Důležité otázky, na které si odpovězte před nákupem akcie
Mělo by být samozřejmostí, že si společnost pořádně prověříte, než svou těžce vydělanou hotovost investujete do jejích akcií. Tržní krachy by nás měly naučit, že bezstarostný investiční styl nefunguje. Věřte ale, že jen málokteří investoři svá rozhodnutí skutečně zvažují, z krachů jako by se nechtěli poučit.
Co firma dělá?
Warren Buffett prohlásil, že nikdy neinvestuje do ničeho, čemu nerozumí. A pokud i nejslavnější investor posledních 60 let přizná, že nerozumí všem společnostem, jak by pak mohl řadový drobný investor? Existuje hodně míst, kde lze hledat informace o firmě, jejími webovými stránkami byste měli začít.
Je firma zisková?
Často je kvůli všelijakým účetním úpravám složité odhadnout skutečný stav firemních zisků. Investoři se to většinou snaží vyčíst ze čtvrtletních a ročních reportů. Nejednou se však ukázalo, že reportované zisky nebyly reálné.
Jaká je historie firmy a její výhled?
Z rychlého pohledu na starší zprávy týkající se firmy a její minulé reporty zjistíte mnohé. Rostou firmě stabilně zisky, nebo jsou spíše volatilní? Žádný strom neroste do nebe, takže pokud je firma zralou technologickou stálicí, může udržet tempo zisků ze dnů, kdy byla růstovým nováčkem na trhu?
Jak trh firmu ohodnocuje?
Je úžasné najít firmu, jejíž zisky exponenciálně rostou. Druhou stranou rovnice ukazatele P/E (ceny vůči ziskům) je hodnota, kterou trh za tento růst a výhled zisků platí. Je zde několik základních metod určení firemní valuace - ukazatele P/E, P/S a další. Tato čísla jsou snadno dohledatelná na finančních serverech. Ačkoli P/E není perfektním měřítkem, může investorům poskytnout vodítko k ocenění akcie.
Kdo jsou konkurenti firmy?
Firmy nepůsobí ve vakuu. Každá Coca-Cola má svou Pepsi a řadu dalších konkurentů. Firmy se neustále snaží přebrat byznys těch ostatních. Investoři by měli vědět, jak si "jejich" firma na trhu ve vztahu ke konkurentům stojí. Má největší tržní podíl v odvětví? Je malým, ale rostoucím hráčem na okrajovém trhu? Dominuje průmyslu jedna společnost, nebo jde o fragmentované odvětví, kde i ta největší firma kontroluje méně než 10 % trhu? Stále větší pozornost by měli lidé věnovat konkurenci za hranicemi, protože některé zahraniční firmy jsou schopny vyrábět s nižšími náklady, což může působit tlak na ziskové marže.
Na co dalšího je potřeba si odpovědět před nákupem akcií, se dozvíte na Investičním webu
Do čeho investovat v roce 2015?
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz