Ekonomický deník (Ekonomický deník)
Investice  |  23.01.2016 06:00:49

„Made in China“ už nemá být synonymem pro šunty

Čína chce změnit svou pověst země, která vyrábí nekvalitní zboží, a která nedokáže chránit autorská ani licenční práva.

„Made in China“ je slovním spojením, které je často používáno u zboží levného, které je nevalné kvality. To se však začíná postupně měnit.  Čína totiž nejen přestává být levnou zemí pro řadu nadnárodních společností, které vrací svou výrobu do svých domovských zemí (nebo ji přesouvají do dalších chudších zemích), ale i místní výrobci se snaží postupně vyrábět zboží s vyšší přidanou hodnotou:  „Svět potřebuje tyto levné a dostupné produkty. Obsazujeme trhy a zároveň akumulujeme kapitál…Nyní je čas, abychom začali inovovat,“ uvedl Justin Lin, profesor Peking University na Světovém ekonomickém fóru v Davosu. „Japonsko bylo také v 50. letech synonymem pro levné produkty,“ dodal Lin s tím, že čínské společnosti už v mnoha zemích zlepšují reputaci svých produktů.

Vládní politika Číny je proto zaměřená na investice do univerzit, které by měly zastavit odliv mozků. A některé čínské společnosti (Huawei, Xiaomi) jsou velmi dravé a daří se jim získávat západní trhy, které jsou zaměřeny z velké části na kvalitu.

Značka „Made in China“ bude muset vyřešit padělky

Čína ale také začíná být úspěšná v některých internetových službách: „Když se podíváte na WeChat (populární čínská sociální síť), tak je daleko za tím, co vzniklo v USA. Facebook se snaží tuto službu jen usilovně dohánět,“ řekla Amy Wilkinson, která přednáší na Stanford University.

Změna také přechází zevnitř Číny, některé problémy se totiž začínají urychleně řešit, především se jedná o množící se padělky zboží:  „Někteří čínští podnikatelé tvrdí, že jim jiní čínští podnikatelé ukradli jejich nápad a potřebuji ochranu,“ uvedla také Wilkinson. Některé známé značky jsou však překvapeny tím, že jsou schopny v Číně nejen vyrábět věci levně, ale také kvalitně. Příkladem je luxusní značka Prada, která značnou část výroby přesunula právě do Číny. „Dříve nebo později se to stane u všech, protože čínští výrobci jsou fakt dobří,“ uvedla Miuccia Prada, spoluvlastnice značky.

Arsen Lazarevič


Ekonomický deník přináší zpravodajství, analýzy a komentáře ze světa ekonomiky a technologií.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688