Okénko investora  |  11.10.2016 15:30:21

Facebook láme rekordy a trhá historická maxima!

Společnost Facebook je celosvětová on-line sociální síť, která působí v technologickém odvětví, v průmyslu Internet Information Providers (IIP). Jedná se o rozsáhlý společenský webový systém sloužící k tvorbě sociálních sítí, komunikaci mezi uživateli, sdílení multimediálních dat, udržování vztahů a zábavě.

Společnost byla založena v roce 2004, sídlí v Menlo Park v Kalifornii a mezi hlavní poskytované služby patří webová sociální síť a přidružené mobilní aplikace. Facebook nabízí i další služby, zejména prostřednictvím svých dceřiných společností, které umožňují integrovat aplikace třetích stran prostřednictvím účtu na sociální síti a taktéž vytvářet mobilní a webové aplikace. Facebook stojí za zrodem nového segmentu sociálních sítí, přičemž v této oblasti má jednoznačně nejsilnější pozici a to jak z pohledu uživatelů (1,6 miliardy uživatelů), tak i v rozšiřujícím se sortimentu produktů a služeb. Facebook je plně přeložen do osmdesáti čtyř jazyků.  Akcie jsou obchodovány na americké technologické burze NASDAQ pod tickerem FB.

Vývoj ceny akcie a rozvoj společnosti

V květnu 2012 byly akcie společnosti uvedeny na americkou burzu Nasdaq, emisní cena akcií 38 USD ocenila celou společnost na 104 miliard USD. Navzdory očekávání však první den obchodování cena akcií nijak výrazně nevzrostla. Od té doby i přes některé velmi turbulentní období akcie Facebooku vytrvale posilovaly. Za růstem stály i obchodní aktivity, např. v roce 2014 koupil Facebook svého zřejmě největšího konkurenta v oblasti posílání zpráv a chatu, službu WhatsApp. Během měsíce července 2016 cena překonala 120 USD za akcii. Facebook patří mezi největší hráče na trhu sociálních sítí. Mezi jeho největší konkurenty, s celosvětovým působením, patří: Google+, Twitter a LinkedIn.

Hospodářské výsledky a finanční stránka společnosti

Největší význam pro hospodaření společnosti mají zejména tržby, zisk a zisková marže. Nejsilnější vliv na ziskovou marži má široká konkurence a pevné postavení společnosti na trhu. Facebook vydělává hlavně díky reklamě, která je přesně cílena na zájmy a potřeby uživatelů a jejich chování na samotné síti. Od roku 2010 je patrný neustálý růst tržebčistého zisku. Meziročně dochází k růstu tržeb v průměru o 50 %, jedinou výjimku tvoří rok 2012. Základní hybnou sílou tržeb je růst počtu uživatelů. Mezi těmito veličinami je pozoruhodná korelace. Záměrem Facebooku je ponechat si všechny příjmy na financování provozu a možné budoucí expanze, proto společnost doposud nevyplácí akcionářům dividendy.

Facebook FA

Akcelerace meziročního růstu tržeb za druhý kvartál roku 2016 překvapila většinový analytický konsenzus trhu. Růst nestagnuje, ale akceleruje a nabírá na síle. Za tímto růstem stojí především nové reklamní video příjmy. Tržby stouply v meziročním srovnání o 59 % a reklamní video příjmy vzrostly o 63 %. Tempo růstu rapidně stoupá na intenzitě i díky odeznívání nepříznivých měnových vlivů. Vyšší tržby a kontrola nákladů vedly k nárůstu ziskové marže na 58,5 %. Tržby z mobilní reklamy vzrostly v meziročním srovnání o 81 % a tvoří již 84 % celkových reklamních příjmů společnosti Facebook.

Odvětví Internet Information Providers  (IIP) má znaky monopolistické konkurence, jednání jedné společnosti ovlivňuje situaci v celém sektoru. Stále zde probíhají boje o uživatele a největší návštěvnost. Pro sektor je příznačná neustálá inovace či vývoj nových produktů.

