Proč lidé nechápou centrální banky?
Výborný text, který se snaží odpovědět na tuto otázku, má Mojmír Hampl v Hospodářských novinách. Lidé totiž v minulosti uvěřili, že centrální banky jsou všemocné, že mají pod kontrolou množství peněz v ekonomice, komerční banky jsou jen pasivními hráči, kteří peníze nevytváří a čím nižší inflace, tím lépe.
Nicméně tohle byl špatný příběh. Nicméně příběh, který centrálním bankám, ale i lidem vyhovoval v „normálních“ časech. A proto jej nikdo nevyvracel.
Ve skutečnosti centrální banka nemá nic plně pod kontrolou, komerční banky vytvářejí peníze a deflace je také špatná, ne-li horší než inflace.
Mojmír: „Taková a další konstatování narušují dosavadní široce sdílený příběh ‚dobrých peněz‘ a způsobují neporozumění mezi bankéři a populací. A především rozšiřují strach ze ztráty kupní síly peněz − paradoxně právě v době, kdy je inflace ve vyspělém světě v průměru nejnižší za dlouhá léta!“
„Jednoduše řečeno, tak dlouho jsme varovali před rizikem povodní, až najednou neumíme vysvětlit, proč sucho může být zrovna tak velký problém. A že v časech sucha je potřeba zahrádku zalévat.“
„Pokud jsou navíc hadice ucpané, musíme použít i jiné nástroje, abychom dostali vodu až k jednotlivým rostlinám.“
Souhlasím, sám se často potkávám s mýty, jak vznikají peníze, proč měnová politika nefunguje na lusknutí prstu, proč vlastně je inflační cíl dvě procenta, když má přece jít ČNB o cenovou stabilitu, když nastane ta hyperinflace díky tisku peněz, atd.
David Navrátil
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz