ČSÚ (ČSÚ)
Makroekonomika  |  23.06.2016 14:12:18

Internetové prodeje dynamicky rostou

 

Maloobchodní tržby se třetím rokem zvyšují. Jen od ledna do dubna stouply o 6,3 %. Spotřebitelé více utrácejí za nepotravinářské zboží. Přesto tržby prodejců potravin vzrostly nejvíc od roku 2003. Nejdynamičtějším odvětvím je internetový prodej a zásilkové služby. Obchodní marže tuzemských maloobchodníků dosáhla v roce 2014 v průměru 22,9 %.

Tržby za potraviny vzrostly v období od ledna do dubna meziročně o 5,6 %, nejvíce rostly v únoru a březnu. „Díky přestupnému roku byl únor o jeden den delší, což se projevilo v  meziročním srovnání. Březnový růst byl ovlivněn velikonočními svátky a také Velký pátek byl poprvé státním svátkem. Domácnosti tak hojněji nakupovaly potraviny,“ uvádí Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.

Tržby za nepotravinářské zboží rostly rychleji než za potraviny. Za první čtyři měsíce 2016 se zvýšily o 6,4 %, za celý loňský rok dokonce o 7,4 %. Nejrychleji, o 8,4 %, však rostl prodej pohonných hmot, který byl podpořen výrazným poklesem cen benzinu a nafty. Celkově se maloobchodní tržby zvyšují už třetím rokem. Vloni meziročně narostly o 6,3 %.

Nejdynamičtěji se v maloobchodě rozrůstá internetový prodej a zásilkové služby. Tržby v těchto podnicích dosahují vysokých meziročních temp růstu. Vloni se vyšplhaly o 21,5 %, v prvních čtyřech měsících letošního roku o 18,8 %. „Na podniky prodávající zboží prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby připadá asi 5 % celkových maloobchodních tržeb. Převážná část přitom pochází z prodeje počítačového a komunikačního zařízení a potřeb pro domácnost. Naopak nejmenší podíl na tržbách internetových obchodů mají potraviny,“ upřesňuje Iva Ritschelová, předsedkyně ČSÚ.

Průměrná obchodní marže maloobchodníků v České republice v roce 2014 byla 22,9 %. V jednotlivých odvětvích se liší. Nejnižší marži vykazují obchodníci s pohonnými hmotami (6,8 %) a prodejci počítačového a komunikačního zařízení (16,3 %). Nejvyšší obchodní marže byla v maloobchodních prodejnách s oděvy, obuví a koženými výrobky (43,5 %).

„Více než 99,5 % tuzemských maloobchodních podniků vykazuje roční tržby do 100 miliónů korun. Nicméně v 85 podnicích s tržbami nad 1 miliardu se realizovalo 54,5 % všech maloobchodních tržeb,“ upozorňuje Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností ČSÚ.

Růst maloobchodních tržeb v České republice byl za první čtvrtletí osmý nejvyšší mezi státy EU. Tržby se u nás ve srovnání s Unií (2,8 %) zvyšovaly téměř dvojnásobným tempem. Jejich dvouciferný růst vykázaly Rumunsko a Lucembursko. Vyšší dynamiku než Česko měly například i Irsko a Polsko. Na Slovensku tržby vzrostly jen o 1,1 %.

 

Kontakt:
Petra Báčová
tisková mluvčí ČSÚ
tel.: 274 052 017
GSM: 778 727 232
e-mail: petra.bacova@czso.cz

 

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688