Propady v segmentu broušení diamantů končí. Na klíčových trzích převládá optimismus a očekává se oživení
V roce 2015 brusičský segment výrazně zpomalil v důsledku akumulace zásob v brusírnách. Jednalo se o přímou reakci na pokles prodejních cen a poptávky koncových zákazníků po broušených kamenech. Provozní zisk brusičských dílen se pohyboval kolem nuly a někteří hráči dokonce vykázali provozní ztrátu 5 %. Brusírny musely vyprodávat zásoby za nižší cenu, aby své podnikání vůbec udržely, což cenu broušených kamenů ještě více sráželo.
Nižší marže donutily slabší hráče opustit odvětví, zatímco podniky s vyšší efektivitou byly schopné akceptovat vyšší ceny surových kamenů, aby slabší konkurenci vytlačil z trhu. Následně, když pokles ceny broušených diamantů ovlivnil se zpožděním i cenu surových diamantů, vygenerovaný vyšší zisk vyrovnal předchozí ztrátu. Navíc na konci loňského roku se opět začala zvyšovat poptávka po broušených kamenech a špercích v USA a v Asii. V důsledku tohoto oživení nejenže brusírny vyprodávají své zásoby, ale dokonce začínají ubývat na trhu určité třídy kvalitních diamantů, a lze očekávat všeobecný nárůst cen pro koncové spotřebitele.
Obecně mají brusírny dvě možnosti, jak propady na trhu ustát. První cestou je specializace a výjimečnost. Většina společností, které své marže udržely, se specializovala na jeden nebo dva modely broušení při úzké spolupráci s prodejcem šperků. Dokonce můžeme mluvit o jakési integraci brusiče k maloobchodníkovi. Druhou cestou je pak důsledná nízkonákladovost, která je typická pro hráče z Indie a Číny, kteří dokonce i za všeobecného poklesu cen dokázali své tržby zvýšit.
Dle prognózy ve studii The Global Diamond report 2015 uvidíme v příštích letech vyšší konsolidaci, tj. spojování jednotlivých stupňů dodavatelskéh řetězce, a především tlak na výrobní a nákladovou efektivitu. Tento fakt je z dlouhodobého hlediska pro odvětví jednoznačně pozitivní, protože to v konečném důsledku vede k celkovému zlepšení efektivity celého dodavatelského řetězce.
Největší koncentraci brusíren nalezneme v zemích s diamantovými doly - africké země a Rusko, dále v zemích s největšími trhy a zároveň nízkými náklady na zpracování - Indie a Čína, a samozřejmě nesmíme zapomínat na tradiční centra broušení diamantů v Belgii, Izraeli nebo USA. Jednotlivé brusičské oblasti se významně liší.
Indie a Čína jsou země s nejlepší nákladovou efektivitou, díky které získaly svůj velký podíl na trhu v hodnotovém vyjádření. Jejich společný podíl na celosvětovém trhu broušení diamantů je kolem 85 %.
Naopak tradiční centra broušení diamantů (Belgie, Izrael, USA), která se specializují na nejluxusnější segment broušených kamenů, zažila rekordní pokles v tržbách, a to nejen kvůli odlivu zakázek na broušení velkých kamenů do Indie, ale především kvůli vysokým provozním nákladům.
Africký brusičský segment v posledních letech dramaticky klesá, a to navzdory vládním pobídkám v Botswaně, Namibii a Jihoafrické republice. Tyto země přestávají být konkurenceschopné v důsledku špatné efektivity práce a nedostatku kvalifikované pracovní síly.
Luboš Říha, prezident a zakladatel společnosti DIC
Luboš Říha vystudoval medicínu, ale praxi nikdy nevykonával. V době, kdy lidé v České republice neměli vztah ani důvěru k investičním diamantům, založil s pouhými 5 000 USD firmu právě na prodej této komodity. Z původně malé firmy vybudoval světoznámou společnost, která prodává na světových trzích investiční diamanty a vyrábí vlastní luxusní řemeslné šperky. Zastává názor, že diamanty jsou důvěryhodným produktem, v podobě šperků budí emoce a jako investice dokáží uchovávat nabyté bohatství. V roce 2016 zahájil s DIC stavbu velkého developerského projektu DIC RESORT, luxusního hotelového komplexu nedaleko Dubaje, v hodnotě 3 miliard korun.
Diamonds International Corporation (DIC)
Diamonds International Corporation (DIC) je česká společnost zabývající se od roku 2005 prodejem investičních diamantů a výrobou vlastních luxusních řemeslných šperků. DIC působí na trhu v České Republice, na Slovensku, v Maďarsku, Rusku, Bulharsku, Polsku a Spojených arabských emirátech. Showroomy společnosti se nachází v Praze, Bratislavě, Sofii, Budapešti, Moskvě, Varšavě a Dubaji. DIC je akcionářem diamantové burzy v Antverpách (Beurs Voor Diamantenhandel) a členem diamantové burzy v Dubaji (Dubai Diamond Exchange). Společnost je hlavním partnerem Miss Universe Organization a tvůrcem diamantové korunky pro soutěže Miss Universe, Miss USA a Miss US Teen.
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz