Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Investice  |  13.04.2016 09:46:23

Primární emise akcií (IPO) přináší emitovaným společnostem kromě získání dodatečného kapitálu i výraznou mediální publicitu, která odpovídá hodnotě mediálního prostoru v řádech milionů korun.


 Vyplývá to z analýzy mediální publicity spojené s IPO společnosti Kofola, která vstoupila na Burzu cenných papírů Praha v prosinci roku 2015. Hodnota mediálního prostoru výstupů v českých online, tištěných i audiovizuálních médiích, jež byly tematicky spojeny se vstupem společnosti Kofola na pražský akciový trh, byla ve sledovaném období (květen – prosinec 2015) odhadnuta na 13 milionů korun. Takovou částku by společnost musela vložit do nákupu inzerce v daných médiích. Navíc je velmi pravděpodobné, že některé pozice v médiích by společnost nakoupit nemohla, protože články byly publikovány na titulních stranách deníků či v reportážích České televize. Společnost Kofola také ve stejném období zaznamenala téměř trojnásobný nárůst mediální publicity (dle databáze Newton Media) ve srovnání se stejným obdobím roku 2014.  

„Poslední IPO společnosti Kofola potvrdilo skutečnost, že proces primární nabídky akcií je spojen se značnou pozorností médií a každá společnost získává jako vedlejší produkt IPO i významný mediální prostor. Značného nárůstu mediální publicity dosáhla i společnost Kofola, která je dostatečně „mediálně“ známá díky svým produktům. V případě firem, jejichž spotřebitelská známost je nižší, je nárůst publicity několikanásobně vyšší, což v minulosti potvrdilo například IPO společnosti Pegas Nonvowens,“ uvedl Vladimír Bystrov, Partner agentury Bison & Rose.

  

Terčem zvýšeného zájmu médií se společnost stává již v okamžiku, kdy poprvé zmíní svůj záměr vstoupit na burzu, což je zpravidla několik měsíců před samotným zahájením obchodování s akciemi na vybraném trhu. Celkově bylo v této fázi o možném vstupu společnosti Kofola na burzu napsáno 41 mediálních výstupů. V případě nákupu inzerce, který by odpovídal těmto výstupům, by firma musela investovat 1,7 mil. .

  

Následuje oficiální oznámení záměru uvést akcie na burzu, tzv. Intention to Float. Kofola tento krok učinila 16. září 2015 a až do 20. listopadu 2015, kdy zveřejnila prospekt pro potenciální investory, česká média v souvislosti s dalším postupem procesu IPO společnosti informovala v celkem 96 výstupech odpovídajících nákupu inzerce ve výši 4,9 mil. . Texty byly publikovány především v ekonomických tištěných a online médiích.

  

V období po zveřejnění prospektu a samotném zahájení obchodování s akciemi se média věnují zejména informacím o detailech IPO. V krátkém období cca dvou týdnů firma dosahuje velkého počtu výstupů v ekonomických a finančních médiích. Kofola takto dosáhla celkem 104 zpráv, které odpovídají hodnotě inzertního prostoru ve výši 4,2 mil. .

  

Po zahájení obchodování se firma dostává do společnosti dalších veřejně obchodovaných firem. Média obecně těmto společnostem věnují vyšší pozornost i vzhledem k povinnosti pravidelného reportingu hospodářských výsledků. Společnost Kofola v období prvního měsíce obchodování s jejími akciemi dosáhla 23 výstupů, přičemž proti předchozímu období došlo k nárůstu podílu článků v tištěných médiích a televizních reportáží v celkové skladbě mediální publicity.  

„Pozitivní vliv listingu na burze na mediální profil emitenta, jeho viditelnost a prestiž je nesporný. To může hrát roli nejen při jednání s obchodními partnery, bankami apod., ale pro společnosti orientované na koncového zákazníka to může být i podstatná marketingová výhoda. V zahraničí dokonce občas dochází k situacím, kdy zvýšení veřejného povědomí o společnosti a její prestiže je jedním z hlavních důvodů uvedení akcií na burzu,“ říká Antonín Piskáček, manažer útvaru Corporate Finance, Česká spořitelna, a.s.

  

Celkový počet mediálních výstupů společnosti Kofola (se započítáním výstupů nad rámec IPO) se v období květen – prosinec 2015 ve srovnání se stejným obdobím roku 2014 navýšil téměř dvojnásobně (ze 708 na 1409 článků). Počet výstupů, v rámci nichž byl název společnosti Kofola uveden v titulku zprávy, vzrostl ve sledovaném období téměř trojnásobně (ze 133 na 401 článků).

  

„Zvýšená publicita spojená s IPO samozřejmě nebyla našim primárním cílem. Dáváme přednost cílené marketingové podpoře našich značek. Publicity IPO jsme se snažili využít k tomu, aby se retailoví investoři, tedy spotřebitelé, mohli podílet na růstu Kofoly. Jejich podíl na emisi nakonec činil celých 17 %, a to je velice vysoké procento,“ říká Daniel Buryš, finanční ředitel Kofola ČeskoSlovensko.

 

 

  

Burza cenných papírů Praha

 

Burza cenných papírů Praha je z 92,74 % dceřinou společností skupiny CEE Stock Exchange Group (CEESEG). CEE Stock Exchange Group je největší burzovní skupinou v regionu střední a východní Evropy. Kromě dvou akciových trhů CEESEG provozuje rovněž tři komoditní burzy a spoluvlastní 5 clearingových center a dva centrální depozitáře. 

 

 

 

 

 

Jiří Kovařík

 

Ředitel odboru externí komunikace

 
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Investice:

Pá   9:19  Milorad Mišković: Poptávka a nabídka na rezidenčním trhu (nejen) v Praze se... Investicniweb.cz (Investičníweb, s.r.o.)
Pá   9:17  Ranní shrnutí (29.03.2024) X-Trade Brokers (XTB)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688