(Kurzy.cz)
Čistý zisk Spořitelny poklesl v 1Q o 8% na 3,7 mld. Kč, provozní rostl o 2% na 5,9 mld. Kč
Finanční skupina České spořitelny vykázala za 1. čtvrtletí 2015
neauditovaný konsolidovaný čistý zisk počítaný podle mezinárodních standardů
pro finanční výkaznictví (IFRS) ve výši 3,7 mld. Kč. V meziročním
porovnání činí pokles 8,4 % ze 4,0 mld. Kč. Provozní zisk však vzrostl o
2,0 % na úroveň 5,9 mld. Kč, podpořen jednorázovým vlivem v čistém
zisku z obchodních operací, za 1. čtvrtletí 2014 činil 5,8 mld. Kč.
Výsledky banky podpořil meziroční růst portfolia klientských úvěrů skupiny o 2,7 % na 524,1 mld. Kč, a
to především zásluhou dalšího růstu hypotečních úvěrů a úvěrů korporátním
klientům.
“Obchodní ukazatele vnímám jako úspěch dosažený i přes pokračující trend nulových úrokových sazeb, dezinflace až deflace, ostré konkurence a rostoucích požadavků evropské regulace. Stejně těžkým podmínkám budeme čelit do konce roku.” uvedl Pavel Kysilka, předseda představenstva České spořitelny.
I za ztížených tržních podmínek investuje banka do nových technologií a inovací. Pro majitele chytrých telefonů spustila mobilní aplikaci MŮJ STAV, která zobrazuje zůstatky všech spořitelních produktů klienta rychle, jednoduše a bezpečně. Prodej Hypotéky České spořitelny přes sociální síť Facebook bodoval u klientů i u odborné veřejnosti. Koncept tzv. facebookové hypotéky se stal případovou studií na globálních stránkách Facebooku a získal první místo v soutěži Internet Effectiveness Awards 2014 v kategorii Bankovnictví, pojišťovnictví a finance. Česká spořitelna uvedla také jedinečný marketingový koncept, animovanou rodinu Palečkových, která žije radostmi a starostmi typické české rodiny.“Nikdy ale nezapomínáme na to, proč jsme tu již 190 let a na to, čím jsme vždy žili - společensky odpovědnými aktivitami banky jako celku, jejích poboček v regionech a obcích a našich zaměstnanců. Prostřednictvím naší nadace jsme ocenili zcela novou Cenou Floccus organizace a jednotlivce, kteří pomáhají lidem na okraji společnosti. Kromě symbolického uznání a poděkování v podobě sošky od předních českých sklářů si výherci odnesli i finanční podporu své záslužné práce pro druhé,“ dodal Pavel Kysilka.
HLAVNÍ BODY Z VÝSLEDKŮ ZA 1. ČTVRTLETÍ 2015
Konsolidované, neauditované údaje k 31. březnu 2015, počítané podle mezinárodních standardů pro finanční výkaznictví (IFRS). Srovnání s výsledky k 31. březnu 2014, pokud není uvedeno jinak:
- Čistý úrokový výnos poklesl o 4,2 % na 6,4 mld. Kč z 6,7 mld. Kč
- Provozní náklady se v meziročním srovnání snížily o 2,2 % na 4,4 mld. Kč ze 4,5 mld. Kč
- Bilanční suma se meziročně zvýšila o 1,2 % na 924,9 mld. Kč z 913,9 mld. Kč Klientské úvěry (brutto) se zvýšily meziročně o 2,7 % na 524,1 mld. Kč z 510,2 mld. Kč
Závazky ke klientům (vklady) se meziročně zvýšily o 1,1 % na 686,3 mld. Kč z 678,5 mld. Kč
- Návratnost kapitálu (ROE) se snížila na 13,3 % z 15,5 %
- Poměr
klientských pohledávek (úvěrů) ke klientským závazkům (vkladům) se zvýšil
na 73,7 % ze
72,4 %
- Kapitálová přiměřenost Core Tier I za skupinu dosáhla k 31. březnu 2015 silné úrovně 19,5 %
HLAVNÍ UKAZATELE
Finanční skupina České spořitelny dokázala díky rostoucím provozním výnosům (podpořeným jednorázovým vlivem v čistém zisku z obchodních operací) a pokračujícímu důslednému řízení nákladů zvýšit provozní zisk v meziročním porovnání o 2,0 % na 5,9 mld. Kč. Rostoucí provozní zisk vylepšil ukazatel poměru nákladů a výnosů (Cost/Income Ratio) na 42,8 % ze 43,8 %. Pokles čistého zisku je způsoben zejména ostatním provozním výsledkem, na jehož výrazném zhoršení se především podílí zaúčtování rezervy na odhadovaný roční povinný příspěvek do Rezolučního fondu za rok 2015 ve výši 444 mil. Kč (součást EU směrnice BRRD, která vešla v platnost v roce 2015).
Zlepšující se ekonomická situace domácností i firem v České republice se odráží na zvýšeném úvěrování. Avšak rekordně nízké úrokové sazby způsobují další pokles úrokových marží. To se projevilo ve snížení čistého úrokového výnosu o 4,2 % na 6,4 mld. Kč. Čistá úroková marže se snížila na 3,32 % z 3,56 %.
Čistý výnos z poplatků a provizí
se v meziročním srovnání snížil o 9,5 % na 2,5 mld. Kč. Pokles čistých výnosů z platebních transakcí a z úvěrových obchodů je způsoben klesajícími příjmy z finančních služeb s tím, jak klienti stále více využívají levnější formy obsluhy a zvýhodněné programy a produkty. V souvislosti s přesunem zájmu klientů od depozit k investičním produktům, zejména
oblíbeným podílovým fondům Investiční společnosti ČS, se daří zvyšovat příjmy z operací s cennými papíry. Čistý výnos z poplatků a provizí byl dále ovlivněn rozdílnou sezónností a negativním dopadem zaváděné EU regulace v oblasti poplatků za platby kartou.
Čistý zisk z obchodních operací a aktiv oceňovaných reálnou hodnotou se v meziročním srovnání zdvojnásobil na 1,2 mld. Kč. Výrazně se zlepšily zejména zisky z derivátových obchodů (včetně jednorázového zisku plynoucího ze změny oceňování derivátů), a také z obchodních operací s cennými papíry.
Zásluhou efektivního řízení nákladů se v meziročním porovnání celkové provozní náklady snížily o 2,2 % na 4,4 mld. Kč. České spořitelně se podařilo zejména snížit náklady na kancelářské prostory a spotřebu materiálu a odpisy hmotného majetku. Provozní náklady zahrnují také příspěvek do Fondu pojištění vkladů v objemu 245 mil. Kč, v 1. čtvrtletí 2014 činil 239 mil. Kč.
Čistý zisk z finančních aktiv a závazků nevykázaných v reálné hodnotě do zisku nebo ztráty se snížil zejména důsledkem nižších realizovaných zisků z portfolia drženého do splatnosti.
Čistá ztráta ze znehodnocení finančních aktiv nevykázaných v reálné hodnotě do zisku nebo ztráty (tj. saldo tvorby opravných položek na rozvahová úvěrová rizika) dosáhla úrovně 0,9 mld. Kč, což znamená zlepšení o 11,4 % v porovnání se stejným obdobím roku 2014 díky pokračujícímu zvyšování kvality úvěrového portfolia.
Na ostatním provozním výsledku se podílí řada faktorů, jako např. zisky a ztráty z přecenění a prodeje investičního majetku, tvorba a rozpuštění ostatních rezerv, znehodnocení hmotného majetku apod. Novou položkou je však rezerva na odhadovaný roční povinný příspěvek do Rezolučního fondu (jednotný fond pro řešení bankovních krizí) v objemu 444 mil. Kč. Příspěvek vyplývá z nařízení Evropské unie.
Objem bilanční sumy dosáhl výše 924,9 mld. Kč, což představuje v meziročním srovnání nárůst o 1,2 %. V meziročním srovnání také došlo ke změně struktury aktiv, zvýšil se objem poskytnutých úvěrů klientům, portfolio realizovatelných finančních aktiv a aktiv držených do splatnosti. Snížil se objem mezibankovních pohledávek a portfolia finančních aktiv k obchodování. Na pasivní straně bilance se zvýšily klientské vklady a objem vlastního kapitálu. Snížila se velikost finančních závazků k obchodování a objem vlastních emitovaných cenných papírů.
Vlastní kapitál náležející akcionářům dosáhl úrovně 111,9 mld. Kč, což značí nárůst o 7,0 %. Objem vlastního kapitálu se zvýšil zejména díky nárůstu nerozděleného zisku. Kapitálová přiměřenost Core Tier I za skupinu dosáhla k 31. březnu 2015 silné úrovně 19,5 %.
UKAZATELE OBCHODNÍ ČINNOSTI
Brutto objem portfolia klientských úvěrů skupiny se meziročně zvýšil o 2,7 % na 524,1 mld. Kč, a to především díky nárůstu hypotečních úvěrů a úvěrů velkým korporátním klientům.
Úvěrové portfolio retailových klientů (brutto, pouze ČS) dosáhlo objemu 285,1 mld. Kč, což představuje meziroční nárůst o 3,1 %. Výrazně se zvýšil objem hypotečních úvěrů obyvatelstvu, a to o 8,2 % na 169,9 mld. Kč. Zásluhu na tomto nárůstu má zejména atraktivní nabídka České spořitelny a velmi nízké úrokové sazby. K významnému nárůstu došlo také u úvěrů velkým korporátním klientům, které vzrostly o 8,0 % na 39,3 mld. Kč. Celkově se úvěry firmám a korporátním klientům (pouze ČS) zvýšily o 1,9 % a dosáhly úrovně 203,4 mld. Kč.
Závazky ke klientům dosáhly objemu 686,3 mld. Kč a v porovnání se stejným obdobím loňského roku vzrostly o 1,1 %. Vklady domácností se zvýšily o 3,9 % na 519,8 mld. Kč. Rostou vklady na Osobních účtech a Osobních kontech, populární jsou rovněž spořící produkty, jako např. Spoření ČS nebo Spořící účet Premier. Rovněž vklady firemní klientely se zvýšily, a to o 5,1 % na 110,8 mld. Kč. Naopak vklady veřejného sektoru zaznamenaly výrazný pokles vzhledem k vysokému objemu přijatých úvěrů v rámci repo operací a termínovaných vkladů v 1. čtvrtletí 2014.
K 31. březnu 2015 počet aktivních klientů
přímého bankovnictví SERVIS 24 a BUSINESS 24 činil 1,6 milionu.
Celkový počet vydaných aktivních platebních karet dosáhl výše 3,1 miliónu kusů,
z toho kreditní karty představují 0,3 miliónu kusů. Objem transakcí
uskutečněných u obchodníků kartami České spořitelny se od počátku roku ve
srovnání se stejným obdobím roku 2014 zvýšil o 8,6 % na 27,3 mld. Kč.
Počet bankomatů a platbomatů České spořitelny se zvýšil o 1,6 % na 1 568
kusů.
STRATEGICKÉ CÍLE ČESKÉ SPOŘITELNY NA ROK 2015
Strategickou ambicí České spořitelny je být hlavní bankou svých klientů, dosáhnout tak jejich vysoké loajality a současně realizovat nadprůměrné finanční výsledky v porovnání s českým bankovním trhem. Česká spořitelna si chce nadále udržet a posílit své vedoucí postavení na trhu v retailových segmentech, předstihnout konkurenci v korporátních segmentech a stát se hlavní bankou v cílových odvětvích. V dlouhodobém horizontu se Česká spořitelna chce stát vedoucí bankou pro malé a střední podniky a klíčovou bankou pro velké a mezinárodní korporace.
Pro dosažení této strategické ambice přijala Česká spořitelna v roce 2014 aktualizovanou strategii s označením „MIDI 17“, jejíž název je tvořen počátečními písmeny čtyř klíčových oblastí:
- Multikanálová banka,
- Inteligentní využití klientských dat,
- Digitální transformace bankovních obchodů,
Integrace finančních a nefinančních služeb s cílem získání hmatatelné přidané hodnoty
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz