Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
Okénko pro podnikatele  |  08.07.2015 11:30:54

Nenechte si dlužníky přerůst přes hlavu

 

Drtivá většina tuzemských firem za svůj produkt či poskytnutí služby někdy nedostala včas a řádně zaplaceno. V nejhorších případech neúnosný objem dlužných částek byť jen od jednoho odběratele zcela paralyzuje chod celé firmy, dojde k úbytku cash-flow, platové neschopnosti a nezřídka i ke krachu. Potýkají se s tím firmy napříč nejrůznějšími obory, ale zejména firmy v oboru stavebním. Vysoký počet dlužníků ovšem nemusí indikovat jen a pouze nesolventní zákazníky, ale velice často i chyby samotné firmy.  

 

Zcela eliminovat tento nešvar nelze, nicméně objem nezaplacených faktur by neměl přesáhnout únosnou mez. Právě pro tento účel si podniky stanovují u jednotlivých odběratelů tzv. dodavatelský limit zohledňující kreditní riziko. Limity se pohybují od těch nejkonzervativnějších, tj. cca. 2% z celkových ročních tržeb odběratele, až po nadstandardní limity, který se pohybují u jednoho dodavatele v řádu do 10% z celkových ročních tržeb odběratele.

Jak na dlužníky?

S dlužníky lze pracovat několika způsoby – od těch nejjednodušších metod, jakými jsou platba předem či dodání zboží na dobírku, přes sofistikovanější, jako jsou bankovní záruky a garance, směnky či úvěrové pojištění – ochranu před rizikem nezaplacení pohledávek ze strany odběratelů, až po ty nejdrsnější způsoby, kterými jsou nejrůznější vymahačské subjekty a nástroje. Samozřejmě, vždy lze zvolit také soudní cestu, nicméně ta je v Česku hodně zdlouhavá (v řádu i několika let) a nejeden odběratel „natvrdo“ řekne, že je výhodnější mít nezaplacené peníze u dodavatele (byť se soudními výlohami), než si půjčovat peníze z banky. Existují i „exotické“ metody jako najmout si brigádně člověka, který stojí každý den před firmou neplatiče a všem kolemjdoucím a příchozím sděluje fakt, že tato firma neplatí svým dodavatelům.  

Firmy by si nicméně neměly osvojit jen techniky, jak dlužnou částku získat na svůj účet, ale v prvé řadě, jak počet dlužníků již od počátku podnikání eliminovat. Nejběžnějším způsobem je ověření si platební schopnosti (např. přes lustrator.cz) či zjištění si finančních výsledků potenciálního odběratele (např. přes. Justice.cz – sbírka listin). Žádná firma pak neexistuje ve vzduchoprázdnu, proto často postačí si také udělat obrázek na základě dobré či špatné pověsti daného podniku (internet, kontakt na společného dodavatele apod.).

 

I zde funguje jistý princip reciprocity – evidentní je to např. v již zmiňovaném stavebním oboru. Pokud velké stavební firmy neplatí svým subdodavatelům, ty pak logicky nemohou platit dál svým dodavatelům apod. Mimochodem, praxí neplatit či neplatit včas (a z toho vznikající druhotná platební neschopnost) je Česká republika pověstná. Jak se tomuto nešvaru bránit nejde jednoznačně určit. Faktem zůstává být obezřetný na to, „s kým“ do byznysu jdu. A možná až příliš jednoduchá rada zní: nejít do každého obchodu za každou cenu. Protože to, co se na první pohled může zdát jako zajímavý byznys, se může ve finále proměnit v noční můru.

 

Zásadní je prevence

Naprostým základem tedy je – zejména u menších a středních firem – mít vždy přehled o dlužných částkách, postupovat systematicky a důsledně při práci s pohledávkami a to na denní, max. týdenní bázi, tak jako postupovala nejmenovaná společnost, která měla velké komplikace s cash-flow. Po zběžném finančním auditu jsme zjistili, že v této společnosti chybí nastavené finanční řízení vč. týdenních a měsíčních finančních reportingů obsahujících statické údaje i ukazatele v trendu (ukazatele ekonomické aktivity, ukazatele ekonomických výsledků). Zcela chyběl týdenní cash-flow platební kalendář (příjmů, výdajů). V dané společnosti se naprosto nepochopitelně nikdo intenzivně nevěnoval práci s pohledávkami, „nebombardovali“ pravidelně dlužníky telefonáty a aktivní snahou domluvit se na platbách (vč. postupného splácení na základě platebního kalendáře). Zavedli jsme proto týdenní a měsíční finanční reporting, týdenní aktualizaci měsíčního výhledu cash-flow platebního kalendáře, týdenní kontrolu stavu pohledávek, jejíž výsledky jsme zformovali do konkrétních úkolů pro obchodníky i účetní, kteří měli za úkol komunikovat s dlužníky. Nezbytné také bylo u problematických zakázek zvážit zavedení pojištění pohledávek přes společnosti jako je KUPEG apod. Práce s dluhy u odběratelů je především prací preventivní v oblasti řízení financí a konání správných obchodních rozhodnutí. Nevyhnete se riziku nesplácení dlužných částek, ale rozhodně tak riziko minimalizujete na přijatelnou úroveň.

 

Ing. Bc. Jiří Jemelka Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.

10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:

26.03.2024  5 důvodů, proč by měl e-shop outsourcovat logistiku Michal Petrák (Comgate)
17.03.2024  Jak proměnit svůj relax s golfovou holí v nejlepší investici roku? Exkluzivní... Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)
02.03.2024  Proč je dovolená na Maledivách skvělou investicí do vašeho zdraví a pohody Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688