Ekonomický deník (Ekonomický deník)
Z domova  |  10.06.2015 13:39:29

Opencard v ofsajdu, aneb konec jedné éry



Koncept karty Opencard je nevýhodný a zastaralý a nahradí ho multikanálová distribuce předplatných kupónů, říká Praha. Co takový krok bude znamenat pro pražany a co jim přinese?

Lesk a bída Opencard

Zatímco vedení Prahy pokračuje ve vyjednávání o budoucnosti Opencard a provozovatel karty, společnost eMoney Services čelí šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže kvůli možnému zneužití dominantního postavení, město Praha pracuje na novém směru distribuce předplatného jízdného. Nahradí tak zmírající projekt Opencard, který už stál 1,74 miliardy korun.

Zavedení Opencard bylo schváleno v roce 2005 tehdejší koalicí ODS a ČSSD pod vedením Pavla Béma. V kauze padlo několik obvinění a kromě policie události související s kartou vyšetřovala také parlamentní komise.

Z posudku, který si současné vedení magistrátu nechalo zpracovat vyplývá, že projekt Opencard je nevýhodný, zastaralý a nedoporučuje se jeho pokračování. Kartě je vytýkána také absence vizí a cílů spolu s tím, že s výjimkou elektronické tramvajenky je uživatelská hodnota karty nulová. A to přestože samotné karty Opencard, vydávané magistrátem od roku 2007, nasbíraly do současnosti zhruba 1,2 milionu uživatelů.

Ani primátorka Krnáčová nevidí možnost rozvoje jakékoli spolupráce se společností E-Money Services, provozovatelem Opencard a preferuje odstranění závislosti na jednom dodavateli služeb.

Jakou cestou se ale nákup předplatných časových jízdenek dále vydá?

Město Praha na tiskové konferenci představila vizi multikanálového řešení. To ve zkratce znamená, že se nebude jednat o jediné preferované řešení, jakým dříve byla Opencard. Cílem současné koalice je dosažení konkurenčního prostředí, přičemž v rámci každého z distribučních kanálů budou stanovena jasná pravidla. Co si pod tím představit?

„Distribučním kanálem může být papírový kupón, platební karta, aplikace v mobilním telefonu anebo čipová karta,“ vysvětlil Ondřej Profant, člen komise Rady hl. Města Prahy, mimo jiné jeden ze zastupitelů pověřených k jednání ve věci Opencard. „Ačkoli se na první pohled může zdát takové množství souběžných distribučních kanálů trochu zmatené, ve výsledku vnese do distribuce prvek konkurence a přinést tržní, nikoli monopolní prostředí. Pro konzervativnější uživatele tu stále budou papírové kupóny,“ dodává Profant.

Vizi otevřeného multikanálového řešení podpořil i Ondřej Felix, předseda komise pro ICT a vyslovil se pro konec jediného vyvoleného modelu. „Je nezbytné klientům otevřít svět a dát jim pružné možnosti dle výhodnosti. Jakýkoli budoucí koncept musí počítat s technologickým vývojem, technologie se kvůli konceptu dopravního odbavení nezastaví.“

Jednu z již zmíněných alternativních cest nabízejí i aplikace do mobilních telefonů, sloužící k nákupům jednorázových jízdenek či předplatných kupónů, což je způsob, který již v mnoha českých městech funguje.

Rozšíření aplikace Sejf? Jedna z možností.

Dle vyjádření společnosti Erika, která v současnosti takové platby jednorázového jízdného v Praze skrze aplikaci Sejf již provozuje, je systém prodeje předplatných kupónů připraven ke spuštění i v hlavním městě, a to prakticky okamžitě.

„V situaci, kdy vedení Prahy v podstatě ukončilo projekt Opencard, je Sejf jednou z možností, jak obyvatelům hlavního města nákup elektronických časových kupónů umožnit,“ vysvětlil Pavel Zákravský, ředitel společnosti Erika. „Nakupování jízdenek pomocí mobilu podporuje také situace na trhu, kdy se stále zvyšuje penetrace chytrých telefonů a zrychluje se připojení k internetu.“

Aplikace pro chytré telefony spolu se systémem Sejf funguje v současné době téměř ve 40 městech České republiky a jejím prostřednictvím je možné jízdenku zakoupit například v Praze, Brně, Ústí nad Labem, Liberci nebo Českých Budějovicích. Kromě plateb jízdného dále Sejf umožňuje nakupování, placení a převody peněz, ale i zapojení identifikátorů jízdného.

Podle vyjádření Pavla Zákravského poskytuje Erika magistrátu i dopravnímu podniku, s nimiž nyní jedná, poskytuje plnou součinnost „Jsme schopni přizpůsobit se jejich požadavkům v rámci rozšíření systému,“ řekl Zákravský.

Společnost Erika uvádí nulové náklady na případné spuštění systému předplatných kupónů. Samotné provize za prodej jízdenek se pohybují na úrovni jednotek procent, což je méně než u běžných SMS jízdenek, zajišťovaných telefonními operátory.

Nicméně společnost Erika má problém.

Ačkoli se před časem primátorka Adriana Krnáčová vyslovila pro rozšíření stávající smlouvy se společností Erika i o systém předplatných kupónů, nesetkal se její návrh s příznivým ohlasem.

„Na to, abychom mohli zabezpečit i tuto formu pořizování jízdenek, má dopravní podnik ambici rozšiřovat smlouvu, ale nejde o žádnou veřejnou zakázku – ta smlouva je platná, takže se rozšiřuje jen předmět,“ uvedla Krnáčová na konci března pro Český rozhlas. Návrh primátorky se ale narazil na odpor především z řad Trojkoalice.

„Jsme proti rozšíření stávající smlouvy se společností Erika,“ řekl trojkoaliční zastupitel hl. m. Prahy Ondřej Mirovský ( SZ ) a dodal, že smlouva na SMS jízdenky je v současné podobě pro město velmi nevýhodná. Trojkoalice Strany Zelených, KDU-ČSL a Stan tak dala jasně najevo, že primátorku ve snaze o rozšíření stávajících smluv nepodpoří.

Dodejme, že v květnu rozhodlo představenstvo Dopravního podniku o vypracování externího auditu, jež by měl výhodnost stávající spolupráce s firmou Erika vyhodnotit. Mimo jiné společnost společnost čelí podezření z napojení na kontroverzního podnikatele Ivo Rittiga.

Praha otevře výběrová řízení již tento podzim

V blízké budoucnosti se dočkáme otevřených výběrových řízení na nové formy předplaceného jízdného s tím, že jakýkoli budoucí koncept musí počítat s technologickým vývojem a nabídnout pružné možnosti. Výběrová řízení by mohla být vypsána již na podzim letošního roku, potvrdil předseda komise pro ICT Ondřej Felix.

Petr Nutil


Ekonomický deník přináší zpravodajství, analýzy a komentáře ze světa ekonomiky a technologií.

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Opencard v ofsajdu, aneb konec jedné éry

Diskuze a názory

Na dané téma nejsou žádné názory.



Přečtěte si také:

01.02.2017Under Armour aneb konec jednoho růstového příběhu? Research (Česká spořitelna)
12.12.2016Je tu konec éry záporných výnosů? Patria (Patria Finance)
07.08.2016Víkendář: Konec zlaté německé éry Patria (Patria Finance)





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Školení Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Úřad práce

Investice

Makroekonomika - ČNB

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2018

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů | Cookies