Expanze českých e-shopů do zahraničí vyžaduje odvahu, čas a znalosti daného trhu
Česká e-commerce roste v posledních letech vysokým tempem.Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci obrat na internetu letos překročí rekordních 100 miliard korun. I přestože mají české e-shopy dobré vyhlídky do budoucna, je potřeba neustále hledat prostor pro růst a rozvoj svých služeb. Atraktivním útočištěm se pro mnohé provozovatele může stát zahraniční trh, který nabízí mnohonásobně vyšší množství zákazníků i prostředí pro nové obchodní strategie.
Českým e-shopům se v současné době daří. Jejich provozovatelé se snaží efektivně hospodařit, investovat do marketingu a neustále zvyšovat svůj obrat. Právě ti nejlepší se však časem dostanou do situace, kdy vyčerpají své možnosti a jejich růst začíná oproti minulosti stagnovat. V té chvíli musí přijít nové podněty a výzvy. Jednou z možných cest je expanze do zahraničí. Úspěšný vstup je však podmíněn znalostmi a schopnostmi nejen ze sféry obchodu, ale i ze strategického managementu, práva, marketingu či obchodní etiky dané země.
Zahraničí jako zdroj zisku i inspirace
„Vstup na zahraniční trhy může přinést velmi atraktivní obchodní příležitosti. Podíváme-li se na věc jen z pohledu počtu potenciálních zákazníků, e-shop působící na tuzemském trhu má zhruba 6 milionů potenciálních nakupujících, po vstupu do německy mluvících zemí jejich množství vzroste více než desetinásobně,“ říká JUDr. Oldřich Vacek, lektor předmětu Techniky mezinárodního obchodu v rámci MBA programu Management obchodu na vzdělávacím institutu CEMI.
Zahraniční trhy nabízí i prostor pro nové obchodní strategie. Firmy si mohou vyzkoušet odlišnou cenovou či produktovou politiku, marketingové aktivity i specifika v oblasti zákaznické péče. Nové získané poznatky lze leckdy zpětně implementovat i na český trh.
Základem je důkladná analýza trhu
Nemusíme vyrážet ani do dalekých končin, i v našich sousedních zemích, které jsou od nás vzdáleny pouhých pár kilometrů, se mohou obchodní zvyklosti dané lokality výrazně odlišovat. Před vstupem do zahraničí je základním krokem provést důkladnou analýzu trhu. Konkrétně to znamená prověřit konkurenci na tamním trhu i existující legislativní a daňové podmínky. Dále je potřeba zjistit, zda se na internetu již podobný produkt prodává, případně za jakou cenu a jak funguje celkový zákaznický servis. Firmu by měla zajímat obecně velikost populace, internetová penetrace, jazyková struktura v zemi a sazby DPH. Je potřeba mít přehled i o platebních metodách a způsobech dopravy. Podle balíkové přepravní společnosti GLS je například pro střední a východní Evropu běžná dobírka. Naopak u našich západních sousedů se využívá minimálně nebo vůbec. Například ve Velké Británii volí dobírku pouhé 1 % zákazníků, ve Francii jsou to přibližně 2 %.
Kvalitní zákaznický servis buduje důvěru
Ať už obchodujete v jakékoli zemi, zákazníci musí e-shopům především důvěřovat. V cizí zemi je o to významnější znát jejich nákupní chování, snažit se s nimi komunikovat a být jim k dispozici k řešení případných problémů. V tomto ohledu může být pro české e-shopy přínosem rodilý mluvčí, kterého si najmou do svého zákaznického servisu a který bude zajišťovat veškerou komunikaci se zahraničními zákazníky.
Přínosem v zákaznické péči mohou být servery podobné českému portálu Heureka.cz. Tedy stránky, které sbírají hodnocení jednotlivých zákazníků. V Německu, Rakousku a Švýcarsku se jedná o TrustedShops, v Anglii, Itálii, Španělsku, Francii, Dánsku a Švédsku pak například TrustPilot nebo eKomi.
Kvalitní vzdělání usnadní cestu k zahraničnímu úspěchu
Dostat se do zahraničí vyžaduje mnoho úsilí nejen před vstupem na daný trh, ale i po něm. Je potřeba se neustále vzdělávat, vyhodnocovat prodejní a marketingová data, monitorovat konkurenci, získávat zpětnou vazbu od zákazníků, sledovat novinky na trhu a přizpůsobovat je našemu podnikání. Jedna věc je mít informace, druhá je umět je správně použít ve svůj prospěch.
Majitelé firem si tedy musí před vstupem na zahraniční trh osvojit širokou škálu znalostí. Praktickým přínosem jim v tomto ohledu může být MBA studium, které přináší komplexní pohled na podnikánía může tak usnadnit cestu za zahraničními cíli. Výuka reflektuje reálné požadavky na aktuální znalosti a dovednosti českých a slovenských podnikatelů, absolvováním získají dobrou orientaci a potřebný nadhled v řadě disciplín od ekonomiky, přes právní aspekty podnikání až po zahraniční obchod. Do říjnových MBA či LLM programů na CEMI je možné se hlásit již jen do 19. 10. 2016.
CEMI (Central European Management Institute)
Institut CEMI byl založen v roce 2011 s cílem poskytovat kvalitní MBA a LLM vzdělání na evropské úrovni. Studium trvá 1 rok a je dostupné především studentům z České a Slovenské republiky. Všechny česky vyučované MBA a LLM obory na CEMI jsou navrženy a přizpůsobeny potřebám českých a slovenských studentů a také místnímu trhu práce. MBA programy v angličtině jsou celosvětově využitelné a jsou vyučovány mezinárodním týmem lektorů. S více než 900 úspěšnými absolventy a 400 současnými studenty patří mezi nejvýznamnější a největší poskytovatele MBA a LLM studia ve střední Evropě. Institut CEMI je držitelem certifikátu partnerství projektu Tango, jenž podporuje zdravotně znevýhodněné manažery. Již čtvrtým rokem také spolupracuje s projektem Ocenění českých podnikatelek, který koresponduje s posláním institutu poskytovat vzdělání, které vás podpoří v profesním i osobním růstu. Více informací naleznete na www.cemi.cz.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.