Patria (Patria Finance)
Investice  |  30.06.2016 13:45:54

Čína chce víc konkurence v automobilovém segmentu. Mění vlastnická omezení


Čínská vláda chce zrušit omezení ve vlastnictví podílů v domácích firmách pro zahraniční výrobce automobilů. Ti zatím mohou vlastnit prostřednictvím společných podniků s čínským partnerem určený podíl. Zahraniční automobilky tuto praxi označují jako protěžování státních podniků, které od zahraniční konkurence získají know-how a poté začnou budovat vlastní značky.

Vyrábět v Číně znamená vytvořit společný podnik

Dosud platila v Číně praxe, která zahraničním výrobcům automobilů říkala, pokud chtěli v Číně založit výrobní závod, že tak mohou učinit jen prostřednictvím společných podniků s domácími společnostmi. Agentura Bloomberg uvedla, že kvůli tomu například Ford Motor Co. spolupracuje s Changan Group, Hyundai Motor Co. zase kooperuje s BAIC Group a Nissan Motor Co. zase se společností, založenou ve Wuhanu, v centrální provincii Chu-pej. Pro společnost Tesla Motors Inc. v Číně se zase výrobní základnou stala Šanghaj.

Xu Shaoshi, předseda Národní komise pro rozvoj a reformy, řekl, že čínská vláda proto uvažuje o zrušení 50procentního „stropu“ ve vlastnických podílech společných firem u příležitosti akce Světového ekonomického fóra v Tianjinu. Vytváření společných podniků se v Číně uskutečňuje od roku 1994. Zastánci této strategie říkají, že zahraniční automobilky budou moci po uvolnění pravidel lépe ovládat svá aktiva na největším světovém automobilovém trhu, a to včetně Li Shufa, vlastníka automobilky Volvo Cars, prostřednictvím mateřské Zhejiang Geely Holding Group Co. Podle něj musí být podpora hospodářské soutěže v zájmu spotřebitelů. Naopak kritikem uvolňování pravidel v automobilovém segmentu je čínská Asociace výrobců automobilů, která v roce 2014 varovala, že čínské značky mohou být doslova „zabity v kolébce", pokud zahraniční automobilky získají více nezávislosti nad jejich domácími obchodními partnery.

Roste poptávka po levnějších SUV

A i když podle agentury Bloomberg čínští automobiloví výrobci zvýšili za rok 2015 svůj podíl v domácích prodejích osobních vozidel, a to poprvé za posledních pět let, není mezi top 10 nejprodávanějšími auty v Číně, podle deníku China Daily, ani jeden z čínské produkce. A například automobilka Volkswagen prodává v Číně více vozů, než v kterékoli jiné zemi. Důvodem růstu podílu čínských producentů aut je ale podle ekonomů stoupající poptávka po levnějších sportovních užitkových vozidlech (SUV). Zatímco objem dodávek celého oboru k říjnu 2015 rostl v devíti z posledních 10 měsíců po snížení daně na nákupy aut s menšími motory, stav automobilových zásob zůstával podle dat China Automobile Dealer Association nad hodnotou, která je považována v Číně za „zdravou“ po dobu devíti po sobě jdoucích měsíců.

Agentura Bloomberg soudí, že i přes avizované ohlášení změn, není pro zahraniční automobilky dobré radovat se. Odpor ke změnám nejen od místních automobilek je totiž enormní. Současné nastavení pravidel totiž skvěle funguje pro jednotlivé čínské společnosti v segmentu automobilů, ale je to špatné řešení pro celý čínský průmysl. Ochrana pravidly pro venture společnosti totiž nenutí místní podniky vyvíjet vlastní modely, které lidé skutečně chtějí nakupovat. Mohou jen těžit z cizího know-how zahraničních partnerů.

Čína má druhý největší deficit mezi vývozem a dovozem aut mezi zeměmi WTO

 

Zdroj: WTO, Bloomberg

Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Investice:

Čt 17:21  Růstové a hodnotové akcie a jeden padesátiletý cyklus Patria (Patria Finance)
Čt 17:03  🟡 Zlato blízko historických maxim X-Trade Brokers (XTB)
Čt 16:48  Akciové trhy rostly v březnu i celém prvním čtvrtletí na obou stranách Atlantiku a.. Investiční bankovnictví (Komerční banka)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688