Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
Okénko pro podnikatele  |  17.04.2015 08:12:44

Zahraniční trend: zdravá firemní kultura


 

Zahraniční trend: zdravá firemní kultura

 

Nepodceňujte atmosféru na pracovišti a firemní kulturu ve Vaší firmě. Nespokojení zaměstnanci a jejich vysoká fluktuace můžou mít fatálnější následky na Vaše podnikání než byste čekali. Jak to dělají v zahraničí?

 

České firmy v mnoha ohledech pečlivě sledují zahraniční trendy. Inspirovali se změnami pracovního prostředí (kanceláře open space, které jsou dnes již na ústupu), zkouší nové nástroje prodeje i marketingu (obsahový marketing, guerilla marketing), apod. Jen ale nepatrné procento z nich ze zahraničí přijalo vzor téměř nejdůležitější – rozvoj firemní kultury. Zejména pak podniky malé a střední.

 

Zahraniční firmy si jasně uvědomují, že problémy firmy vždy netkví jen v jasně zřejmých příčinách, jako je nehospodárnost, špatné cash-flow nebo nedokonalý produkt. Na ekonomické zdraví firmy má značný vliv přetížení majitele či manažerů, stres, nedostatek důvěry uvnitř firmy, nízká otevřenost managementu vůči zaměstnancům, vysoká fluktuace zaměstnanců, která je způsobená právě nezdravou firemní kulturou. Z toho všeho vyplývá malá ochota pracovníků se angažovat, malá ochota k zodpovědnosti, nízká míra organizace práce, zaměstnanci přesně nevědí, co mají dělat, špatná koordinace všech činností uvnitř firmy, časté zmatky uvnitř firmy, reklamace od zákazníků a tedy i nižší prodeje a klesající tržby.

 

Na českém trhu mnoho lidí za důkaz zdravé firemní kultury automaticky považuje různé benefity pro zaměstnance, školení a team buildingy jednou či dvakrát do roka. Firemní kultura ale odráží každodenní atmosféru na pracovišti, vzájemnou komunikaci, způsob vedení a delegování úkolů. Často se tak dotýká přímo vedoucích pracovníků, což její „ozdravení" ve firmě mnohdy komplikuje.

 

Zaměstnanci ve firmě s nefunkční firemní kulturou jsou často nevýkonní, více chybují, nekomunikují a bojí se náročnějších úkolů, neboť pracují pod stresem, v atmosféře nedůvěry a strachu, což se odráží i na prosperitě celé firmy. Naopak relativně spokojený a vedení firmy důvěřující zaměstnanec pracuje uvolněněji, rychleji, kreativněji, jeví více zájmu o spolupráci a komunikaci – tudíž je ve finále i produktivnější ve své práci.

 

Jaký efekt na výnosy můžou mít i nepatrné změny na firemní kulturu dokazuje například jedna společnost zabývající se projekční a investiční činností, která se po letech stagnace rozhodla skloubit zájmy své a svých zaměstnanců. Důvodem pro toto rozhodnutí byla vysoká fluktuace zaměstnanců. Ve firmě s řádově 30 pracovními pozicemi se za posledních sedm let vystřídalo na 50 lidí. Po vstupní analýze bylo zavedeno několik rychlých opatření. Jednak se zavedly pravidelné týdenní porady a pravidelná kvartální setkávání všech zaměstnanců s majitelem firmy. Toto opatření mělo za cíl zvýšit otevřenost v komunikaci a informovanost ve firmě. Pouhá zvýšená četnost a otevřenost v komunikaci dokáže sama o sobě doslova malý zázrak.

 

Klíčoví zaměstnanci byli vtaženi do přípravy strategie dalšího rozvoje firmy. Zaměstnanci získali odpovědi i na problémové otázky, vedení se naučilo na připomínky podřízených reagovat konstruktivně. Majitel opustil přístup k zaměstnancům ve stylu: když se ti to nelíbí, tak jdi, za branou firmy stojí další stovky lidí na tvé místo (toto je velký omyl, žádné takové číslo opravdu kompetentních lidí za branami nestojí). Zároveň byli po důkladném prozkoumání situace a všech okolností propuštěni z pracovního poměru dva zaměstnanci, kteří svým podbízivým přístupem, dvojstranou komunikací a intrikujícím chováním spoluvytvářeli atmosféru nedůvěry, strachu, uzavřenosti a neochoty se angažovat pro firmu. Postupně se na každodenní bázi zavedlo mnoho miniaturních opatření, včetně například změny dodavatele obědů.

 

Zaměstnanci se zpočátku velmi nedůvěřivě dívali na to, co se ve firmě děje. Nicméně s přibývajícím časem rostla jejich důvěra nejen v projektový tým, ale především v majitele firmy, s nímž měli v minulosti velice špatné zkušenosti. Výsledkem bylo, že stačily cca. tři měsíce a zaměstnanci se s firmou více ztotožnili, byli spokojenější, zastavila se fluktuace a vcelku pochopitelně vzrostla stabilita firmy, neboť společnost si uchovala zkušenosti z trhu i své know-how. Vyšší odbornost pak logicky vedla ke konkurenční výhodě, k větší spokojenosti zákazníků a tedy i k ekonomickému efektu.

 

Ing. Bc. Jiří Jemelka Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.

10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Zahraniční trend: zdravá firemní kultura

Diskuze a názory uživatelů na téma: Zahraniční trend: zdravá firemní kultura

Na dané téma nejsou žádné názory.


Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:

01.07.2019  Cloud ve firmě – úspěch či zklamání? Jiří Voves (Onlio)
30.05.2019  Malé a střední firmy trápí dlouhé splatnosti faktur Adam Šoukal (Platební instituce Roger)
29.05.2019  Proč se podnikatelům vyplatí troška pesimismu Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
22.05.2019  Obal až na prvním místě Tomáš Körner (Geis CZ s.r.o.)
07.05.2019  Komplexní logistika je sofistikovaná stavebnice Ing. Karel Drbal (Geis CZ s.r.o.)

Přečtěte si také:

29.01.2019Jaké trendy v oblasti firemního vzdělávání přinese rok 2019? Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
07.08.2018Trend pokračuje: investice srážejí bilanci zahraničního obchodu (Komentář) Investiční bankovnictví (Komerční banka)
03.01.2018V zdravém bytě zdravý vzduch i akustická pohoda Jana Brožková (Bydlet.cz)





Zobrazit sloupec 
Kurzy měn | Akcie | Obchodní rejstřík | Zájezdy | Last minute | Meteobox | Bydlet | YAuto | Studium | E
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Dluhopisy Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Počasí

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Důchody

Směnárny - Euro, Dolar

Úřad práce

Investice

Podílové fondy

Makroekonomika - ČNB

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2019

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů | Cookies