Kam nás vedou „naši“ lídři?
Tak nám zase
končí další rok. Pro mnohé z nás nastává
doba zúčtování osobního, firemního a koneckonců i toho účetního. Je to doba bilancování
a přemýšlení co a jak dál… v roce novém. Konec konců kdy už jindy se
zastavit a popřemýšlet o tom, kam v životě směřujeme, jak jsme spokojeni s tím,
co máme za sebou, co prožíváme, čemu věnujeme energii, jací jsme jako lidé,
osobnosti… Pokud nemáte zrovna jinak nastavený fiskální rok, pomalu se zavírají
také brány firemního účetnictví a je zřejmé, jak jste na tom v podniku skutečně.
Když říkám skutečně, myslím tím skutečně, nikoli po tzv. daňových
optimalizacích.
Bohatství širší než to materiální
Dobrý firemní
stratég má samozřejmě jasno již mnohem dříve o své firemní strategii; nejen na
nejbližší rok, ale na několik let dopředu – a postupně formou plovoucích
strategií a plánů rozvíjí své směřování a vize. Horší to může být na osobní
rovině. Z mých vlastních zkušeností s byznysmeny se totiž nemůžu
zbavit dojmu, že nemají vždy tak úplně jasno o svém osobním směřování. Rozpadlá
manželství, příliš jednostranně zaměřený život, zploštělé životní hodnoty,
osobní prázdnota. Kolik z byznysmenů může říct, že je nejen vrcholným
představitelem firmy, ale také osobní inspirací a příkladem pro své
zaměstnance. Zeptejte se průměrného zaměstnance a on vám řekne – chtěl bych být
bohatý jako on, ale život jako on bych rozhodně mít nechtěl. Myslím si, že mnoho
z nás, a vnímám, že nás je každým dnem i rokem stále více, začíná
objevovat ono bohatství plynoucí z rovnováhy v životě. Z rovnováhy,
která spočívá v tom, že člověk se snaží něčeho dosáhnout nejen na poli
podnikatelském, ale že se zároveň snaží mít úspěch v podnikání sladěný s osobními
hodnotami, s životem v kruhu nejbližších, s koníčky, které
pomáhají člověku regenerovat atd. O tomto faktu svědčí ve finále i knihy, které
s velkým úspěchem přijala také byznys sféra – ať už se jedná o klasiky
typu „Jak získávat přátele a působit na lidi“ či „7 návyků skutečně efektivních
lidí“ nebo z novějších „Vědomý business“ apod.
Princip leadershipu
Jsem-li bytostně přesvědčený o nějakém principu (či chcete-li návodu „jak na to“) v byznysu, pak je to princip leadershipu. Dobří lídři jsou logicky vzato dobrými lídry principiálně proto, že ví, kam jít a vedou tam své „ovečky“. A to mě přivádí k jádru věci, že bych nám všem moc přál do toho nového roku co nejvíce dobrých lídrů. Neboť, zdá se, většina těch lídrů, které máme, v podstatě neví, kam nás vede. Ví, kam chtějí oni sami. Mají možná své firemní vize (politici politické vize) atd., osvícenější z nich mají také své osobní vize… mají tedy jasno, kam chtějí dojít. Při hlubším prozkoumání jejich motivací však zjistíme, že pro všechny (či alespoň většinu) z oveček, které vedou, v jejich lídrovských vizích nic moc dobrého není. Otázka tedy zní, proč by ovečky měli následovat lídry, kteří sledují pouze své zájmy. Baťa velmi dobře hovořil o tom, že malý člověk myslí pouze na sebe, prostřední na sebe a svou rodinu, ale pouze velcí lidé myslí na dobro společnosti (valné většiny lidí). Tak se rodí skuteční lídři – ví, kam jdou, jsou pro svou vizi zanícení, a to, kam jdou, je dobré pro většinu lidí, které vedou.
Kolik je dobrých lídrů?
Dívám se kolem,
ale dobré lídry skoro nevidím. Při vší úctě k prezidentskému úřadu,
současného prezidenta respektuji z hlediska státní pozice, kterou zastává,
ale za svého lídra ho nepovažuji. Když se někoho ve svém okolí zeptám na jeho
názor, odpoví mi s většími či menšími rozpaky stejně – prezident pro mě
lídr není. Takto bychom mohli posupovat napříč veřejným prostorem, a obávám se,
že dobrých lídrů bychom stěží našli pár.
Ať se Vám daří, bude-li se dařit Vám, bude se dařit také nám...
Těsně před Vánoci jsem se setkal s jedním klientem a navzájem jsme si přáli v souvislosti s blížícími se svátky. Velmi mne překvapilo, když mi přál něco v tomto duchu: „Pane Jemelko, moc Vám přeji, aby se Vám v novém roce dařilo, protože vím, že když se bude dařit Vám, bude se dařit i mně a naší firmě.“ Jaká zavazující důvěra, jaká odhodlanost spolehnout se na to, kudy a kam směřuji tuto danou firmu. Zamýšlím se nad tím, u koho bych mohl říct to samé… „Pane prezidente, přeji Vám hodně úspěchů v novém roce, ať se Vám daří – protože vím, že když se bude dařit Vám, bude se dařit i mně.“ „Pane premiére, přeji Vám, ať se Vám daří – protože vím, že když se bude dařit Vám, bude se dařit i mně.“ Takto bychom mohli pokračovat vládou, ministry, pro zajímavost i primátory, starosty, místními zastupiteli a radními, podnikateli, manažery, učiteli či pro mě jako věřícího katolíka – kněžími.
99% lidí...
Jsem
přesvědčen, že 99% lidí má na víc, než co „předvádějí“. Vysvětlení je
jednoduché. Chybí jim vnitřní síla, aby dokázali vztyčit hlavu a rozhodnout se
sami za sebe, že svými silami, svým nasazením, sebekázní a odhodláním dosáhnou
toho, čeho chtějí dosáhnout. Proto se většina lidí spokojí s tím, co jim život
přináší, a vcelku konformně přijmou i to, co se jim nelíbí. Mám za to, že
takový typ člověka nemůže být ve skutečnosti šťastný a bohatý, ač by se tak z
vnějšího pohledu mohlo zdát. Věřím, že každá společnost bez rozdílu časového,
geografického či jakéhokoliv jiného, potřebuje silné, vůdčí osobnosti, které všem 99% lidí pomohou
ke kvalitnějšímu životu svým vlastním příkladem. Většině lidí chybí vnitřní
síla, nicméně to neznamená, že jsou zlí. Schopnosti mnohých čekají pouze na
probuzení, povzbuzení a rozvíjení. V tom vidím skutečnou hodnotu člověka ve
vůdčím postavení. Skutečný vůdce dokáže odkrývat v lidech to nejlepší a pomáhá
jim být lepšími lidmi. Buďme takovými lídry. Veďme naše svěřence k dobru širšímu,
než je „pouhé“ dobro a bohatství materiální.
Inspirativní lídr
Budou nám
pomalu končit vánoční svátky, které nám Evropanům, bytostně svými kořeny
spojenými s křesťanstvím, připomínají narození Ježíše Krista. Křesťanství
i Krista může stávající společnost hanit jak chce, může Ježíše oslavovat,
respektovat, nenávidět… ale jedno nikdo z nás Ježíši Nazaretskému upřít
nemůžeme – takový lídr s vizemi osobního blaha pro lidi nikde kolem nás ve
veřejném prostoru není a myslím, že jen tak nebude. Jsme-li křesťany, buď nám
Ježíš Kristus inspirací, jak být dobrým lídrem ve veřejném prostoru. A pro ty,
kdo křesťany moc či vůbec nemusí jedna jednoduchá otázka: Kdo více ovlivnil
svým životem dobro lidí v nejširším slova smyslu?
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), předseda představenstva společnosti FRIGOMONT a.s., výkonný ředitel společnosti OK DESIGN s.r.o., provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
12 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému, manažerskému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz