Nenechte si dlužníky přerůst přes hlavu
Drtivá většina tuzemských firem
za svůj produkt či poskytnutí služby někdy nedostala včas a řádně zaplaceno. V
nejhorších případech neúnosný objem dlužných částek byť jen od jednoho
odběratele zcela paralyzuje chod celé firmy, dojde k úbytku cash-flow, platové
neschopnosti a nezřídka i ke krachu. Potýkají se s tím firmy napříč nejrůznějšími obory, ale
zejména firmy v oboru stavebním. Vysoký počet dlužníků ovšem nemusí
indikovat jen a pouze nesolventní zákazníky, ale velice často i chyby samotné
firmy.
Zcela eliminovat tento nešvar nelze, nicméně objem
nezaplacených faktur by neměl přesáhnout únosnou mez. Právě pro tento účel si
podniky stanovují u jednotlivých odběratelů tzv. dodavatelský limit
zohledňující kreditní riziko. Limity se pohybují od těch nejkonzervativnějších,
tj. cca. 2% z celkových ročních tržeb odběratele, až po nadstandardní
limity, který se pohybují u jednoho dodavatele v řádu do 10%
z celkových ročních tržeb odběratele.
Jak na dlužníky?
S dlužníky lze pracovat
několika způsoby – od těch nejjednodušších metod, jakými jsou platba předem či
dodání zboží na dobírku, přes sofistikovanější, jako jsou bankovní záruky a
garance, směnky či úvěrové pojištění – ochranu před rizikem nezaplacení
pohledávek ze strany odběratelů, až po ty nejdrsnější způsoby, kterými jsou
nejrůznější vymahačské subjekty a nástroje. Samozřejmě, vždy lze zvolit také
soudní cestu, nicméně ta je v Česku hodně zdlouhavá (v řádu i několika
let) a nejeden odběratel „natvrdo“ řekne, že je výhodnější mít nezaplacené
peníze u dodavatele (byť se soudními výlohami), než si půjčovat peníze
z banky. Existují i „exotické“ metody jako najmout si brigádně člověka,
který stojí každý den před firmou neplatiče a všem kolemjdoucím a příchozím
sděluje fakt, že tato firma neplatí svým dodavatelům.
Firmy by si nicméně neměly
osvojit jen techniky, jak dlužnou částku získat na svůj účet, ale v prvé
řadě, jak počet dlužníků již od počátku podnikání eliminovat. Nejběžnějším
způsobem je ověření si platební schopnosti (např. přes lustrator.cz) či
zjištění si finančních výsledků potenciálního odběratele (např. přes.
Justice.cz – sbírka listin). Žádná firma pak neexistuje ve vzduchoprázdnu,
proto často postačí si také udělat obrázek na základě dobré či špatné pověsti
daného podniku (internet, kontakt na společného dodavatele apod.).
I zde funguje jistý princip
reciprocity – evidentní je to např. v již zmiňovaném stavebním oboru.
Pokud velké stavební firmy neplatí svým subdodavatelům, ty pak logicky nemohou
platit dál svým dodavatelům apod. Mimochodem, praxí neplatit či neplatit včas
(a z toho vznikající druhotná platební neschopnost) je Česká republika
pověstná. Jak se tomuto nešvaru bránit nejde jednoznačně určit. Faktem zůstává
být obezřetný na to, „s kým“ do byznysu jdu. A možná až příliš jednoduchá rada
zní: nejít do každého obchodu za každou cenu. Protože to, co se na první pohled
může zdát jako zajímavý byznys, se může ve finále proměnit v noční můru.
Zásadní je prevence
Naprostým základem tedy je –
zejména u menších a středních firem – mít vždy přehled o dlužných částkách,
postupovat systematicky a důsledně při práci s pohledávkami a to na denní,
max. týdenní bázi, tak jako postupovala nejmenovaná společnost, která měla velké komplikace
s cash-flow. Po zběžném finančním auditu jsme zjistili, že v této
společnosti chybí nastavené finanční řízení vč. týdenních a měsíčních
finančních reportingů obsahujících statické údaje i ukazatele v trendu
(ukazatele ekonomické aktivity, ukazatele ekonomických výsledků). Zcela chyběl
týdenní cash-flow platební kalendář (příjmů, výdajů). V dané společnosti
se naprosto nepochopitelně nikdo intenzivně nevěnoval práci
s pohledávkami, „nebombardovali“ pravidelně dlužníky telefonáty a aktivní
snahou domluvit se na platbách (vč. postupného splácení na základě platebního
kalendáře). Zavedli jsme proto týdenní a měsíční finanční reporting, týdenní
aktualizaci měsíčního výhledu cash-flow platebního kalendáře, týdenní kontrolu
stavu pohledávek, jejíž výsledky jsme zformovali do konkrétních úkolů pro
obchodníky i účetní, kteří měli za úkol komunikovat s dlužníky. Nezbytné
také bylo u problematických zakázek zvážit zavedení pojištění pohledávek přes
společnosti jako je KUPEG apod. Práce s dluhy u odběratelů je především
prací preventivní v oblasti řízení financí a konání správných obchodních
rozhodnutí. Nevyhnete se riziku nesplácení dlužných částek, ale rozhodně tak
riziko minimalizujete na přijatelnou úroveň.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz