Jak v bankách zhodnotit peníze? Část 2.
V první části seriálu o spoření byly popsány spořicí účty a termínované vklady. V druhé
části se budeme věnovat vyplácení úroků a propojení běžných a spořicích účtů.
Jak často se vyplácí úroky
Většina spořicích účtů na trhu vyplácí úroky měsíčně, jsou však i spořicí účty s jiným, například denním úročením, příkladem je třeba online banka Zuno.
Také úroková sazba obvykle záleží na vložené částce. Banky totiž často stanovují maximální hranici, nad kterou již spořicí účet neúročí, nebo je úroková sazba výrazně nižší. Tyto limity jsou v různých bankách různé a mění se.
Některé banky navíc uplatňují na spořicích účtech výpovědní lhůtu, takže klientovi může trvat i několik dní, než má peníze k dispozici.
Samostatnou kategorií spořicích účtů jsou účty určené na pravidelné spoření. Na ně si klient buď musí pravidelně každý měsíc odkládat peníze, nebo je toto spoření provázané s aktivitou na běžném účtu – spoří se například určitá procenta z transakcí nebo se platby zaokrouhlují a zbytek se převádí na spoření.
Odměnou je přitažlivější úrok, než nabízí standardní spoření. Je třeba si však uvědomit, že na rozdíl od klasických spořicích účtů nejsou tyto účty určeny pro zúročení větších objemů peněz. Také možnosti vložit peníze na takové účty jsou omezené.
Kombinace běžného a spořicího účtu
Mnohé banky se kombinují výhody běžného a spořicího účtu. Nabízejí zúročení prostředků přímo na běžném
účtu, nebo je možné automaticky využívat podle potřeby prostředky ze spořicího
účtu, jakoby byly přímo na běžném účtu. Banka může také přímo k spořicímu účtu
vydat platební karty.
Jak si tedy vybrat správné spoření? Hlavně je potřeba se zamyslet, jak dlouho chci spořit, zda krátkodobě nebo dlouhodobě, jestli spíše nárazově nebo pravidelně a jaké částky chci vkládat.
Na základě těchto faktorů je možné vybrat spoření, kde se prostředky zhodnotí co nejvíce. Při spořicích účtech s podmínkami je třeba si promyslet, zda jsou snadno splnitelné nebo by se v nich mohl vyskytnout problém. Nejlepší jsou nabídky bez skrytých podmínek a poplatků, zákazník má potom jistotu, že nebude platit nic navíc.
Juraj Karabínoš
Produktový expert online banky ZUNO
Od roku 2013 působí v online bance Zuno jako produktový expert na účty, spořicí produkty a pojištění pro Českou republiku a Slovensko. V této funkcí je zodpovědný za nastavení produktové nabídky pro stávající i nové klienty a také tvorbu analýz a statistik v oblasti účtů, spořících produktů a pojištění. Do Zuno nastoupil v září 2009 během studia na univerzitě, absolvoval trainee program a následně působil na několika pozicích v rámci produktového oddělení banky. Je absolventem Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislavě, kde získal magisterský titul v studijním programu Manažerská matematika.
Online banka Zuno zahájila svou činnost v roce 2010 na Slovensku, po kterém následovala v polovině roku 2011 Česká republika. Patří mezi vůbec první online banky působící v regionu střední a východní Evropy. Jako jediná banka v Česku ani na Slovensku nedisponuje žádnými fyzickými pobočkami, funguje pouze online. Během 3 let se ze start-up společnosti stala online banka s 200 000 klienty nabízející široké produktové portfolio (běžný účet s debetní kartou, spořicí účet, online půjčka a refinancování, kreditní karta nebo kontokorent). Nekonveční značka zaměřená na jednoduchost dle motta Less bank, more life. Další informace o českém zastoupení Zuno Bank AG naleznete na zuno.cz nebo .
Poslední zprávy z rubriky Bankovní okénko:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz