Olga Medlíková: Motivace a stimulace jako nástroje managementu
„Proč mi ti lidi nedělají, vždyť mají v rámci regionu vynikající platy?“ Já už nevím, co s tím Patrikem udělat, aby zabral, je jak leklá ryba!“ „Tým help desku se výkonnostně úplně propadl a přitom není důvod, co se tam proboha děje?!“ Tak a podobně možná uvažujete také, pokud jste narazili na pokles výkonnosti nebo změnu chování lidí ve vaší firmě či organizaci.
Klesly výsledky, snížil se zájem o práci, kamsi se ztratil kolegiální nebo přímo kamarádský duch, který vládl v kolektivu ještě vloni. Kde je chyba? Často v motivaci lidí a s tím jdoucí vnějškovou stimulací výkonu. Pojmy jsou vesměs známé, proto jenom stručné shrnutí.
V případě motivace jde o vnitřní hnací síly člověka, přání, potřeby, zájmy, stimulace (někdy označovaná za vnější motivaci) je souhrn nástrojů, které podporují vnitřní zájem. Nejznámější metodikou v této oblasti je patrně Maslowova pyramida potřeb a je užitečné, pokud si člověk, který chce ovlivnit druhého člověka (manažer, rodič, partner…) uvědomí, které motivační patro je pro ovlivňovaného nyní to nejdůležitější.
Motivační patro a vhodné stimuly
Pro zamyšlení uvádí dlouholetá lektorka a konzultantka pro byznys, neziskové organizace a státní správu Olga Medlíková motivační patro a v pyramidě příklady stimulů vhodných vždy pro dané motivační patro (zdroj. http://satnik.net/).
Být stále v kontaktu
Pro manažera to znamená, že musí být se svými lidmi stále v kontaktu, mluvit s nimi, vědět, co se s nimi a u nich děje. Protože motivace člověka se může kvapem změnit. Např. člověk, kterého motivovala snaha být vynikající obchodník, hvězda týmu - a najednou se mu rozpadl vztah. Teď potřebuje pomoc a podporu, někoho, s kým bude situaci probírat, ubrat na pracovním nasazení, už nemá zájem o interní soutěž, protože si řeší osobní starosti. Motivace se dočasně posunula do jiného patra a manažer by mu měl vytvořit podmínky pro zvládnutí těžké situace. Jenom tak si udrží loajálnost kvalitního pracovníka, když ten uvidí, že o něj je zájem jako o člověka, nejen o položku v rozpočtu.
Vynikajícím manažerským nástrojem pro poznání lidí a jejich motivace jsou manažerské pohovory. Existuje jich více druhů – hodnotící, motivační, vytýkací, koučovací, pro zjištění potřeb pracovníků samozřejmě nejlíp funguje motivační pohovor.
Pohovor musí být ohlášen s předstihem a na pohovor by měli být oba (manažer i pracovník) připraveni. Ideální je, když se manažer hodně ptá a pracovník otevřeně odpovídá. Někdy jsou manažeři v rozpacích, jaké otázky položit, aby se dozvěděli potřebné informace.
Příklad některých otázek pro motivační pohovor:
- Jak jste spokojen/á se svou prací – rozsah, zadávání, kompetence...?
- Jestliže ne, co byste navrhoval/a změnit?
- Co by vám pomohlo svou práci vykonávat ještě lépe, co by vám usnadnilo její výkon?
- Vyhovuje vám prostředí, ve kterém pracujete, nebo byste na něm něco změnil/a?
- Cítíte se dobře v týmu, kolektivu lidí, se kterými spolupracujete?
- V případě, že ne, co by posílilo vaši spokojenost?
- Jak vidíte naši vzájemnou spolupráci?
- Je něco, co by ji mohlo i zlepšit?
- Jaké máte plány, záměry do budoucna – pracovní, osobní?
- V jakém čase byste je rád/a uskutečnil/a?
- Je v nich něco, s čím vám mohu pomoci?
(Pozn.Uvedené otázky jsou pouze návodné, lze je upravit podle situace a člověka, se kterým je pohovor veden.)
Práce s lidmi je nekončící proces a motivace a používání vhodných stimulů jsou klíčové nástroje managementu. Vyplatí se brát zřetel na hnací síly lidí – projeví se to v jejich výsledcích, ve vztahu k firmě i nadřízenému, v kvalitě vztahů na pracovišti i např. v míře inovace a nápadů, se kterými lidé přijdou.
PaedDr.
Olga Medlíková pracuje jako samostatná lektorka pro byznys, neziskové
organizace a státní správu od roku 1996. Zaměřuje se na vzdělávání dospělých
v oblastech: prezentační dovednosti, sociální dovednosti (komunikaci,
řešení konfliktů, vyjednávání), manažerské dovednosti, společenský a
protokolární kontakt. Specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci,
rétoriku a lektorské dovednosti. Olga spolupracuje
s organizací Neziskovky.cz, o.p.s., kde je členkou správní rady,
členkou Aliance lektorů a konzultantů ICN a mentorkou organizace Business
and Professional Women. Píše populárně naučné knihy o tématech, které
učí (prezentace, řešení konfliktů, založení a provoz neziskových organizací,
lobbing, lektorské dovednosti). V roce 2012 získala cenu Osobnost roku
v oblasti praktické aplikace vzdělávání dospělých a andragogiky. Vystudovala
Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a mnoho kurzů a stáží v Čechách
i v Německu.
Více informací naleznete na: http://satnik.net/
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Jak vybrat správný rekvalifikační kurz: Průvodce pro začátečníky
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz