Mají klienti Volkswagen nárok na odškodnění?
Před dvěma týdny vyšel najevo obrovský podvod týkající se německé automobilky Volkswagen. Společnost nechala nainstalovat do několika milionu vozů software, který při testech umožňoval falšovat údaje o emisích. Dle právníka Petra Nováka ze společnosti Vaše nároky.cz jsou mimo instituce a ostatní automobilky oklamáni také kupující a mohli by mít nárok na náhradu škody. Při odstraňování vadného softwaru, které automobilka poškozeným slíbila, by čeští zákazníci měli mít nárok i na proplacení cestovních nákladů, případně ušlý zisk, který jim vznikl kvůli návštěvně autoservisu.
„Mělo by být jednoznačné, že v případě motorů Volkswagen, které
byly naprogramované tak, aby dokázaly obejít měření emisí a vykazovaly tak
daleko nižší hodnoty, než ve skutečnosti, automobilka zatajila pravdu a uvedla
širokou veřejnost v omyl,“ komentuje situaci Mgr. Novák.
K oklamání koncového zákazníka by došlo zejména ve chvíli, kdy by si
kupující pořídil tento typ vozidla zejména z ekologického hlediska, tedy
pro jeho nízký výdej emisí.
Otázka konkrétní náhrady škody
jednotlivým zákazníkům koncernu Volkswagen je však složitější. Například
spotřeba paliva u automobilů nebo jejich bezpečnost by měly být v pořádku,
proto by bylo nutné pro nárok na odškodnění prokázat, že jednání automobilky
skutečně koncovým klientům způsobilo škodu, která se dá specifikovat a
vyčíslit. Větší šance by však měla vzniknout, kdy by poškození zákazníci nařkli
společnost Volkswagen z nekalé soutěže, kdy je jednou z možností
žádat tzv. přiměřené zadostiučinění. Zde by se dalo uvažovat o hromadné žalobě,
která je výhodná zejména ve chvíli, kdy všichni poškození žádají náhradu škody
na základě stejných důvodů a skutkových okolností.
Přímé odstoupení od kupní
smlouvy vidí právník z Vaše nároky.cz sporně, muselo by se totiž jednat o
podstatné porušení smlouvy. Rozhodující by bylo, jak závažnou vadou tento
software skutečně je. Pokud by automobilka odstoupení od smlouvy odmítala,
rozhodnutí by musel zřejmě udělat až soud. Větší šanci by dle advokáta měli
poškození mít, pokud by žádali slevu z ceny auta.
Automobilka Volkswagen
v reakci na situaci deklarovala, že vadný software na své náklady
odstraní. Klienti by tak měli mít právo dostavit se do specializovaných
autoservisů, kde by mělo dojít k opravě. Měl by jím tím vzniknout i nárok
na proplacení cesty do autoservisu. „Zákon
stanovuje, že kdo uplatní práva z vad, tak mu náleží náhrada nákladů účelně
vynaložených s uplatněním tohoto práva. V případě, že by tedy bylo odstranění
vadného softwaru považováno za odstranění vady, tak by měli mít zákazníci
určitě nárok na proplacení cesty do servisu,“ vysvětluje advokát Novák. Poškození
klienti koncernu by mohli mít také právo na náhradu ušlého příjmu. Dělo by se
tak ve chvíli, kdy by přímo výrobce svolal majitele aut, aby se
k odstranění závady do autoservisu dostavili.
Více informací na www.vasenaroky.cz.
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz