(Kurzy.cz)
Komentáře k maloobchodu - nejvyšší důvěra od r. 2007 obchodu svědčí, vánoční sezóna slušně začala
Maloobchodní tržby v listopadu ve srovnání s předchozím měsícem vzrostly o 0,4 % a oproti loňskému listopadu se zvýšily o 0,8 %. Po očištění o nestejný počet pracovních dnů činil meziroční růst tržeb 4,1 %. Meziroční růst tržeb se tak bezpečně udržel v černých číslech, a to navzdory silným prodejům z listopadu 2013 v souvislosti s intervencí České národní banky.
Již tradičním tahounem maloobchodu byly v listopadu, ostatně jako po celý loňský rok, tržby za prodej a opravy automobilů (10,1 %). Tržby za samotný maloobchod včetně prodeje pohonných hmot meziročně vzrostly o 1,8 %. Pokles tržeb v listopadu zaznamenaly obchody s potravinami.
Maloobchodníkům se v souhrnu za loňský rok dařilo, když pozitivní čísla by měly vykázat i prosincové tržby. Důvěra spotřebitelů je na nejvyšších hodnotách od roku 2007. Konstantě se v loňském roce zlepšovala situace na pracovním trhu a došlo sice k mírnému, ale přeci jen růstu reálných mezd. K nákupům navíc po celý loňský rok spotřebitele motivovala i velmi nízká inflace.
A stejné faktory budou podporovat maloobchod i v letošním roce, když pozitivní nálada mezi spotřebiteli by měla být i nadále optimistická. Bude pokračovat pokles nezaměstnanosti, porostou mzdy a inflace bude nízká, když se minimálně po první polovinu letošního roku bude nacházet velmi blízko nuly.
Miroslav Novák
Analytik
AKCENTA a.s.
Velký zásah do maloobchodních tržeb přinesly tržby za prodej potravin a z prodeje pohonných hmot. I když ceny benzinu i nafty v listopady klesaly, tak na tržbách se to nijak neprojevilo. Tržby klesly o 3,2 %, a to znamená sražení výsledku maloobchodu o dvě desetiny procentního bodu. Cena pohonných hmot ale klesá, a to by mělo nahrávat její větší spotřebě. Pokles by neměl být krátkodobý, a to by mělo nahrávat pumpařům k tomu, aby lidé jezdili o něco více.
Ani maloobchod s nepotravinářským zbožím nebyl tak zářný, jako v předchozích měsících. Tradičně rostl prodej přes internet. Ten si v meziročním srovnání připsal dalších 10 %. Vzhledem k tomu, že už loňská srovnávací základna byla vysoká, jde o povedený výsledek. Dařilo se i maloobchodu s nábytkem a vybavením domácností. I když rostly tržby o 1,1 %, je to prozatím letošní nejhorší výsledek. Oživení ekonomiky je na tomto segmentu velmi dobře vidět. Větší zájem o nemovitosti znamená i větší investice do vybavení a to s sebou nese větší tržby nábytkářů. Úplně se ale nedařilo obchodům s oblečením a obuví. Tržby klesly o 2,7 %. Tržby jsou zde ale pravidelně rozkolísané, a tak listopadových výsledek ještě nic neznamená. Prozatím je zde růst za jedenáct měsíců o 3,8 %.
Ing. Michal Kozub
AnalytikHome Credit a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz