má i nezanedbatelné makroekonomické implikace. Ty nesouvisí s ničím menším než ekonomickým růstem. V pokrizových letech nedosahuje ekonomická expanze takové razance, jaké bychom si přáli a k tomu přidejme znatelné zhoršení tempa růstu produktivity. Příčin může být několik, ale může také být pravda, že ve skutečnosti jsou tyto problémy jen iluzí. Tu vytváří náš výše nastíněný posun směrem k novým, často zábavovým technologiím. Je totiž těžké do statistik promítnou hodnotu všech bezplatných informací, které najdeme na internetu, hodnotu nových aplikací, videí na youtube, „přátel“ v atlasu hub a tak dále. Na celou věc se tedy dá dívat tak, že jsme se s naší nijak neupadající aktivitou prostě jen přesunuli za hranice říše, které kralují měřítka jako HDP. A vše probíhá pod taktovkou řady z výše zmíněných značek.

Na takovém posunu by v principu nebylo nic špatného. Jenže určité tenze přesto budí. Pokud nám totiž někdo „statisticky“ tvrdí, že se nemáme tak dobře, jako dříve, můžeme tomu uvěřit i přesto, že tomu tak není. A ještě horší je to, že nové druhy naší ekonomicko-zábavové aktivity nesplatí dluhy. Ty jde totiž splácet pouze penězi, tudíž pouze tradičními ekonomickými aktivitami generujícími peněžní příjmy.

V neposlední řadě bych pak rád zmínil, že některé zmíněné firmy a značky patří mezi hlavní „podezřelé“ v oblasti růst monopolní, či oligopolní moci. Tato moc vede tradičně k tomu, že firmy od svých zákazníků vysávají nadměrnou rentu (i když její definice je asi stále složitější). A také bývá spojována s rostoucí příjmovou nerovností, která se ve vyspělých ekonomikách stává hodně palčivým problémem. V tuto chvíli se ale oči téměř celého světa upírají zejména na politický souboj značky „všechno je špatně a jen já, já, já a já to dáme do pořádku“ se značkou „všechno bude jako dřív“. Myslím, že bez těchto dvou značek bychom se obešli bez větších problémů.

Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář


Přečtěte si také:

07.10.20203 zprávy, bez kterých se dnes na trzích neobejdete (7.10.2020) Štěpán Hájek (Purple Trading)
06.10.20203 zprávy, bez kterých se dnes na trzích neobejdete (6.10.2020) Štěpán Hájek (Purple Trading)
25.09.20203 zprávy, bez kterých se dnes na trzích neobejdete (25.9.2020) Štěpán Hájek (Purple Trading)
23.09.20203 zprávy, bez kterých se dnes na trzích neobejdete (23.9.2020) Štěpán Hájek (Purple Trading)
22.09.20203 zprávy, bez kterých se dnes na trzích neobejdete (22.9.2020) Štěpán Hájek (Purple Trading)



Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688