Nové služby a produkty

V oblasti reklamních služeb Facebook spustil novou službu Atlas, jejíž základ koupil od Microsoftu a která umožňuje zobrazovat cílenou reklamu i na mobilních zařízeních a párovat informace o uživatelích bez využití cookies.

Pro malé obchodníky spustil službu Local Awareness, která umožňuje nastavit vzdálenost od obchodu, ve které se budou zobrazovat reklamy na daný obchod, pokud se v této vzdálenosti bude uživatel mobilního zařízení nacházet a kromě vlastní reklamy bude možné nechat si i zobrazit si mapu cesty k tomuto obchodu.

Internetová sociální síť Facebook umožní malým podnikům v rozvíjejících se zemích, aby prodávaly své zboží zákazníkům přímo přes své stránky. Facebook již v loňském roce spustil službu umožňující některým podnikům prodávat zboží prostřednictvím placených inzerátů. Nově ohlášená služba však bude zdarma a zákazníci budou moci nakupovat přímo na facebookových stránkách daného podniku.

Facebook Live je nástroj pro živá vysílání videí spuštěný již koncem minulého roku. Tehdy této služby mohly využít pouze veřejně známé osobnosti, ale nyní už je Facebook Live zpřístupněn všem uživatelům na celém světě.

Výhody (+)

Facebook je považován za propagátora samotného pojetí významu sociální sítě, což je důvod, proč má nekompromisní konkurenční výhodu. Uživatelská základna společnosti neustále roste stabilním tempem a společnost nepolevuje ve vývoji a aktualizaci nástrojů a aplikací své platformy.

Ze všech rozvojových částí světa si největší pozornost zaslouží Indie. Ta je z hlediska růstu uživatelské základny největším adeptem pro nový cílový trh. Indie s více než 1,2 miliardami lidí, z nichž zatím 350 milionů je online aktivních, představuje pro Facebook velkou výzvu. Indie je hned po USA druhým největším trhem společnosti a to zejména díky její tamní velké popularitě. Indie představuje obrovský potenciál dalšího růstu společnosti. Narůstající vzdělaná střední třída, zvyšující se kupní síla a rychle rostoucí množství smartphonů představuje pro Facebook neskutečný potenciál. Společnost v zemi nedávno spustila novou funkci umožňující uživatelům stahovat videa, která lze zobrazit později i v offline režimu.

Společnost od října 2016 spouští službu Marketplace, která se zaměří na prodej a nákup různého zboží mezi uživateli sociální sítě Facebook. Firma uvedla, že nová služba bude v nejbližších dnech dostupná uživatelům starším 18 letUSA, Británii, Austrálii a na Novém Zélandu. Marketplace bude konkurovat například internetové aukční síni eBay. V rámci služby Marketplace budou moci uživatelé zveřejnit fotografii, popis a cenu předmětu, který chtějí prodat. Fotografie se budou zobrazovat lidem v blízkém okolí a případní zájemci se budou moci s prodejcem spojit. Další postup bude záležet na vzájemné dohodě, Facebook se nebude podílet na zajištění platby ani na dodávce zboží. Dosavadní Facebookové skupiny zaměřené na prodej/nákup navštíví každý měsíc 450 milionů uživatelů.

Rizika (-)

Během příštího roku může být společnost ovlivněna nejistotami ohledně výstupu BritánieEvropské unie. Důvodem bude přenastavení daňové zátěže, datového toku a předpisů ohledně ochrany soukromí ve Velké Británii. Společnost má sídlo i v rámci Evropské unie, přesněji v Irsku, kde ke svému prospěchu využívá daňových výhod. Pokud dojde k aktivaci článku 50 o výstupu BritánieEvropské unie příští rok v březnu, jak avizovala britská premiérka Theresa May, mohlo by dojít k přesídlení společnosti v rámci bloku Evropské unie, aby společnost mohla opětovně využít daňových výhod. Tento krok však s sebou pravděpodobně ponese dodatečné nemalé náklady.

