Vlada.cz (Vláda)
Z domova  |  01.07.2016 09:24:41

Změny Ústavy ČR související s volbou prezidenta: snížení počtu podpisů na petici

Ve čtvrtek 30. června 2016 se v budově Úřadu vlády konalo zasedání Legislativní rady vlády (LRV) ČR. Rada měla k projednání čtyři body. Z toho:

Schválila:
- návrh ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů,
- návrh zákona, kterým se mění volební zákony,

Přerušila:
- návrh zákona, kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
- návrh zákona, kterým se mění zákon č.183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony:
Jedná se o transpoziční novelu zákona. Nad rámec transpozice je navrhována změna pravidel umožňujících vstup a pobyt cizinců za účelem podnikání a posílení odchylek od úpravy správního řádu. Do zákona budou zapracována nová pobytová oprávnění, s jejichž zavedením počítají směrnice Evropské unie, které je Česká republika povinna promítnout do svého právního řádu. Konkrétně jde o oprávnění k pobytu pro sezónní pracovníky v odvětvích zemědělství, zahradnictví a cestovní ruch a dále pro zaměstnance, kteří budou převáděni v rámci jedné společnosti nebo jednoho koncernu na pracovní místo v České republice. Podmínkou je, že na území České republiky budou tito převedení zaměstnanci působit na pozici manažera, specialisty nebo zaměstnaného stážisty.
Postavení významných zahraničních investorů při vstupu na území České republiky usnadní nově navrhované povolení k dlouhodobému pobytu „karta zahraničního investora“. Podnikatel, případně člen statutárního orgánu podnikatele, který hodlá na území České republiky uskutečnit významnou investici, bude oprávněn žádat o povolení k dlouhodobému pobytu až na 2 roky, aniž by před tím musel být držitelem dlouhodobého víza za účelem podnikání.
Zákon předkládá Ministerstvo vnitra (MV).
LRV projednávání tohoto návrhu zákona přerušila.

Návrh ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů:
Návrh na změnu Ústavy souvisí se společně předkládaným návrhem zákona, kterým se mění volební zákony, v němž je (variantně) zapracována i změna zákona č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky a o změně některých zákonů (zákon o volbě prezidenta republiky), která vyžaduje zásah do znění Ústavy.
Jedná se o snížení počtu podpisů potřebných na petici v případě, že kandidáta na funkci prezidenta republiky navrhuje tzv. navrhující občan, z 50 000 na 8 000 podpisů občanů České republiky oprávněných volit prezidenta republiky. Snížení tohoto počtu souvisí se souběžně navrhovanou změnou postupu při sběru podpisů (prohlášení o podpoře) na petici, která může být vnímána jako jisté ztížení zmíněné procedury, protože za účelem podpoření kandidáta si občané musí obstarat ověřený podpis nebo odeslat prohlášení o podpoře z datové schránky nebo prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy. Je proto legitimní a v souladu s nálezem Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 27/12 navrhnout snížení minimálního počtu potřebných podpisů na petici. Podpora 8 000 petenty se jeví jako přiměřená a je inspirována úpravou v Rakousku, kde je požadováno 6 000 petentů, čemuž přímo úměrně počtu obyvatel v České republice odpovídá navrhovaných 8 000. Variantní řešení spočívá v tom, že Ústava nebude měněna (a ověření autenticity projevů vůle petentů se na úrovni zákona o volbě prezidenta republiky posílí prostřednictvím čísla občanského průkazu nebo cestovního pasu, které petent uvede při podpisu petice).
Zákon předkládá Ministerstvo vnitra (MV).
LRV doporučila návrh zákona schválit ve znění jejího stanoviska.


Návrh zákona, kterým se mění volební zákony:
Předmětem novely je především úprava postupu při sběru podpisů na petici na podporu kandidatury nezávislého kandidáta na prezidenta, a to ve smyslu nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 27/12 tak, aby bylo zajištěno ověřování autenticity projevu vůle petenta. Ověřování autenticity projevu vůle petenta se navrhuje ve variantách:
- buď stanovením požadavku, aby petent při podpisu petice uvedl číslo občanského průkazu nebo cestovního pasu, anebo
- stanovením požadavku, aby projev vůle petenta byl učiněn v listinné podobě s úředně ověřeným podpisem nebo učiněn elektronicky prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy nebo elektronicky prostřednictvím datové schránky (tato druhá varianta je spojena s potřebou změny Ústavy spočívající ve snížení počtu požadovaných podpisů z 50 000 na 8 000).
V technické novele jsou dále navrženy změny, kterými se řeší některé nedostatky v právní úpravě voleb, které je vhodné nebo nutné napravit. V některých případech se jedná o právní úpravu, na jejíž problematičnost či nedostatečnost upozornily též soudy ve své judikatuře. Jde například o:
- zakotvení volebního práva občanů EU s registrovaným přechodným pobytem v České republice ve volbách do zastupitelstev obcí;
- stanovení požadavku na uvádění pohlaví kandidátů na kandidátní listině;
- odstranění mezery ve vymezení časových pásem pro hlasování v zahraničí, aby všechna časová pásma byla pokryta.
Dalším cílem této tzv. technické novely volebních zákonů je promítnout do volebních zákonů postupující vývoj v elektronizaci veřejné správy a s tím spojené možnosti činit některé úkony elektronickou cestou.
Zákon předkládá Ministerstvo vnitra (MV).
LRV doporučila návrh zákona schválit ve znění jejího stanoviska.

Návrh zákona, kterým se mění zákon č.183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony:
Novela kromě zákona o územním plánování a stavebním řádu mění i dalších 44 souvisejících právních předpisů. Novela stavebního zákona přináší zefektivnění povolovacích řízení, jejich zkrácení a současně i zavádí možnost pouze jednoho povolovacího řízení - tzv. společné řízení.
Změny provedené ve stavebním zákoně jsou promítnuté i do dalších souvisejících zákonů.  Rozsáhlejší změny jsou provedeny v zákoně o posuzování vlivů na životní prostředí a v zákoně o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, kde jsou změny vyvolané nutností upravit v právním řádu výkon působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu ke koordinaci procesů povolování projektů společného zájmu podle nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví hlavní směry transevropské sítě.
Zákon předkládá Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR).
LRV projednávání tohoto návrhu zákona přerušila.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688