(Kurzy.cz)
Proč vyhraje Trump?
Od verdiktu historicky nejbizarnější
prezidentské kampaně v USA nás dělí pouhé dny a západní média nás stále více
přesvědčují, že Hillary Clintonová bude první prezidentkou Spojených států. A
stejně jako tomu bylo před brexitem, kdy průzkumy „jasně“ ukazovaly převahu
zastánců setrvání, budou se opět mýlit.
Hillary Clintonová je pokračováním expanzivní politiky Spojených států
upřednostňující mocenské elity a Wall Street před tzv. Main Street, tedy
obyčejnými lidmi. Tradiční establishment si nepřeje převratné změny, a proto
zcela logicky agresivně apeluje na historicky jednu z nejpočetnějších skupin
nerozhodnutých, aby dali svůj hlas „jasné“ vítězce.
Doba se však změnila. Američané už nechtějí slyšet líbivé předvolební sliby,
chtějí reálnou a trvalou změnu. Donald Trump, kterému se ještě před rokem
dávaly šance v desetinách až jednotkách procent, je nyní trumfem obyčejných
Američanů nad kolabujícím systémem.
Je to sice magor, který si nebere servítky a šťárá do politicky a společensky
korektních tabu, ale minimálně vždy splnil, co řekl. Jeho činy stojí za jeho
slovy. Po desetiletí zastává neměnné názory, přehrajte si na Youtube jeho
projevy nebo rozhovory s ním staré deset, dvacet a více let. Trump je úspěšný
deal-maker a chce opravdu udělat Ameriku opět skvělou. Jeho slogan „Make
America great again“, proto není ničím překvapivým.
Ona četná skupina nerozhodnutých se stydí za to, že bude volit Trumpa, ale
příští týden mu 8. 11. dají svůj hlas, protože ví, že jinak by volili stávající
status quo: Clintonovou a s ní spojený průvan jejich finančního a
intelektuálního bohatství.
Co říkají tři nejpřesnější průzkumy
veřejného mínění?
Zapomeňte na to, že by klasický americký mainstream usiloval o objektivitu
informací. Televizní stanice jako CNN, CNBC, WSJ nebo NBC News jsou nástrojem
„velkého bratra“. Pro objektivní informace se raději podívejme na tři nezávislé
zdroje, které v předchozích klíčových volbách zaznamenaly „trefu do černého“.
1. Los Angeles Times:
Los Angeles Times je prestižní demokratický deník, který vychází v Kalifornii.
Denně publikuje výsledky průzkumů na vzorku minimálně tří tisíc respondentů.
Jejich přesnost spočívá v následujícím. Na rozdíl od jiných průzkumů se neptá
„Koho budete 8. 11. volit?“, ale takto: „Na stupnici od nuly do sta procent si
myslíte, že bude zvolen kdo?“
Trump podle deníku nyní vede 46,1 % vs. 44,2 %.
2. Investors Business Daily:
Investors.com, nebo také IBD, je už po dlouhé dekády slabším konkurentem Wall
Street Journalu. To však nic nemění nic na faktu, že s přesností určil vítěze
všech čtyř přechozích prezidentských voleb.
IBD nyní předpovídá vítězství Trumpa o dva procentní body.
3. Google Trends:
I přesto, že nelze tento veřejně přístupný vyhledávač zařadit do kategorie
„průzkum veřejného mínění“, je kupodivu, že tak obrovská popularita a „jasné“
vítězství Hillary Clintonové není vidět na výsledcích Google Trends za poslední
rok, právě naopak. Posuďte sami.
A) Když porovnáme, kolik Američanů vyhledává slovní spojení „vote for clinton“
(volte Clintonovou) vs. „vote for trump“ (volte Trumpa), výsledek je
překvapivý. Trumpa preferuje 2,5 x více lidí. .
B) Při porovnání, kolik lidí vyhledává slovo „clinton“ a kolik slovo „trump“,
výsledek je stejně zarážející. Slovo Trump vyhledává 2,25 x více lidí.
C) Američané rádi ukazují, kdo je jejich preferovaný kandidát, i tím že si před
svůj dům hrdě zapíchnou transparent (anglicky „sign“) se svou preferencí.
Podívejme se, kolik stoupenců Clintonové shání „sign“ na její podporu a kolik
Trumpových. Opět, 2,27 x více ve prospěch republikánského kandidáta.
D) „Rally“ je anglický výraz pro předvolební shromáždění. Porovnejme, kolik
lidí se snaží na Googlu najít „rally“ na podporu Clintonové a kolik na podporu
Trumpa. Výsledek říká, že 3,85 x více lidí hledá „trump rally“…
Po zadaní podobných kombinací se slovy jako jsou „polls“ (průzkumy veřejného
mínění), nebo „… for president“ se opět dostaneme k podobným výsledkům a
silnému zájmu o Trumpa. Wow! I přesto, že nelze z určitostí říci, že Google
Trends předpovídá amerického prezidenta, je přinejmenším zvláštní, že při tak
„jasném“ náskoku je o Clintonovou tak malý veřejný zájem.
Závěrem
„Neočekáváný“ výsledek brexitu přinesl bouři na finančních trzích a vedl ke
skokovému posílení dolaru o 3,1 procenta a zlata o 5,2 procenta. Cena zlata pro
Čechy tedy zdražila o 8,3 procenta.
„Neočekávané“ zvolení Donalda Trumpa se velmi pravděpodobně zapíše do historie
finančních trhů jako hurikán kategorie 5 – tedy ten nejsilnější. Je velmi
pravděpodobné, že nedávná predikce ABN Amro Bank
,
že při zvolení Trumpa prezidentem USA se zlato dostane až k 1 850 dolarům za
unci, může být velmi reálnou.
Donald Trump se v březnu 2015 vyjádřil pro Pittsburgh Action News, kdy mj.
dokumentoval svůj postoj ke zlatu: „Mívali
jsme velmi hezkou zemi, protože byla založená na poctivém zlatém standardu a
teď už to nemáme.“ Zcela oprávněná otázka tedy zní: Kterým směrem se tento
vzácný kov bude v následujících letech ubírat?
Autor: David Marášek, hlavní analytik akciové společnosti Zlato
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz