(Kurzy.cz)
Komentáře k maloobchodu - malý letní oddychový čas, pokles onlinu
Maloobchodní tržby v srpnu si daly menší oddechový čas. Po měsících silného růstu o více jak pět procent nyní přišlo mírné zpomalení. Neznamená to ještě, že by tržby začaly klesat, přesto růst už není tak impozantní jako v předchozích měsících. Rostly „jen“ o 3,3 % ve stálých cenách. Jde o prozatím nejhorší hodnotu letošního roku.
Maloobchod tentokrát podržely hlavně tržby za potravinářské zboží. Rostly o 4,3 % a zásadně se podílely na tomto růstu. Potraviny v současnosti nejsou artiklem, který by spotřebitele trápil svými cenami. Rostoucím disponibilní příjmy domácností dávají prostor k tomu, aby zde tržby rostly. Jinými slovy, spotřebitelé se nyní tolik neomezují při nákupech jídla. To dává dobrý základ k tomu, aby tržby rostly i nadále. Nedá se ale očekávat, že by tržby zde zásadně rostly dlouhodobě. Dynamika růstu tržeb v potravinářském segmentu je spíše nízká.
Velmi dobře se dařilo i tržbám za pohonné hmoty. Dlouhodobě nízké ceny benzinu a nafty, které i nyní klesají, motivují spotřebitele k tomu, aby se neomezovali při svých cestách autem. Proto v běžných cenách tržby viditelně klesají. Ve stálých cenách ale tržby za pohonné hmoty rostou o 5,5 %. Nízké ceny pohonných hmot nejsou důležité jen pro samotné tuzemské řidiče. Ve chvíli, kdy jsou ceny v Česku konkurenceschopné vůči okolním státům, je to důvod pro tankování i u tranzitních řidičů a také pro lidi žijící poblíž hranic. Ti jsou velmi citliví na to, ve kterém státě budou nakupovat a rozhodují se právě podle aktuální ceny.
Po dlouhé době spadly tržby za prodeje na internetu. Dostaly se na hranici 10,2 %, zatímco letošní průměr je růst o téměř 23 %. Jednoměsíční výpadek ještě nic neznamená. Ukazuje se ale, že další růst bude náročný. Řada oblastí v e-shopech je zaplněných – typicky prodej elektroniky. Pro další rozvoj celého segmentu je potřeba rozvíjet nové oblasti – počínaje prodejem potravin, konce například automobily.
Ing. Michal
Kozub
Analytik
Spotřebitelům se v extrémně horkém srpnu do obchodů moc nechtělo. Reálný meziroční přírůstek maloobchodních tržeb za tento měsíc je letošním nejslabším jak bez autosegmentu, tak se zahrnutím prodejů a oprav aut. Za zpomalením růstu tržeb rozhodně nestálo zhoršení cenového vývoje. Meziroční zlevnění potravin a pohonných hmot bylo natolik velké, že vytvořilo domácnostem prostor k většímu zvýšení reálné útraty. Nominálně bez aut utratily domácnosti ovšem meziročně víc pouze o 0.8%, z čehož je zřejmé, že si část své kupní síly ponechaly do dalšího období. Také struktura maloobchodních tržeb nese punc horkého počasí. Po dlouhé době klesaly tržby za potraviny ve specializovaných prodejnách a za výrobky pro domácnost. Největšího propadu se dočkali prodejci oděvů, na něž kromě nepříznivých klimatických poměrů dolehla i vysoká základna z loňského srpna. Srpnové zpomalení celkových tržeb bylo s velkou pravděpodobností jednorázovým výkyvem, a nikoliv změnou trendu. Příjmová situace domácností postačuje k tomu, aby se ve zbylých měsících roku vrátila dynamika maloobchodu k meziročním pěti procentům. To by mělo být konsistentní s růstem soukromé spotřeby jakožto nejdůležitější složky HDP meziročně aspoň o tři procenta.
Pavel Sobíšek
Chief Economist
UniCredit Research
UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz