Nejžhavější
primární úpis akcií,
IPO, v
roce 2015 bude od společnosti, o které jste slyšeli jen stěží, tedy pokud se houževnatě nezabýváte mobilními telefony. Xiaomi Corp. je
čínská technologická společnost založená v
roce 2010. Na konci
roku 2014 prosákly zvěsti, že Xiaomi se chystá na
burzu a to je tedy pořádný mazec. Společnost urazila od svého založení dlouhou
cestu.
Společnost Xiaomi vyrábí chytré mobilní telefony a inspirací jsou telefony
firmy Apple. Svůj první chytrý telefon uvedla na trh v
roce 2011 a od té doby se stala třetím největším výrobcem chytrých telefonů na světě. Překonala tím takové
firmy, jako je LG Electronics Inc. A Lenovo Group Ltd.
Úžasný růst prodejů vidíme na následujícím grafu, a to je jedním z důvodů, proč mnozí analytici očekávají primární úpis v průběhu
roku.
Graf: Nárůst globálních prodejů Xiaomi
Za méně než pět let se Xiaomi stala z neznámé společnosti třetím největším světovým výrobcem chytrých telefonů. Během minulých dvou let zvýšila své prodeje z 7,91 milionů na více než 61 milionů.
Lei Jun, CEO společnosti oznámil, že příjmy v
roce 2014 se více jak zdvojnásobily z úrovně 5,2 miliard na 11,97 miliard
USD. V
roce 2012 měla společnost příjmy 2 miliardy
USD.
Prodeje chytrých telefonů vylétly ze 7,19
milionů kusů na více než 61
milionů kusů. V tomto
roce předpokládá společnost prodej 100 miliónů kusů telefonů. Abychom měli nějaké srovnání, tak společnost
Apple (
AAPL) prodala v
roce 2014 169,22 miliónů kusů svých telefonů iPhone.
Čím je společnost výjimečná? Telefony společnosti Xiaomi nemají pouze výhodu nízké ceny, stejně jako v případě ostatních telefonů s operačním systémem Android. Mají také velmi pěkný design, který v sobě nezapře inspiraci konkurenčním telefonem iPhone.
Samozřejmě, že z toho
Apple není nadšený.
„Myslím, že je to krádež a lenost při návrhu,“ tvrdí šéf designu společnosti
Apple, Jony Ive. Nicméně
čínští spotřebitelé dávají přednost dobrému designu, ovšem za nízkou cenu.
Apple je také zmiňován v diskuzích a říká se, že Xiaomi chce být
čínská verze Applu. Někteří analytici společnost zmiňují jako „
Apple z
Číny“. Má na to vlit také CEO společnosti Lei Jun, který se obléká podobně, jako se oblékal Steve Jobs. Nosí džíny a černé tričko. Při uvedení nového výrobku v minulém
roce také parafrázoval Jobsovo rčení: „a máme tu ještě jednu věc“.
Podobně jako
Apple vyrábí Xiaomi stejné výrobky, jako tablet, televizní příjímače, set
top boxy, které vypadají podobně jako
Apple TV a nositelnou elektroniku zaměřenou na fitness. Provozuje take cloudové
služby jako MiCloud a
službu MiTalk.
Všechny výrobky společnosti Xiaomi používají upravený systém Android od společnosti
Google. Protože je Android otevřený systém upravila si ho společnost Xiaomi pro své potřeby a dala mu jméno MIUI. Na základě MIUI jsou propojeny všechny výrobky společnosti a Xiaomi si tak vybudovala vlastní ekosystém
služeb podobně, jako to dělá veleúspěšný
Apple.
Pokud však chce Xiaomi porazit
Apple na jeho hřišti, nestačí jen napodobovat to, co
Apple dělá.
Co musí Xiaomi nejprve vyřešit?
Kopírování
Apple společnosti sice zatím nepřináší problémy na asijském trhu, ale to nebude platit v případě vstupu na trhy v
Evropě a Severní Americe. A problémy budou znamenat hlavně patentové problémy.
Už to začalo v
Indii. Xiaomi je zde uprostřed sporu se společností Ericsson (ERIC). Ericsson je švédská telekomunikační společnost, která obviňuje Xiaomi, že ve svých telefonech porušuje její patentová práva. Pokud Xiaomi odmítne platit za patenty Ericssonu, hrozí, že bude zakázán prodej jejích telefonů v
Indii.
A každý si může lehce představit, co asi udělá
Apple. Je dobře známo, že se
Apple soudí o patenty se Samsungem a dalšími výrobci telefonů s Androidem.
Apple je v tom velmi důsledná a spory trvají mnoho
let. Pro Xiaomi to znamená, že musí přestat kopírovat cizí výrobky, a musí se
stát inovační společností.
Spory o patenty nejsou jedinými problémy, které musí společnost řešit. Průměrná cena chytrého telefonu Xiaomi se pohybuje okolo 150
USD, cena iPhone od
Apple se pohybuje na 600
USD.
Marže na jednom telefonu je velmi malá, některé modely se prodávají těsně kolem
výrobní ceny.
Xaomi prodává své výrobky na výjimečně nízkých cenách a s velmi nízkou
marží. Odhady uvádějí, že
marže společnosti se pohybuje u jednoho výrobku okolo 1,8 %.
Marže Applu se pohybují někde mezi 35 a 40 procenty. Zákazníci jsou ochotni platit Applu víc, protože neustále přichází s inovacemi.
Společnost Xiaomi si nebezpečí pouhého kopírování cizích konceptů uvědomuje a proto investuje do nákupu startovacích společností s inovativním potenciálem. Zaměřuje se na společnosti, které vyvíjejí výrobky pro „chytrou domácí elektroniku“.
Chytrá domácí elektronika je částí lukrativního sektoru „internet zařízení“. Podle mnohých to bude příští „velká rána“ v oblasti elektroniky, protože přechod na chytré telefony je prakticky u konce.
Pokračování ZDE
| sledujte nás přes Facebook |