TNBiz (TN.cz)
Politika a události  |  10.05.2016 07:07:24

Svátek pro fandy letectví: V Praze přistane největší letadlo na světě!

Nákladní letoun Antonov An-225 Mrija je skutečně jedinečný stroj. Na světě existuje jediný exemplář. Poprvé se na oblohu vznesl 21. prosince 1988. Vznikl pro přepravu ruského raketoplánu Buran. Druhý stroj stejného typu nebyl dokončen.

 

Mrija znamená v ukrajinštině "sen". Letoun konstrukčně vychází z menšího Antonovu An-124 Ruslan. Nákladový prostor má stejnou šířku a výšku (6,4 m x 4,4 m), ale měří přes 43 metrů, kdežto nákladový prostor Ruslanu "jen" 36 metrů. Prázdné letadlo váží 175 tun, maximální vzletová hmotnost činí 600 tun.


Ve srovnání s Ruslanem se ale výrazného přepracování dočkal ocas letounu. Konstruktéři totiž při testech v aerodynamickém tunelu odhalili, že jeden vertikální stabilizátor by musel být tak velký, že by výrazně vzrostla hmotnost. Nahradili jej tak dvěma menšími. Mriju pohání šest motorů Progress D-18T, tedy stejných, jako menší Ruslan. Tomu ale stačí čtveřice motorů. Každý má výkon 230 kN.

 

 

Obří transportní letoun neměl vždy zrovna na růžích ustláno. Když byl zrušen projekt sovětského raketoplánu a rozpadl se Sovětský svaz, bylo letadlo v roce 1994 odstaveno v Kyjevě. Do vzduchu se vrátilo až v roce 2001, jen aby bylo okamžitě znovu zakonzervováno. Křižovat pravidelně nebe začala Mrija až v roce 2003.

 

Od té doby patří neodmyslitelně do flotily společnosti Antonov Airlines, která se zaměřuje na přepravu rozměrných nákladů. Ukrajinci se snažili dokončit i druhou Mriju, zájem o ní měli i Rusové, ale rozestavěný letoun stále stojí v Kyjevě. Na jeho dokončení by bylo potřeba přes 7 miliard korun!

 

Mrija už několikrát Českou republiku navštívila. Poprvé na pražském letišti přistála 19. června 1989. Byla to teprve druhá zastávka stroje mimo území Sovětského svazu. Letoun v Praze přistál cestou z pařížského aerosalónu kvůli závadě na hydraulice. V trupu měl trosky havarovaného MiGu-29, na zádech nesl raketoplán Buran. V září téhož roku se Mrija představila také na ostravském letišti, kde se ukázala v rámci leteckého dne.

 

Do České republiky se pak vrátila až v roce 2003. V Praze se od té doby zastavila třikrát, v červenci 2003, v červnu 2004 a v září 2006. Vloni v lednu dvakrát navštívila letiště v Ostravě, odkud do Nigérie odvážela vojenskou techniku.

 

Mrija se na pražském letišti zdrží do čtvrtečního rána. Po naložení 117 tun těžkého turbogenerátoru odletí přes Turkmenistán, Indii a Malajsii do australského Perthu. Během svého pobytu se na ruzyňském letišti setká také s největším dopravním letounem, Airbusem A380, který do Prahy každý den posílá letecká společnost Emirates.
 

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688