Hon na čarodějnici jménem Volkswagen
Zhruba měsíc poté, co došlo ke
zveřejnění informací ohledně podvodů Volkswagenu, vyšetřování poměrně znatelně
pokročilo. Nyní už víme, že nelegální software byl použit u koncernových vozů
se staršími dieselovými motory, kterých se po celém světě prodalo na 11 mil.
kusů. Také je zřejmé, že automobilka porušila nařízení regulátora nejen ve
Spojených státech, ale také v Evropě, Jižní Koreji, Austrálii a Číně. Jen
v Německu tak bude muset Volkswagen stáhnout z trhu a uvést do
pořádku 2,4 mil. automobilů. Nejdůležitější implikací, která z informací
zveřejněných v uplynulých týdnech vyplývá, je to, že automobilce
s nejvyšší pravděpodobností nebudou na pokrytí nákladů spojených se
svoláním vozů k opravě stačit nově vytvořené rezervy v objemu 6,5 mld.
EUR.
Uvedená cifra by totiž znamenala,
že by opravení jednoho vozu muselo vyjít na maximálně 590 EUR, což vypadá stále
méně reálně. Opravu ke smůle firmy nezvládne jakýkoliv servis, zapotřebí bude
naopak dopravit vůz do specializovaných center Volkswagenu, kde si se závadným
softwarem budou muset poradit speciálně vyškolení IT pracovníci. Následovat pak
bude úprava i samotného motoru tak, aby již opravdu plnil povinné emisní normy.
Celkové náklady budou pravděpodobně diametrálně odlišné od původních představ,
s čímž souvisí i velmi čerstvé informace přímo od managementu VW. Firma
údajně zvažuje úplnou rezignaci na opravy s tím, že raději nabídne
zákazníkům nový vůz výměnou za ten starý s nevyhovujícím motorem.
Náklady na uvedení vozů do
pořádku jsou ale jen jedním z negativ, se kterými nyní firma musí počítat.
Další miliardy eur budou na pokutách požadovat regulátoři na jednotlivých
trzích. Zejména v USA je vůči Volkswagenu vedena velmi ostrá kampaň, což
názorně dokreslilo nedávné slyšení šéfa americké divize firmy na půdě Kongresu.
Politici na něm nenechali nit suchou a investorům velmi rychle zhasly naděje na
vyrovnání v řádu nízkých jednotek miliard dolarů tak jako tomu bylo
v obdobných kauzách General Motors či Toyota. Scénář, dle kterého bude
muset Volkswagen uhradit až 18 miliard USD za své podvody v USA tak dál
zůstává reálným. Na automobilku si také brousí zuby advokátní kanceláře
zastupující zklamané spotřebitele. Jen v zámoří bylo podáno už přes 320
žalob, přičemž další budou následovat a přidají se k nim nejspíše i zákazníci
v Evropě, zejména pak v Německu a Velké Británii.
Celkové přímé náklady související
s touto kauzou mohou poměrně rychle přesáhnout 30 mld. EUR. Hodnota
krátkodobých aktiv, jejichž prodejem může firma hradit pokuty a náhrady škody,
ke konci června přesahovala 21 mld. EUR. K tomu je ještě nutno přičíst 3,5
mld. EUR, které Volkswagen získal nedávným prodejem svého podílu v Suzuki.
Reálně tak automobilka disponuje 24,5 mld. EUR, které může použít na pokrytí
nejvíce akutních výdajů. Další prostředky bude potřeba nějakým způsobem získat,
přičemž už nyní byl zveřejněn záměr pozastavení investic, které nejsou pro
firmu životně nutné. Na úsporách je tak v plánu získat ročně jednu
miliardu eur. Pokud by ani to nestačilo, přijde na řadu odprodej částečného
podílu v některých značkách z portfolia koncernu. Jako první na řadě
se nabízí divestice podílu v MAN či Scanii.
Po měsíci je tak jasné jen to, že
úvodní obavy trhu z rozsáhlosti celého skandálu nebyly přehnané. Naopak se
začínají objevovat informace o dalších možných problémech. Regulátor v USA
začíná kromě aktuální kauzy s emisemi zkoumat i reporty o nízké
nehodovosti vozů VW. Německá automobilka v těchto statistikách totiž
dlouhodobě patří k absolutním premiantům a to s obrovským náskokem
oproti konkurentům. Konkrétně byla reportovaná nehodovost jedenáctkrát nižší,
než je průměr celého trhu. Je evidentní, že firma je nyní v nepřízni
veřejnosti i úřadů, zejména tedy v USA. Hon na čarodějnici jménem
Volkswagen tak k nelibosti managementu a akcionářů bude dál pokračovat.
Ing. Jiří Šimara
Ve společnosti CYRRUS působí již od roku 2011, tedy po dostudování magisterského programu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Jeho každodenní náplní práce je sledování a vyhodnocování kurzotvorných informací ovlivňujících akciové trhy, resp. jednotlivé akcie. Jde přitom převážně o makroekonomické či mikroekonomické události. Zároveň vyhledává atraktivní investiční příležitosti, přičemž svými názory a komentáři běžně přispívá do významných českých ale i zahraničních médií.
Cyrrus
Společnost patří mezi přední obchodníky s cennými papíry. Za 16 let, co působí na trhu, ustála několik finančních krizí a přesně ví, co funguje a co klientům vydělává. I díky tomu se dnes může pochlubit více než 2 000 klienty a celkovým spravovaným majetkem přesahujícím 2 miliardy korun.
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz