5 nejčastějších chyb při předání rodinného podniku (4.6.2016)
Až 40 % firem v České republice můžeme označit jako
firmy rodinné. Každá třetí ovšem nepřežije více než jednu generaci. Druhou generační obměnu dokáže úspěšně uskutečnit již pouze
každý dvacátý rodinný podnik. V praxi
se můžeme setkat s několika zásadními chybami, které mohou předání firmy
zkomplikovat a majitelům přinejlepším zajistit nejednu bezesnou noc. Které
chyby to jsou a jak se jich vyvarovat?
1. Nedostatečné
plánování
Klíčové
je celý proces předání opravdu poctivě naplánovat. Plánování by však nemělo
začít až v okamžiku, kdy má k předání dojít. „Odečtěte pět let od
plánovaného data předání a tehdy byste měli zahájit přípravu předání
firmy. Svého nástupce si pečlivě vychovejte,“ upozorňuje Jiří Jemelka,
výkonný ředitel společnosti J.I.P. pro firmy působící v oblasti
podnikového poradenství se zaměřením na revitalizaci malých a středních podniků.
Výměna generací je totiž běh na dlouhou trať. Trvá často v řádu několika
měsíců, nezřídka i několika let.
2. Podcenění
výběru nástupce aneb sympatie nestačí
Koho
zvolit za svého nástupce? Výběr vhodného kandidáta úzce souvisí se správným
načasováním. Pokud budete mít času dostatek, máte větší šanci, že vyberete
správně a zároveň si nástupce takříkajíc vychováte. Dvě třetiny zástupců
rodinných firem uvádějí, že je cílem firmy, aby podnik převzal některý
z rodinných příslušníků. U adepta z rodiny se ale vždy snažte
objektivně zhodnotit, zda dotyčný zvládne nejen převzetí firmy, ale bude
přínosem pro její další rozvoj. Jen sympatie by ve výběru určitě rozhodovat
neměly. Může také nastat situace, že v rodině nenajdete vhodného
kandidáta. Poté budete muset vymyslet náhradní řešení a nové vedení hledat
v řadách zaměstnanců, úplně mimo firmu, případně podnik prodat.
3. Do
jedné řeky dvakrát nevstoupíš
Důležité
též je, abyste si ujasnili svoji roli po předání firmy. Můžete odejít do
zaslouženého důchodu, anebo se dále podílet na řízení podniku jako člen dozorčí
rady či předseda představenstva. „Každopádně jakmile jednou
firmu opustíte, nevracejte se do její operativy. Důvěřujte novému vedení,
důvěřujte vlastnímu rozhodnutí. Kontrolujte zpovzdálí, strategicky,
s časovou periodou jednoho měsíce či kvartálu. Případné výtky a rady svému
nástupci vždy říkejte mezi čtyřma očima,“ radí Jiří
Jemelka. Jen nová, čerstvá krev totiž může firmu posunout dál.
4. Proces
předání není průběžně vyhodnocován
Kandidáta
máte vybraného a proces obměny začal. Dalším vitálním krokem je rozvržení
tempa, jakým budete k cíli postupovat a jednotlivé pokroky vyhodnocovat. Tedy
zda ve správných termínech všichni postupují do správných pozic. Stanovte si tudíž
konkrétní termíny s konkrétními průběžnými cíli. Příkladem může být
kompletní převzetí komunikace s klíčovými zákazníky vašim nástupcem do
dvou let od zahájení předání.
5. Absence
komunikace směrem k zaměstnancům i zákazníkům
Nepodceňujte
komunikaci se svými pracovníky. Pokud budete záležitost držet dlouho pod
pokličkou, zaměstnanci nastávající změny určitě vycítí a mohli by mít pocit
ohrožení. Případné napětí ve firmě a práce ve strachu o svá pracovní místa či
platové ohodnocení by pak mohly mít negativní vliv na jejich chování či přístup
k práci. Neméně důležitá je i komunikace s klienty. Včasné
seznámení klientů s novým vedením utuží obchodní vztahy a posílí
důvěru ve vaši značku.
Tip
navíc: Nechte si poradit
Rozvoj
rodinného podnikání v České republice pozastavilo období socialismu.
Přesto u nás funguje řada rodinných firem. Mnoho
zakladatelů však narazí v okamžiku, kdy mají rozhodnout, komu těžce
vydřený podnik na sklonku pracovní kariéry předat. V zemích, kde je
rodinné podnikání plně rozvinuté, je zcela běžné, že podniky využívají
speciální poradenské firmy, které se zabývají poradenstvím v oblasti
následnictví a předáváním podniků v rámci generační obměny. Nestyďte se tedy obrátit na odborníky. S předáním
firmy se každý potýká zpravidla jen jednou za život. Rady a zkušenosti odborníků
v této oblasti tak mohou být nad zlato, jelikož celý proces usnadní a
zvyšují šanci, že firma bude i po obměně úspěšně pokračovat ve svém byznysu.
O
společnosti J.I.P. pro firmy, s. r. o.
J.I.P
pro firmy, s. r. o. je společnost, která poskytuje klientům vysoce
specializované služby v oboru podnikového poradenství se záběrem zejména
na revitalizaci firem, generační obměnu a strategické řízení. Zabývá se
vzděláváním a poradenstvím pro malé a střední podniky a jednotlivce
ze sféry podnikatelů, manažerů a obchodníků. K tomuto záměru používá praktické
rozvojové projekty, koučink v praxi, vzdělávací programy a specializované
individuální kurzy.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz