Luboš Říha (DIC)
Okénko investora  |  13.04.2016 11:04:45

Propady v segmentu broušení diamantů končí. Na klíčových trzích převládá optimismus a očekává se oživení

V roce 2015 brusičský segment výrazně zpomalil v důsledku akumulace zásob v brusírnách. Jednalo se o přímou reakci na pokles prodejních cen a poptávky koncových zákazníků po broušených kamenech.  Provozní zisk brusičských dílen se pohyboval kolem nuly a někteří hráči dokonce vykázali provozní ztrátu 5 %. Brusírny musely vyprodávat zásoby za nižší cenu, aby své podnikání vůbec udržely, což cenu broušených kamenů ještě více sráželo.

Nižší marže donutily slabší hráče opustit odvětví, zatímco podniky s vyšší efektivitou byly schopné akceptovat vyšší ceny surových kamenů, aby slabší konkurenci vytlačil z trhu. Následně, když pokles ceny broušených diamantů ovlivnil se zpožděním i cenu surových diamantů, vygenerovaný vyšší zisk vyrovnal předchozí ztrátu. Navíc na konci loňského roku se opět začala zvyšovat poptávka po broušených kamenech a špercích v USA a v Asii. V důsledku tohoto oživení nejenže brusírny vyprodávají své zásoby, ale dokonce začínají ubývat na trhu určité třídy kvalitních diamantů, a lze očekávat všeobecný nárůst cen pro koncové spotřebitele.

Obecně mají brusírny dvě možnosti, jak propady na trhu ustát. První cestou je specializace a výjimečnost. Většina společností, které své marže udržely, se specializovala na jeden nebo dva modely broušení při úzké spolupráci s prodejcem šperků. Dokonce můžeme mluvit o jakési integraci brusiče k maloobchodníkovi. Druhou cestou je pak důsledná nízkonákladovost, která je typická pro hráče z Indie a Číny, kteří dokonce i za všeobecného poklesu cen dokázali své tržby zvýšit.

Dle prognózy ve studii The Global Diamond report 2015 uvidíme v příštích letech vyšší konsolidaci, tj. spojování jednotlivých stupňů dodavatelskéh řetězce, a především tlak na výrobní a nákladovou efektivitu. Tento fakt je z dlouhodobého hlediska pro odvětví jednoznačně pozitivní, protože to v konečném důsledku vede k celkovému zlepšení efektivity celého dodavatelského řetězce. 

Největší koncentraci brusíren nalezneme v zemích s diamantovými doly - africké země a Rusko, dále v zemích s největšími trhy a zároveň nízkými náklady na zpracování - Indie a Čína, a samozřejmě nesmíme zapomínat na tradiční centra broušení diamantů v Belgii, Izraeli nebo USA. Jednotlivé brusičské oblasti se významně liší.

  • Indie a Čína jsou země s nejlepší nákladovou efektivitou, díky které získaly svůj velký podíl na trhu v hodnotovém vyjádření. Jejich společný podíl na celosvětovém trhu broušení diamantů je kolem 85 %.

  • Naopak tradiční centra broušení diamantů  (Belgie, Izrael, USA), která se specializují na nejluxusnější segment broušených kamenů, zažila rekordní pokles v tržbách, a to nejen kvůli odlivu zakázek na broušení velkých kamenů do Indie, ale především kvůli vysokým provozním nákladům.

  • Africký brusičský segment v posledních letech dramaticky klesá, a to navzdory vládním pobídkám v Botswaně, Namibii a Jihoafrické republice. Tyto země přestávají být konkurenceschopné v důsledku špatné efektivity práce a nedostatku kvalifikované pracovní síly.

graf_broušení.png

Luboš Říha, prezident a zakladatel společnosti DIC

Luboš Říha vystudoval medicínu, ale praxi nikdy nevykonával. V době, kdy lidé v České republice neměli vztah ani důvěru k investičním diamantům, založil s pouhými 5 000 USD firmu právě na prodej této komodity. Z původně malé firmy vybudoval světoznámou společnost, která prodává na světových trzích investiční diamanty a vyrábí vlastní luxusní řemeslné šperky. Zastává názor, že diamanty jsou důvěryhodným produktem, v podobě šperků budí emoce a jako investice dokáží uchovávat nabyté bohatství. V roce 2016 zahájil s DIC stavbu velkého developerského projektu DIC RESORT, luxusního hotelového komplexu nedaleko Dubaje, v hodnotě 3 miliard korun.


Logo Diamonds International Corporation (DIC)

Diamonds International Corporation (DIC)

Diamonds International Corporation (DIC) je česká společnost zabývající se od roku 2005 prodejem investičních diamantů a výrobou vlastních luxusních řemeslných šperků. DIC působí na trhu v České Republice, na Slovensku, v Maďarsku, Rusku, Bulharsku, Polsku a Spojených arabských emirátech. Showroomy společnosti se nachází v Praze, Bratislavě, Sofii, Budapešti, Moskvě, Varšavě a Dubaji. DIC je akcionářem diamantové burzy v Antverpách (Beurs Voor Diamantenhandel) a členem diamantové burzy v Dubaji (Dubai Diamond Exchange). Společnost je hlavním partnerem Miss Universe Organization a tvůrcem diamantové korunky pro soutěže Miss Universe, Miss USA a Miss US Teen.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688