Ačkoliv má společnost stále velký potenciál v rozvojových zemích jihovýchodní Asie a Afriky, nízká internetová penetrace v těchto regionech může negativně ovlivnit expanzi. Zatímco přístup na Facebook v Hong Kongu funguje, jeho provoz v Číně byl kvůli nadměrným vládním nařízením a cenzuře omezen.

Graf: Akcie společnosti Facebook od úpisu 18. 5. 2012 k 4. 10. 2016

Graf: Facebook od IPO

Rostoucí reklamní výnosy z mobilní aplikace a videí na Facebook síti jsou vodou na mlýn stabilního růstu společnosti. Z veškerých dostupných fundamentálních dat nadále vyplývá velký prostor pro další budoucí růst vycházející zejména z neustále rostoucí uživatelské základny nejen Facebooku, ale i dceřiných firem a aplikací jako jsou Instagram, Oculus, Messenger a WhatsApp. Messenger nedávno překročil hranici 1 miliardy aktivních uživatelů a chatovací aplikaci WhatsApp využívá měsíčně 1,1 miliarda aktivních uživatelů.

Nicméně CEO společnosti Mark Zuckerberg varoval, že tempo růstu čistého zisku může v nadcházejícím období lehce polevit, jak porostou náklady společnosti v podobě zvýšených investic, které mají směřovat k proniknutí služeb společnosti na nové doposud nedotčené trhy. První říjnový týden roku 2016 provozovatel sociální sítě spustil omezenou verzi své aplikace pro posílání zpráv Messenger pro rozvojové trhy. Aplikace Messenger Lite bude pracovat s menšími objemy dat a je určena pro oblasti s pomalejším internetovým připojením. Firma ji nejprve začne nabízet v Keni, Tunisku, Malajsii, Venezuele a na Srí Lance, v příštích měsících se má dostat na další rozvojové země. Facebook již na západních trzích dosáhl prakticky stavu nasycení, proto se nyní zaměřuje na rozvojový svět, kde nabízí omezenější verze svých hlavních aplikací.

Po zohlednění všech uvedených informací se cílové ceny analytických domů zvýšily na rozpětí 170-185 USD za akcii. Dvanáctiměsíční konsensus cílové ceny, jenž je počítán jako průměr jednotlivých cenových cílových odhadů dotázaných analytiků, dosahuje 155 USD za akcii.

Mezi klíčové růstové faktory patří zvyšující se příjem z reklamy sociální sítě, aplikací a dceřiných společností Instagram, Messenger, WhatsApp, Oculus a neustále rozšiřující se uživatelská základna spolu s robustní rozvahou společnosti.

Facebook

Ing. Libor Stoklásek

Absolvent manažersko-ekonomického studijního programu Mendelovy univerzity v Brně a navazujícího studia programu hospodářská politika a správa se zaměřením na finance a investiční management. Problematice kapitálových trhů a burzovního obchodování se začal naplno věnovat už během studia. Po absolvování patnácti měsíční praxe u společnosti Grant Capital a.s. se začlenil do managementu investičního projektu STOX.CZ.

logo STOX.CZ
STOX.cz je portál společnosti Grant Capital pro podporu online obchodování na více než 80 akciových trzích s minimálními náklady. Obchodování akcií v USA od 6 USD a v Evropě od 8 Eur. STOX.cz nabízí komplexně nejvýhodnější spojení pro online obchodování s akciemi a ETF na českém trhu, multiměnovou platformu v češtině a dále stálou technickou podporu. Přístup ke svému účtu je odkudkoli z mobilní nebo webové aplikace. Investoři také užívají komfort vysoce pojištěného individuálního účtu. Více na www.stox.cz.






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688