Cestovní ruch v Česku: Nedostatek kvalitní pracovní síly a nadmíra byrokracie
Nedostatek vhodné pracovní síly, jakož i nadmíra byrokracie, jsou podle podnikatelů v oblasti cestovního ruchu hlavními překážkami zlepšení kvality služeb v České republice. Více než dvě třetiny podnikatelů se také domnívají, že úroveň našich služeb v této oblasti je srovnatelná se zahraničím.
Zákazníci s nimi však nesouhlasí. Vyplývá to z výzkumu, který provedla agentura CzechTourism ve spolupráci se společností STEM/MARK, v rámci právě probíhající kampaně na podporu cestovního ruchu v ČR.
Zmapovat podnikatele v oblasti cestovního ruchu se rozhodla agentura CzechTourism v rámci aktuální kampaně s názvem Česko – naše destinace zaměřené na podporu cestovního ruchu. V průzkumu realizovaném agenturou STEM/MARK se českých podnikatelů ptali na vnímání kvality služeb, výběr nových zaměstnanců, porovnání se zahraničím i hlavní potíže, které dle nich odvětví trápí. Průzkumu realizovaného na počátku listopadu 2015 se zúčastnilo přes 300 subjektů z ubytovacích, wellness a restauračních zařízení, cestovních kanceláří, turistických informačních center a dopravců v ČR.
Výuční list nepotřebujete. Hlavně buďte příjemní
Příjemné vystupování je podle podnikatelů v cestovním ruchu rozhodujícím faktorem, podle kterého si vybírají zaměstnance. Tento názor zastává 68 % z nich. Jako dále velmi významný faktor při výběru udávají zaměstnavatelé odbornou praxi a předchozí pracovní zkušenosti. Jazykovou vybavenost uchazečů zařadili dotazovaní až na čtvrté místo. Příjemné vystupování nejvíce ocení při pohovoru ve wellness centrech. Odborná praxe je důležitá hlavně u stravovacích zařízení, jazyková vybavenost zase u cestovních kanceláří. Průzkum také ukázal, že u pohovoru dnes naopak nejsou téměř vůbec potřebné diplomy či výuční listy, jako důležité je vnímá pouze 16 % podnikatelů.
V souvislosti se zvyšováním kvality svých služeb se více jak třetina podnikatelů (34 %) zaměřuje na školení soft-skills pro svůj personál. Tento typ vzdělávání je nejvíce spojený především s podniky, které mají více než 50 zaměstnanců, využívají je až u 60 % z nich. U malých podniků do pěti zaměstnanců naopak dominují pravidelné hodnotící pohovory, ke kterým inklinuje až 38 % jejich majitelů. Zhruba obdobný počet podnikatelů z malých podniků však nepoužívá žádné metody pro celkové zlepšování kvality služeb. A to ani zpětnou vazbu od samotných zákazníků. Ukázalo se také, že drtivá většina (86 %) neprovádí ani žádné namátkové kontroly, tzv. mystery shoppingy. Výjimku v této oblasti tvoří opět až větší firmy s více než 50 zaměstnanci.
Byrokracie a nedostatek vhodné pracovní síly, hlavní problém kvality služeb v ČR
Průzkum ukázal, že nedostatek vhodné pracovní síly nejvíce trápí podnikatele ve Zlínském, Libereckém a Královehradeckém kraji. Nejméně tento problém naopak pociťují pražští podnikatelé. Jako další významný problém bránící zlepšení kvality v oboru cestovních služeb vnímají čeští podnikatelé byrokracii, shodlo se na tom 52 % z nich.
Podnikatelé by také ocenili jednotný hodnotící systém kvality služeb, který by mohly využívat všechny subjekty v oblasti cestovního ruchu. Nejvíce
(74 %) po takovém systému volají podnikatelé z odvětví cestovních agentur. Podle projektového manažera Jakuba Martináka se právě MMR snaží prostřednictvím Českého systému kvality služeb pomoci subjektům v oblasti cestovního ruchu a zvýšit jejich konkurenceschopnost: „Systém vychází z jednoduchých zásad řízení kvality, přičemž jeho filozofií je poznání potřeb zákazníka a neustálé zlepšování kvality poskytovaných služeb v organizacích. Úspěšné organizace získají prestižní, mezinárodně srovnatelnou značku, která pro zákazníka představuje příslib ověřené kvality služeb a zároveň je oceněním práce všech zaměstnanců organizace.“
Podle podnikatelů je úroveň kvality služeb v ČR srovnatelná se zahraničím. Inspiraci z ciziny nejvíc čerpají v Praze a v Plzni.
Více než 63 % podnikatelů se v oblasti kvality nabízených služeb inspiruje konkrétními nápady ze zahraničí, nejvíce to platí v oblasti gastronomie.
V souvislosti s regiony se tento trend projevuje hlavně v Praze
a v Plzeňském kraji, v obou případech se zahraničím inspiruje zhruba 80 % podnikatelů. Více jak dvě třetiny podnikatelů (61 %) se domnívají, že úroveň služeb v oblasti cestovního ruchu je v Česku srovnatelná se zahraničím. Proti nim stojí 30 % dotazovaných, kteří vidí tuzemské služby jako horší. Pouze 8 % je přesvědčených o tom, že jsou u nás služby
v cestovním ruchu výrazně lepší než v zahraničí. K této názorové menšině se nejvýrazněji přiklání pohled turistických informačních center, celých
36 % z nich totiž vnímá námi poskytované služby v oblasti turismu za lepší než v zahraničí.
Názor českých podnikatelů však zcela nesdílejí jejich domácí zákazníci. Výsledky průzkumu zaměřeného na názor samotných Čechů, který agentura CzechTourism realizovala v září tohoto roku, totiž ukázal, že právě v oblasti kvality služeb vidí čeští zákazníci ve srovnání se zahraničním stále velké rezervy. Až 64 % obyvatel hodnotí Českou republiku v porovnání s jejími zahraničními konkurenty stále jako průměrnou.
Webová stránka jako základ. V sociálních sítích vede Facebook.
A kde všude se snaží podnikatelé oslovit nové zákazníky? Průzkum ukázal, že webové stránky dnes patří k základním prvkům propagace v cestovním ruchu, má je téměř 95 % podnikatelů. Vlastní facebookovou stránkou potom disponuje 70 % subjektů v cestovním ruchu a online reklamu využívá jenom 46 % z nich. Podle oboru působnosti Facebook využívají nejvíce turistická informační centra, a to až z 80 %. Twitter, Instragram nebo Pinterest potom ke svému zviditelnění u nás využívá minimum podnikatelů v cestovním ruchu, v celorepublikovém průměru se jedná pouze o 10 % z nich.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz