Firmy pojmenované po majiteli jsou ziskovější
Zhruba osm procent mužů a čtyři procenta žen, kteří jsou nadpolovičními vlastníky společnosti s ručením omezeným, nebo akciové společnosti, v názvu firmy použijí své příjmení. Sklon k tomu mají častěji starší majitelé. Firmy pojmenované podle svých vlastníků hospodaří výrazně lépe než ostatní a jsou stabilnější. Takové jsou hlavní závěry analýzy poradenské společnosti Bisnode.
Část majitelů akciových společností nebo společností s ručením omezeným dávají na názvu firmy své příjmení. Sklon k tomu mají spíše starší majitelé a muži. „Vlastníci firem ve věkové kategorii nad 50 let po sobě pojmenovávají firmy dvakrát častěji než majitelé mladší 30 let. Tento jev je přitom častější u mužů, nicméně s rostoucím věkem se tento rozdíl zmenšuje,“ říká analytik Bisnode Milan Petrák.
Podíl majitelů s příjmením v názvu firmy |
Celkové absolutní počty většinových majitelů | |||
věk |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
18 - 29 |
5,1 % |
2,1 % |
10 023 |
3 562 |
30 - 39 |
7,6 % |
2,9 % |
32 621 |
10 349 |
40 - 49 |
9,0 % |
3,9 % |
49 401 |
13 396 |
50 - 59 |
10,3 % |
5,4 % |
38 209 |
9 662 |
60 a více |
11,1 % |
5,8 % |
27 924 |
6 949 |
celkem |
8,0 % |
3,9 % |
158 178 |
43 918 |
Zdroj: Bisnode
„Zajímavé ale je, firmám pojmenovaným podle svým vlastníků se daří výrazně lépe než těm ostatním. Ziskovost firem s příjmením v názvu je v průměru o třetinu vyšší, tento rozdíl je nejvýraznější u mladších vlastníků a s rostoucím věkem klesá. Firmy s příjmením v názvu jsou také stabilnější: riziko negativní úpadku, exekuce či platební nesplatnosti je u nich o 19 % nižší než u ostatních firem. Nehraje roli, zda je součástí názvu celé příjmení vlastníka či jeho část - výsledky u těchto dvou případů jsou obdobné,“ uvedl dále Milan Petrák z Bisnode.
„Rozdíl v ziskovosti je patrný i v rámci jednotlivých odvětví. To znamená, že není způsoben tím, že v některých oborech, jako například zdravotnictví či účetnictví, je pojmenovávání firem podle příjmení častější. Nabízejí se dvě možná vysvětlení zjištěného jevu. První možností je, že přítomnost příjmení v názvu vede vlastníky k zodpovědnějšímu řízení firmy. Možné ale také je, že k rozdělení dochází již při založení firem a vlastníci podle sebe častěji pojmenovávají firmy, se kterými mají „vážné úmysly“,“ uzavřel analytik Bisnode.
Ziskovost firem podle věku majitele
Zdroj: Bisnode
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.