(Kurzy.cz)
Komentáře k maloobchodu - objevují se první
Maloobchodní tržby v srpnu opět vzrostly. Meziročně rostly bez očištění o 2,7 %, po očištění o počet pracovních dnů dokonce rostly o 4,4 %. Pozitivní dojem z výsledku ale mírně kazí rozložení toho, které sekce maloobchodu tvoří růst. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel totiž vzrostly o 7,8 %, a zbytek maloobchodu rostl jen o 0,8 %. Tržby za potraviny dokonce meziročně klesly o 1,7 %, a tak k zásadní otočce nedošlo
Z hlediska spotřebitelů je vidět, že nakupují hlavně nepotravinářské zboží. Tržby za prodej a opravy automobilů rostou. Lidé vnímají současnou situaci jako vhodnou pro obměnu svého vozového parku. Ekonomická situace se zlepšuje a to jim dodává odvahu k větším investicím. Podobně to je i u dalšího zboží: počítače a telefony rostou meziročně o 12,7 %, oblečení a obuv o 11,7 %, vybavení domácností o 3,5 %. Naproti tomu klesá prodej potravin o 1,7 %. Proto i když se celkově maloobchodu daří a přináší dobré výsledky, neplatí to rozhodně pro všechny obory. Spotřebitelé sice postupně nakupují více, ale rozhodně to není bezhlavé utrácení. Je to vidět na tom, že maloobchodní tržby rostou pozvolna a jen ve vybraných segmentech. U každodenních nákupů, které se týkají právě potravin, spotřebitelé stále šetří, neutrácejí více.
Maloobchodní trh se tak celkově zlepšuje a dostává se do lepší kondice. Podobný výhled platí i pro další měsíce. Prozatím totiž nijak nehrozí, že by se spotřebitelská poptávka měla opět propadnout.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Maloobchodní tržby v srpnu ve srovnání
s předchozím měsícem vzrostly o 0,6 %. Ve srovnání s loňským srpen
vzrostly o 2,7 % a po očištění o pracovní dny o 4,4 %. K celkovému růstu tržeb
přispěly především prodeje motorových vozidel a nepotravinářského zboží.
Solidní srpnový růst maloobchodu opětovně podpořil prodej
automobilů. Tržby za prodeje motorových vozidel v daném měsíci vzrostly
v meziročním srovnání o 7,8 % a po očištění o nestejný počet pracovních
dnů dokonce o 11,3 %. V srpnu se dařilo i internetovým prodejcům a dále
prodejcům obuvi, počítačů a sportovního vybavení. Tržby naopak poklesly obchodům
s potravinami a lékárnám. Mírný pokles
spotřebitelské důvěry se do srpnových dat z maloobchodu nepromítl.
Pozitivně lze hodnotit skutečnost, že rostou prodeje zbytných statků, jako je obuv či sportovní vybavení. Klíčovou roli však od konce loňského roku hrají prodeje nových automobilů. Do konce letošního roku předpokládám, že se meziroční růst tržeb bude i nadále pohybovat v černých číslech, avšak již nebude zdaleka tak silný jako v první polovině letošního roku.
Miroslav Novák
analytik společnosti AKCENTA CZ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz