Patria (Patria Finance)
Akcie ve světě  |  14.06.2016 15:05:25

Microsoft + LinkedIn ... může to fungovat?


Microsoft včera ohlásil, že kupuje LinkedIn za 26 mld. USD tedy jednu akcii za 196 USD, což znamená cca 50 % prémii k ceně akcie LinkedIn před ohlášením tohoto obchodu. Jedná se tedy o jednu z největších akvizic vůbec v technologickém sektoru.

Ze začátku se příliš nezmění. LinkedIn bude stále stejný – bude mít svou značku, nezávislost apod. ani vedení se měnit nebude.

Okamžitě po oznámení se objevily první spekulace o tom, jestli akvizice LinkedIn dává smysl. A jestli to není další polibek smrti od Microsoftu. Tato firma si svoje nejlepší léta prožila v době, kdy pracovní stanice kralovaly kancelářím. V době chytrých zařízení je předehnali mladší a výkonnější konkurenti jako Facebook a Google. Microsoft tak dlouhodobě pracuje na změně strategie a obchodního modelu, tedy toho, co ho bude živit do budoucna.

Bohužel akvizice Microsoftu doposud skončily kulantně řečeno nedobře. První byl Skype v roce 2008 za 8 mld. USD. Po jeho akvizici se příliš velkého rozmachu nedočkal. Následně v roce 2013 Microsoft koupil divizi mobilních telefonů Nokia za 7,3 mld. USD. Microsoft ovšem musel odepsat v minulém roce většinu hodnoty akvizice Nokie. Tato akvizice také nepřinesla příliš kýženého efektu.


Následně se Microsoft zabýval ještě možností převzít SalesForce za 55 mld. USD. To ovšem nevyšlo, protože to druhá strana odmítla s tím, že je to příliš nízká nabídka za tak dobrou firmu.


Nyní se povedlo Microsoftu získat LinkedIn. To by ovšem mohlo dávat smysl, protože je to profesní síť, kde lidé hledají práci a Microsoft je jedním z největších producentů software pro práci. Tudíž tam mohou vznikat synergie, které nakonec povedou k růstu hodnoty obou společností a vyššímu používání produktů řady Office od Microsoftu. Může se stát, že propojenost Office 365, Skypu a LinkedIn povede k nižší míře ukončení předplatného pro tento online kancelářský balík.

Mnoho lidí nevidělo důvod se často logovat do LinkedIn účtu. To by se mohlo změnit s tím, jak bude pravděpodobně možné přistupovat na cloudovou verzi Officu, tak i do LinkedIn se stejným přihlašovacími údaji a dokonce bez nutnosti se logovat dvakrát.

Podle některých analytiků může chtít Microsoft využít data z LinkedInu také pro svojí osobní asistentku Cortana. Bude ji učit o vztazích mezi lidmi a lidé jdoucí na schůzku s dosud neznámými lidmi si budou moci nechat vyhledat od Cortany, kdo tyto lidé jsou a třeba jestli nemají společnou vysokou školu nebo kdo se s kým jak zná.

Microsoft také doufá, že dá firemním uživatelům jakousi firemní sociální síť. Jde po vzoru Facebooku, který se svým produktem Facebook at Work byl mezi prvními.

Najdou se i ovšem velmi pragmatické úkoly, které může Microsoft zvládnout, aby se cenovka 26 mld. USD za tuto službu mírně řečeno racionalizovala.

Microsoft může pomoci LinkedInu s lepší cílením reklamy. Ale ano… LinkedIn poskytuje také možnost promovat reklamu. Ovšem příliš to v praxi není použitelné. Tady je určitě jistý potenciál, jak z marketérů a HR oddělení vyždímat další dolary.

Hned další v řadě je možnost validovat data uživatelů – klidně bych o sobě mohl napsat, že mám titul z Oxfordu, i když by to nebyla pravda. Uživatelé by mohli využít možnosti nechat si od LinkedIn ověřit například svoje vzdělání a další parametry svého profesního profilu, aby zvýšili důvěryhodnost. Otázkou je jestli to tak skutečně bude fungovat, stejně se nakonec ukáže, zda daný zaměstnanec má uváděné zkušenosti a znalosti.

LinkedIn a Microsoft mohou využít obrovskou databázi dat o pracovních pozicích a příbězích jednotlivých uživatelů. Těch je 433 milionů a cca 100 milionů je jich aktivních na měsíční bázi. Například může říkat uživatelům, že pokud mají tu a tu danou dovednost, mají třeba 20 % šanci stát se například programátorem v NASA. Mohou jim pomoci na základě vlastních dovedností získat přehled o možnostech jejich uplatnění.

LinkedIn má sílu v tom, že dokáže najít opinion lídry, ale také knowhow lídry. A pak je jen krůček od toho nenabízet uživatelům jen návrhy, koho si mají přidat do svých kontaktů, ale od koho se mají co naučit nebo koho mají sledovat a do jaké skupiny vstoupit.

Zatím to jsou všechno jen možnosti možného vývoje, teprve po dokončení transakce uvidíme reálně, jaké změny čekají tento relativně populární server. Celá transakce by měla být dokončena do konce tohoto roku.

Zdroj: HBR, Reuters, Bloomberg
Foto: sue seecof - CC BY 2.0

Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688