Patria (Patria Finance)
Investice  |  19.10.2015 17:45:00

Německý průmysl a první dopady dieselgate

Čeká nás „průmyslový“ týden, či přesněji řečeno pátek – přijde totiž řada čerstvých PMI (eurozóna, Německo, Francie, USA). Pokud dáme stranou spekulace o tom, jak vážné je současné zpomalování americké ekonomiky, bude asi nejpozorněji sledován vývoj v Německu. Netěšíme se ale na nějaké zlepšení, spíše se ptáme, jak moc se situace v nejvýznamnější evropské ekonomice zhoršuje.

V následujícím grafu je patrné, jak moc se zhoršila očekávání podle ZEW. IFO šlo v poslední době proti tomuto indikátoru, PMI byl nerozhodný. Tento rozkol ale bude pravděpodobně končit a to tím horším způsobem. Příčiny by měly být jasné – EM a VW.

DIESELGATE1.png

Dieselgate zatím bez vážnějších důsledků. Nebo ne?

Jedním z klíčových faktorů ovlivňujících vývoj v Německu (a na řadě jiných front) by tedy měla být už dobře známá dieselgate a v její hlavní roli VW. Jak poukazuje Leonid Bershidsky na stránkách Blombergu, září automobilce žádnou podstatnou ránu nepřineslo. Tedy alespoň ne v Evropě. Následující obrázek konkrétně ukazuje, jak se v září vyvíjely prodeje velkých automobilek na evropském trhu (meziroční změny). Celý trh si vede relativně slušně, nové registrace vzrostly meziročně o necelých 10 %. Ztrácela jediná automobilka a nebyl to VW, ale Mitsubishi. Na chvostu pelotonu jsou pak spolu s ním Francouzi, tedy Peugeot-Citroen a Renault:


DIESELGATE2.png

VW se sice nedostalo na špici, kterou okupuje Mazda a Nissan. Ale o žádném propadáku hovořit nelze. Jenže: Evropu můžeme považovat za baštu firmy a situace jinde bude pravděpodobně horší. A množství prodaných automobilů nemusí být tím nejlepším ukazatelem. Ferdinand Dudenhoffer z univerzity v Duisburg-Essenu například tvrdí, že VW Golf byl u velkých internetových dealerů v Německu v září nabízen s 21 % slevami.

VW se tak možná rozhodl udržet si svůj podíl na trhu intenzivní cenovou válkou. Pokud by ale měla dosahovat naznačené intenzity a trvat delší dobu, půjde o přelomový krok pro celé odvětví. Pro získání nějaké perspektivy: Hrubá marže VW se pohybuje kolem 19 %. Jinak řečeno, automobilka z každého eura tržeb vydělá asi 20 centů na pokrytí nepřímých provozních nákladů, finančních nákladů, daní a ostatních nákladů. Pokud by ony slevy uplatňovala plošně, nezbylo by jí na pokrytí těchto nákladů nic. To je asi příliš černý scénář, ale na druhou stranu platí, že co se týče toku hotovosti, marže jsou ve skutečnosti mnohem níže*.

Domnívám se tedy, že výše uvedený graf sice na první pohled působí optimisticky, finanční skutečnost ale asi bude horší (i když ty nejčernější scénáře pro VW se zatím určitě nenaplňují). Pan Bershidsky v souvislosti v kauzou poukazuje na to, že BMW a Daimler si vedly výjimečně dobře. Prodeje německých konkurentů VW tak (možná) ukazují, že nějaká destrukce značky Made in Germany neprobíhá. Sám pochybuji o tom, že takový scénář kdy byl reálný. Pokud by spotřebitel takto uvažoval, nenašli bychom na světě asi jedinou zemi, jejíž produkce by nevyvolávala silnou averzi. I v případě BMW a Daimleru by ale na druhou stranu také mohlo hrát významnou roli to, že Evropa je pro ně hodně domácím prostředím.


*Mazda má hrubou marži zhruba na 25 %, Renault je na tom podobně jako VW a třeba takový Ford je jen na 13 %. Pokud by tedy VW strhl k vyšším diskontům i ostatní, je to další krok k hotovostní destrukci odvětví (viz některé mé předchozí příspěvky v sérii Zaostřeno na blue chips). Výsledkem dieselgate by pak nebyl pád VW a vzestup některých jeho konkurentů, ale transformace celého odvětví, z které by alespoň v první vlně těžili spíše motoristé, než akcionáři automobilek.

Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688