Občas se na trhu objeví hodně špatný nápad...
Občas se objeví hodně špatný nápad, který je nejdříve předmětem intenzivní debaty, pak se ukáže jeho nesmyslnost a nakonec upadne v zapomnění. Na trhu myšlenek a nápadů se tak rozhoduje o tom, které z nich uspějí a které ne. Dnes chci psát o jedné myšlence, která je tak pomýlená, že křičí po tom, aby byla vyvrácena: Obchodované společnosti by měly přestat zveřejňovat své čtvrtletní výsledky.
Podle Moneybeat se prý tento nápad objevil poprvé ve Velké Británii ve společnosti Legal & General Investment Management. Ta prý kontaktovala vedení 350 firem obchodovaných v Londýně s tím, že by měly upustit od zveřejňování čtvrtletních výsledků. V USA nyní tento nápad prosazují Martin Lipton a Sabastian Niles z Wachtell Lipton.
Právníci ze společnosti Wachtell nejsou jediní, kdo považuje posedlost krátkodobými čísly za škodlivou. Hovoří o ní McKinsey & Co. či třeba prezidentská kandidátka Hillary Clintonová. Jen málo lidí je ale ochotno jít až k návrhům na ukončení čtvrtletních zveřejňování finančních výsledků. Ty podle současných pravidel naopak obchodované společnosti zveřejňovat musí.
Bývalý novinář z New York Times Alex Berenson ale dokonce hovoří o tom, že posedlost zisky „zkorumpovala“ obchodované firmy a jejich management. A je nutno uznat, že současné systémy odměňování managementu významně přispívají k tomu, jak moc jsme zaměřeni na krátkodobé výsledky. Pokud s tím ale chceme skončit, je třeba nastavit opční programy odměn tak, že budou odrážet dlouhodobé výkony firem. Pokud nebude management firem smět své akcie prodat během prvních deseti let poté, co je dostane, stanou se možná divy.
Stejně tak je dobré bavit se o tom, proč je management velkých firem placen za to, jak dobře si vede akciový trh a ne za to, jak dobře si vede konkrétní společnost. Statistické důkazy ukazují, že velká část celkové návratnosti akcie je dána tím, v jaké fázi cyklu se trh nachází – zda je v býčím či medvědím trendu. Právě tak hodně záleží i na tom, jak si vede celý sektor. Management na takové faktory nemá žádný vliv, jeho odměny se od nich ale odvíjejí, a to je hodně hloupé. Odměny by tedy měly být provázány s dlouhodobými úspěchy firem a měly by být založeny na tom, jak si vede konkrétní společnost a ne celý trh.
Co se týče samotných čtvrtletních zisků, je dobré si uvědomit, proč je vůbec potřebujeme. Zvyšují transparentnost a umožňují investorům činit lepší rozhodnutí ohledně toho, které akcie nakoupit a kterým se vyhnout. Pokud se ve firmě objeví problémy, její vlastníci to chtějí vědět co nejdříve a čtvrtletní čísla v tom pomáhají. A nejúspěšnější firmy ukazují, že management se může zaměřovat na krátkodobé výsledky, trh ale nakonec stejně odmění ty firmy, které přemýšlejí dlouhodobě. Ukazují to společnosti jako Apple, Google či Amazon. Na nich je jasné, že úspěch vyžaduje perspektivu, která jde daleko za následující čtvrtletí.
Autorem je investor Barry L. Ritholtz.
Zdroj: Bloomberg
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz