Zažíváte výrazný nárůst zakázek? Pozor na problémy, které způsobuje „nával“ objednávek či nekoordinovaně rychlý růst firmy.
Nemusíme
hovořit hned o krachu, který zapříčiní rychlý růst firmy, nicméně často zejména
na závěr roku nejedna firma řeší dilema, kolik ještě zakázek přijmout, „abychom
to všechno stihli.“ A ten podnikatel, který nedokáže odhadnout kapacity a síly
firmy, mnohdy zjistí, že platí ono otřepané „méně je více“. Proč? Utrpí pověst,
zpozdí se termín dodání, je problém s kvalitou zakázky. Toto nejsou
devizy, kterými by se úspěšná firma chtěla chlubit. Je problém nedostatku
kapacit jen otázkou špatného plánování a přecenění svých sil? V čem podnikatelé
dělají nejčastější chybu?
Špatné plánování a přecenění svých sil jsou z mého pohledu již pouze povrchové důsledky něčeho, co je špatně v procesu uvnitř podniku. Pokud má podnikatel dobře nastavený obchodní, výrobní či logistický systém napříč firmou, nemůže se stát, že vezme zakázky, na které nemá kapacity. Pokud tento systém nastaven není, nebo je špatně, pak často intuitivně jde do zakázek, které mu mohou zlomit vaz, zničit pověst, udělat špatné jméno, negativní reklamu. Pokud firma neumí říct na nové a nové zakázky včas „NE“, následuje horečnaté a zmatečné plánování „jak to všechno stihnout“, vytlouká se klín klínem a firma se dostává do chaosu, krize z přetížení/z růstu. Problémem je i to, že podnikatelé často sází na své lidi (zaměstnance), o nichž jsou přesvědčeni, že firmu podrží a potáhnou zejména v kritické době. Ale zejména v době krize, v době zátěže a chaosu se v plné nahotě projeví, kdo ze zaměstnanců má jaké schopnosti, výkonnost, loajalitu k firmě – a nezřídka se tak v nejtěžších chvílích pro firmu podnikatel či šéf doví, že se mýlil ve svém úsudku o konkrétních lidech. Zkrátka špatný čuch na lidi. Tento špatný personální odhad je mnohem horší než špatné plánování. Pokud máte tým kvalitních lidí, na který se můžete spolehnout, pak i dočasné přetížení kapacit formou navýšených zakázek jste schopni zvládnout. Tíha situace se rozprostře mezi více lidí a více „hlav“, které mohou najít řešení. A více angažovanosti zvládne nové výzvy, jakou je bezesporu i velký příliv zakázek. Tedy špatně nastavené řízení firmy (systém) a špatný odhad na lidi (personál) jsou dle mého názoru základními chybami, s nimiž se v praxi setkávám nejčastěji. S dobře nastaveným systémem a partou schopných nadšenců se dá zvládnout i rychlý růst. Bez toho je pak každý výraznější růst podniku sestupnou spirálou, v níž se zvyšuje úroveň stresu, chaosu, přepracovanosti, vyčerpání, a v nejhorších případech to končí krachem. V těch lepších se firma obratově vrátí na tu úroveň, na kterou „ve svém stavu“ má.
Jak se ale riziku z přetížení a
překotného/dočasného růstu vyhnout?
Z části dává odpověď již předešlý odstavec. Z pozice majitele je důležité dlouhodobě pracovat na zlepšování procesů a celkového systému řízení uvnitř firmy – aby zkrátka uvnitř firmy vše fungovalo jako dobře promazaný a seřízený stroj. Každý musí vědět, co má dělat, co jsou jeho kompetence, jaká se od něho vyžaduje výkonnost. Je třeba lidem pomáhat k tomu, aby lépe, rychleji a s lepšími výsledky zvládali svou práci (systém školení), je třeba mít dobře nastaveny kontrolní body (controlling, reporting, porady atd.). Toto je dlouhodobá a systematická práce, kdy z pozice majitele firmy systematicky z útrob podniku vytláčím zmatek, chaos a opakující se chyby – a navozuji řád, harmonii, systémová řešení zabraňující opakovaným chybám. Tím roste celková produktivita, výkonnost a samozřejmě profesionalita firmy i jednotlivých lidí. Zároveň je třeba mít na paměti, že opravdu nejdůležitějším prvkem jakéhokoliv podniku jsou lidé. Toto je známá manažerská poučka – lidé jsou nejcennější kapitál. Ale v praxi se tato poučka jaksi uchopuje za špatný konec. Pro mě to znamená mimo jiné brát do firmy lidi, kterým na firmě záleží, nechtějí pouze odpracovat si své a „na shledanou“. Správné lidi brát dovnitř firmy a ty nevhodné buď napravit či z firmy propustit. Dobrý tým je základ. Dobrý tým není 20, 30 či 50% schopných pracovníků. Dobrý tým je, když máte jednoho vedle druhého pracovníka takové lidi, za které dáte ruku do ohně. A absolutním základem je mít kolem sebe tým klíčových lidí, kteří ještě trochu více vyčnívají nad ostatními – svou výkonností, kompetentností, nasazením pro firmu. V neposlední řadě je třeba se vyvarovat „velkých očí“. V jedné firmě jsme udělali opatření, kdy zhruba ze 300mil.Kč obratu jsme šli díky selekci zakázek na cca. 200mil.Kč obratu, přičemž zisk byl v obou letech stejný. Dosahovat více či stejně s menším úsilím. To je rozumné podnikání. Dělat věci lépe, chytřeji, se ziskem. Ne se upracovat pro co nejvyšší obrat – a často bez zisku. Bohužel doba už je taková. Banky to zajímá (co nejvyšší obrat), velké ego podnikatele či managementu je často ohlušující. A tak se mnozí honí za co nejvyšším obratem. Tohle není dle mého moudrá cesta, chybí mi tu někde selský rozum. Doporučuji nemít tak velké oči, a spíše se držet selského rozumu.
Pokud už má firma možnost získat víc
zakázek než je schopna unést, jak by situaci měla řešit?
Určitě ne
překotným nabíráním nových lidí. Jednak trvá, než je najdete. Jednak trvá, než
je zaučíte. Pak nemáte jistotu, že daná volba člověka je správná – jinými slovy,
trvá, než si lidi ověříte, že je na ně spoleh a že jsou hodni důvěry. Překotný
nábor lidí není krátkodobě řešením. Doporučuji spíše dlouhodobě, strategicky,
pracovat na bodech, které jsem uvedl výše. Pak i dočasný nárůst zakázek je
firma schopna zvládnout. Proto tvrdím, že vybudovat kvalitní tým lidí ve firmě
trvá 3-5let! Dále doporučuji hledat nové či další technologie, které vždy
zvyšují produktivitu firmy a tudíž i výkonnost a kapacity. S jednou
motykou zvládnu za den okopat malé pole, s jedním traktorem celé lány. To
je příklad použití účinnější technologie. Jinými slovy při nárůstu zakázek, byť
obezřetně, aby to dávalo finanční smysl, doporučuji raději než aktuálně do
nových pracovníků, investovat do technologií umožňujících výrazné zvýšení
kapacit firmy. Dále jsou k dispozici v mnoha případech kooperace, kdy
firma spolupracuje s jinými podniky – externě. A v neposlední řadě
doporučuji pracovat dle priorit – říct si, které zakázky jsou dlouhodobě
strategicky klíčové, nejziskovější atd., a dle toho se rozhodovat, čemu
v produkci firmy dám v dané chvíli přednost. Ostatní dám do
kooperace, případně se snažím se zákazníkem domluvit, za jakých podmínek je
ochotný posečkat – a nebo, v nejhorším případě i to, za jakých podmínek je
zákazník ochotný odstoupit od objednávky.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz