7 důvodů, proč může být VW horší než Enron
Je to jen krátce, co se objevila šokující zpráva, že Volkswagen používal ve svých naftových motorech software, díky kterému se dařilo oklamat zařízení testující emise těchto vozů. Už nyní ale existuje řada důvodů, proč by tento skandál mohl být nakonec větší než v případě společnosti Enron. Jen málo korporátních skandálů totiž pramení z toho, že by se někdo záměrně dopouštěl trestného činu. Manipulace s účetními výkazy, ke kterým docházelo v Enronu, do této kategorie spadá. Příběh této společnosti je tak předmětem výuky na řadě univerzit po celém světě. Proč by měl být Volkswagen ještě horší?
Za prvé, Enron poškodil úspory dlouhé řady lidí, ale Volkswagen ohrozil zdraví milionů. Zplodiny, které motory mohly díky podvodnému zařízení emitovat, jsou vysoce škodlivé, a to zejména pro děti a lidi trpící dýchacími chorobami. Za druhé, Volkswagen tvrdě loboval za to, aby se dieselové motory staly součástí strategie za snižování emisí. V USA mají naftové motory asi 5% podíl na trhu, v Evropě ale drží přibližně 50% podíl. Podvod byl přitom odhalen v USA a ne v Evropě, kde se naftové motory těší podporám ze strany vlád. Za třetí, pokuty a náklady, kterým bude Volkswagen čelit, pravděpodobně převýší náklady, kterým čelil Enron. Půjde jak o pokuty ze strany federálních úřadů, tak ze strany všech 50 států USA. K tomu se přidají žaloby od majitelů aut a jejich prodejců, kterým přes noc klesla hodnota vozů na skladě i hodnota jejich vlastní firmy.
Žádný soud v USA nebude mít velké pochopení pro zahraniční automobilku, která prosazovala „čisté naftové motory“ a přitom skrývala jejich skutečné množství emisí. A to ještě nevíme, jak dopadnou znalecké posudky týkající se vlivu těchto emisí na děti s astmatem. Ke Spojeným státům se navíc přidává vyšetřování v Evropě, Jižní Koreji a dalších zemích. Hovoříme tu o celosvětovém skandálu. Za čtvrté, Enron padl poté, co se ukázalo, že účetní machinace maskovaly hluboké ztráty. Volkswagen může padnout i přesto, že je finančně silný. Kolaps akcií je jen začátkem, reputace firmy může být nenávratně poškozena. Enron byl navíc mladou společností, ale německá automobilka už je na trhu 78 let a tvoří páteř německého průmyslu.
Za sedmé, Enron poskvrnil důvěryhodnost účetních výkazů, Volkswagen ale poškodil široké snahy o prosazení technologického pokroku jako nástroje v boji se znečišťováním životního prostředí. Ukazuje se, že „čistý diesel“ je stejná lež jako „čisté uhlí“. A zde se dostáváme asi k největší tragédii: Volkswagen dal za pravdu cynikům, a to v době, kdy potřebujeme, aby se firmy co nejvíce snažily o záchranu planety.
Autorem je David Bach z Yale School of Management.
Zdroj: FT
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
19.03.2024 Kde jsou nejlevnější last minute zájezdy – jak...
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn